طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 4 شهریور 1399 در ساعت 10 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از متمایز ترین بناهای قرن ۲۰ از لحاظ هنر معماری تالار اپرای سیدنی به شمار می رود که با مساحت ۵۷۹۸ هکتار  در کشور استرالیا و شهر ساحلی سیدنی طراحی شده است و امروزه یکی از مهمترین اماکن  توریستی استرالیا می باشد. که ما در شرکت معماری هیرادانا در این مقاله سعی داریم تا بیشتر با جزییات طراحی و معماری این بنا آشنا شویم .

خانه اپرا سیدنی در ژوئن سال ۲۰۰۷ به عنوان بنایی تاریخی در یونسکو به ثبت رسید.

 این بنا با برگزاری مسابقه طراحی سالن اپرای سیدنی در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط معمار دانمارکی به نام یورن اوتزون که توانست از بین ۲۳۲ اثر مقام اول را کسب کند طراحی شد. او در طراحی این بنا قصد داشت امواج اقیانوس و بادبان های کشتی  را به نمایش بگذارد.

تالار اپرای سیدنی از لحاظ هنری یکی از معروف ‌ترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی می باشد و دارای ۵ سالن تمرین نمایش و ۵ سالن تئاتر ، دو سالن اصلی، ۴ رستوران لوکس و  ۶ بار و تعداد زیادی فروشگاه می باشد.

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

 پوسته حلزونی شکل این طراحی نمای ساختمان  دارای  یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی است .بام این بنا دارای  ۲۱۹۴ قطعه بتنی  که وزن تقریبی هر کدام از آنها ۱۵ تن است و این بلوک های بتنی با  بیش از یک میلیون کاشی سوئدی پوشش داده شده اند در  این ساختمان ۶۲۲۵ متر مربع شیشه استفاده شده است و  شیشه های استفاده شده برای این بنا ساخت کشور فرانسه است که برای این بنای خاص تولید شده ‌اند.

همچنین  از  ۶۴۵ کیلومتر سیم در خانه اپرای سیدنی استفاده شده است. میزان مصرف برق در این ساختمان معادل تامین برق یک شهر ۲۵ هزار نفری است که با استفاده از ۱۲۰ بخش توزیع تامین می گردد و دارای ۲۶ دستگاه تهویه مطبوع می باشد.

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

  • ریتم و تکرار 

به هر حرکتی تکراری الگویی از نقوش و عناصر به صورت نامنظم یا منظم تکرار  شود ریتم گفته میشود. ریتم می تواند ناشی از جسم ما باشد که به دنبال عبور از یک توالی فضایی یا ناشی از دید ما باشد.

سالن اپرا کنسرت هال اصلی ارین  ترین سالن این مجموعه میباشد که دارای  ۲۶۷۰ صندلی است در طراحی داخلی این سالن به علت ارتفاع زیاد سقف باعث فقدان  بازتاب زودهنگام صدا های صحنه می گردد برای از بین بردن این مشکل از سقف  ۱۸ حلقه پلی کربنات آویزان کردند تا به بازتاب صدای صحنه کمک نماید.

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

در قسمت شرقی یک پوسته جدا از ساختمان  قرار دارد و توسط فضاهای عمومی، بالکن احاطه شده است. محل های کوچکتری به نام های استودیو اتاق نمایش دراما تئاتر نیز وجود دارد که در زیر سالن کنسرت هال قرار گرفته اند اتاقی  به نام اتاق آتزون  دارای ۲۱۰ نفر ظرفیت و محل اجرا های  کوچک چند منظوره می باشد.

پلکان ورودی این بنا فضایی انعطاف پذیر میباشد که می توان از این فضا فضای باز بزرگ و وقایع اجتماعی استفاده کرد.

سالن پذیرش و سرسرای بزرگ شمالی دید خوب و مناسبی به اقیانوس داشته که به همین علت برای یادبود یا مراسم عروسی و غیره از این بخش یک نکته  جالب این است که تمامی سن ها قابل چرخش می باشد.

نور پردازی این بنا با مشکلات زیادی همراه بود که با  ساخت ماکت های زیاد و آزمون و خطا به نتیجه مناسب و مطلوبی دست پیدا کرد.

دکوراسیون داخلی این بنا به گونه ای می باشد که دو تالار اصلی در کنار و در موازات همدیگر قرار گرفته اند و با مسیری دارای شیب نامحسوس از جهت شمال به جنوب و به سمت آنفی تئاتر کشیده می شود آنفی تاتر اصلی شامل چندین صحنه نمایش میباشد و مسیری که برای عبور تماشاگران در نظر گرفته شده است بسیار گسترده می ‌باشد و در برخی مسیرها حتی عرض آن به ۱۰۰ متر هم میرسد.

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

یک نکته جالب دیگر در طراحی داخلی مدرن این بنا این است که برای رسیدن به ورودی باید از مسیر مارپیچی عبور کنید و این فرم مارپیچی مسیر یک تکنیک معماری بوده که بر فرم سه بعدی بنا تأکید داشته و بازدیدکنندگان را مجبور می کند که در طول  عبور از مسیر ورودی بنا و پیرامون بنا را چندین بار ببیند علاوه بر آن این مسیر در کنار دریا طراحی شده است تا بازدیدکنندگان به طور کامل طرح را مشاهده کنند.

یکی دیگر از سالن های خانه اپرای سیدنی  خانه ارکستر سمفونیک سیدنی می باشد که دارای ۲۶۷۹ صندلی است.

 

7 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات