طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی مطب چشم پزشکی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 19 اسفند 1399 در ساعت 17 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اگر قصد طراحی یک کلینیک‌ چشم‌ پزشکی را دارید ابتدا باید با اصول و نکات مهم در دکوراسیون مطب چشم پزشکی آشنا شوید در ادامه نکات مهم و اصولی جهت طراحی یک مطب چشم پزشکی شیک و اصولی را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد .

در یک مطب چشم پزشکی یک اتاق انتظار با طراحی داخلی صحیح و اصولی طراحی می گردد مرحله بعدی طراحی اتاق پزشک می باشد که باید به گونه ای طراحی کرد که تمام دستگاه های مدرن و به روز پزشک در آن به راحتی چیدمان شود علاوه بر آن در برخی از مطب ها  فضایی برای فروش وسایل چشم پزشکی مانند لنز ها و اینکه ها نیز در نظر گرفته می شود .

بخش های مختلف یک درمانگاه چشم پزشکی شامل  قسمت های مختلف مانند اتاق تعیین نمره ، جراحی لیزر و لیزیک می باشد .

طراحی مطب چشم پزشکی

در کلینیک های چشم پزشکی یک فضا مخصوص تعیین نمره چشم و تجهیز عینک می باشد که دارای مبلمانی برای نشستن با فاصله مشخص  از صفحه نصب شده بر روی دیوار برای نشان دادن علائم به فرد بیمار می باشد و فضای دیگر نیز برای معاینه چشم با استفاده از میکروسکوپ چشم پزشکی می باشد البته علاوه بر این موارد نام برده شده فضایی نیز برای میز کار پزشک و صحبت پزشک با فرد بیمار طراحی  می‌ شود .

طراحی مطب چشم پزشکی

جهت دیدن نمره چشم ابتدا فرد بر روی صندلی می نشیند و علائمی را که در تابلو در فاصله مشخص نصب شده است تشخیص می دهد ، این کار به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد در روش مستقیم بیمار صفحه علائم را مشاهده می‌کند و در روش دوم که به نام روش آینه ای معروف است بیمار صفحه علایم را با استفاده از آینه مشاهده می کند البته در این روش طول اتاق کمتری برای اتاق پزشک احتیاج داریم اما در اغلب موارد پزشکان از روش اول یا همان روش مستقیم استفاده می کنند .

طراحی مطب چشم پزشکی

در روش مستقیم حداقل طول فضا باید ۶۰.۶ متر باشد اما در روش آینه ای این طول ۳ متر کاهش پیدا می‌کند .

  •  اصول نورپردازی در مطب چشم پزشکی

 یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی داخلی به آن توجه داشته باشیم نورپردازی صحیح و اصولی می باشد .

نورپردازی  به دو بخش تقسیم می‌شود ، بخشی که در آن بیماران حضور دارند یعنی اتاق انتظار ، در این بخش باید از نورپردازی  استفاده کنید تا بتوان به راحتی رضایت بیمار را جلب کرد و حس آرام بخشی را در فضا ایجاد نمود بخش دیگر اتاق پزشک می باشد و باید نورپردازی با توجه به نوع تخصص و کارکرد طراحی شود .

  •  طراحی اتاق انتظار

    طراحی مطب چشم پزشکی

مهمترین و اولین فضایی که بیمار وارد آن شده و ممکن است ساعات طولانی در آن منتظر بماند اتاق انتظار می باشد. تاثیر روانی این اتاق بر روی بیماران بسیار زیاد می باشد در حقیقت اتاق انتظار اولین فضایی است که فرد بیمار با آن مواجه می گردد و می تواند بر روی تصور او از پزشک تاثیر گذار باشد .

فضای مناسب باید دارای ترکیب رنگی مناسب و زیبا ، طراحی داخلی و چیدمان  مبلمان اصولی و نور مناسب باشد .طراحی این فضا باید به گونه‌ ای باشد که افرادی که بر روی ویلچر هستند و افراد معمول بتوانند به راحتی درون فضا رفت آمد کنند ، اینگونه فضاها بهتر است باز طراحی شوند .

دکوراسیون داخلی در این قسمت باید به گونه‌ای باشد که افراد بدون برخورد با پنجره پذیرش ، مبلمان و سایر افراد حاضر در آن اتاق منتظر رسیدن نوبت خود باشند . بیماران باید به راحتی وارد اتاق پزشک شوند بدون آنکه عبور و مرور آنها در این محیط باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود .

در این قسمت بهتر است مانند تصاویر از میزها ، تابلو ها و یا عناصری مربوط به چشم پزشکی  استفاده کنید .

  • پذیرش

    طراحی مطب چشم پزشکی

پذیرش باید در جایی قرار بگیرد که پرسنل بتوانند در تمام مدت ورود و خروج بیماران را کنترل نمایند . این بخش در اغلب موارد بزرگ طراحی می شود .

 با یک دکوراسیون لوکس و زیبا برای این قسمت می توان به طور کلی حال و هوای فضای مطب را تغییر داد .

طراحی این قسمت نیز با توجه به سبک انتخابی برای طراحی داخلی مطب چشم پزشکی انجام می گیرد .

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات