طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی معماری مجتمع مسکونی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 در ساعت 11 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با توجه به رشد روزافزون جمعیت و افزایش نیاز به مسکن و همچنین عدم دسترسی به فضای کافی و مناسب برای ساخت خانه، رشد مجتمع های مسکونی پیشرفت چشم گیری داشته است . تعداد مجتمع های ساخته شده در سراسر جهان رو به ازدیاد است و طراحی مجتمع های مسکونی نیازمند بهره گیری از علم معماران و طراحان چیره دست می باشد که به نیاز مصرف کنندگان نیز آگاهی وافری داشته باشند . مسکن به معنای سکونت گاهی است که آرامش را برای صاحبان آن به ارمغان می آورد .

طراحی معماری مجتمع مسکونی

مجتمع مسکونی یکی از انواع مسکن های شهری تعریف شده می باشد که با تجمیع چند آپارتمان که طراحی متحد و یکپارچه ای دارند به وجود می آید. به طور کلی مسکن به فضایی اطلاق می گردد که تعدادی خانواده در آن سکونت داشته باشند و دسترسی به معبرهای خصوصی و عمومی برای آنان تعریف شده باشد . معبر خصوصی همان راهروها و راه پله هایی هستند که جزء فضای مشاعی محسوب می شوند . معبرهای عمومی عبارت هستند از خیابان ، میدان و ....

طراحی معماری مجتمع مسکونی

پلان مجتمع مسکونی

طرح ریزی پلان برای مجتمع مسکونی یکی از پیچیده ترین انواع طراحی پلان در معماری ساختمان ها است. برای طرح ریزی پلان کاربردی که از همه نظر بی نقص باشد لازم است علاوه بر لحاظ نمودن نکات طراحی معماری ، به شناخت نیازها و روحیات ساکنین آتی مجتمع نیز به درستی دقت شود. هیچ شرکت معماری نمی تواند بدون در نظر گرفتن سبک زندگی افراد ، طرح ایده آلی برای مجتمع مسکونی ارائه نماید .

طراحی نمای ساختمان و اجرای آن یکی از مهم ترین المان هایی است که در طرح ریزی و ساخت هر مجتمعی در نظر گرفته می شود. لذا بذل توجه به سبک های نوین طراحی ساختمان بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

طراحی معماری مجتمع مسکونی

امنیت مجتمع مسکونی

با توجه به تراکم بالای افراد ساکن در مجتمع مسکونی دقت در زمان طراحی برای تامین امنیت ساکنین کاملا ضروری می باشد . تامین امنیت باید در برابر بلایای طبیعی و تجاوز سایر افراد حاضر در جامعه باشد. تعبیه نمودن المان هایی که در مواقع حادثه باعث تقلقل اثرات سوء گردد نیز ضروری است . همچنین باید طراحی به گونه ای باشد که دسترسی به فضاهای مختلف صرفا مختص گروه هدف باشد و امکان ورود سایرین به این بخش ها غیر ممکن باشد .

گام های اساسی در طراحی یک مجتمع مسکونی

برای طراحی پروژه های ساخت مجتمع مسکونی لازم است گام های زیر به درستی و تمام و کمال پیگیری شود تا نتیجه درخور و مطابق با انتظار حاصل گردد .

در گام نخست باید نظرات و انتظارات کارفرما به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد. بدون انجام مشاوره با کارفرما نتیجه طراحی حتی اگر بی نظیر باشد ممکن است مورد پذیرش واقع نشود. در مرحله بعد باید نقشه زمین و همجواریها به صورت دقیق ترسیم گردد . اهمال در این زمینه می تواند عامل عدم موفقیت طرح ارائه شده گردد. طراحی پلان بر اساس ضوابط و قوانین گام مهم بعدی است. طراحی نما گام بعدی است که با صرف وقت و دقت در این مرحله می توان نتیجه بسیار رضایت بخشی را کسب نمود . طراحی داخلی ساختمان در این مرحله صورت می گیرد و گام نهایی مختص به طرح ریزی تاسیسات داخلی مجتمع است .

برآورد هزینه طراحی یک مجتمع مسکونی

    برآورد هزینه تمام شده نکته بسیار مهمی برای کارفرمایان محسوب می شود. برای برآورد تقریبی هزینه باید عوامل مختلفی را مورد نظر قرار داد . قیمت زمینی که برای ساخت مجتمع مسکونی انتخاب شده و هزینه مربوط به جواز دو عامل تاثیر گذار در برآورد هزینه هستند . حق الزحمه مهندسین مشاور و هزینه های مربوط به ارائه طرح توسط ایشان نیز از المان هایی هستند که باید در نظر گرفته شوند .

نوع اسکلت ساختمان و متریالی که در زمان ساخت از آن بهره گیری می شود نیز بسیار مهم هستند و باید برای برآورد صحیح هزینه، مورد توجه قرار گیرند . طراحی نما و اجرای آن، بخش هزینه بر و بسیار پر منفعتی است که با سرمایه گذاری کافی در این بخش می توان طرح بسیار موفقی ارائه نمود . هزینه طراحی داخلی نیز با توجه به سبک مورد نظر و همچنین اکسسوری هایی که در طراحی داخلی مدرن به مجتمع افزوده می شوند، نیز باید در برآورد هزینه لحاظ شوند .

به طور خلاصه می توان گفت که برآورد هزینه با مواردی از قبیل متراژ بنای مجتمع مسکونی ، پلان معماری ، پلان تاسیسات ، نقشه محاسبات ، نوع سبک طراحی انتخابی و طراحی داخلی مورد نظر در ارتباط تنگاتنگ قرار دارد .

3 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات