طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی دکوراسیون اداری از دیروز تا به امروز قسمت سوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 25 آبان 1399 در ساعت 11 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم که در دفاتری که فرم مکعبی داشتند از دیوارهای پیش ساخته با قیمت پایین و تاکید بیشتر بر کاهش هزینه و همچنین افزایش سودآوری و بهره‌وری بهتر استفاده میکردند اما جالب است بدانید که کارمندان تا دهه ۱۹۸۰ در فضاهای مکعبی محبوس بودند اما این فرم از طراحی داخلی اداری نه تنها باعث افزایش بهره‌وری کارمندان نشد بلکه می‌توان آن دوران را به عنوان افسرده ترین دوران در تاریخ طراحی دکوراسیون اداری دانست.

به همین دلیل در آن زمان شرکت ها متوجه این موضوع شدند که ارتباطات درون سازمانی و همچنین تعاملات و روابط اجتماعی میان افراد یک امر مهم ، ضروری و حیاتی می باشد که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت بنابراین باید دفاتر طوری طراحی شوند که پاسخگوی این نیاز باشند بنابراین در طراحی دکوراسیون داخلی یک تغییر اساسی ایجاد شد.

  • دفاتر اداری مدرن

با پیشرفته فناوری‌ در طراحی اداری دوره طلایی آغاز گردید. روش های انعطاف پذیر و جدی تری مانند ABW  بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

این روش نسبت به دفاتر کار مکعبی حد متعادل تری داشت در این فرم از دکوراسیون بر اساس نوع فعالیت و چارت کاری اتاق ها طراحی می شدند و جهت بهره وری بهتر  کارمندان در اختیار آنها فضاهای مختلفی قرار می گرفت به همین خاطر کارمندان به یک اتاق محدود نشده و می‌توانستند فضای کاری خود را انتخاب کنند .

به طور کلی در این فرم از دکوراسیون اداری اتاق کنفرانس جهت تشکیل جلسات، میز کار سنتی، غرفه های تلفن جهت برقراری تماس های خصوصی ،استفاده از مبلمان راحتی در اتاق استراحت و فضاهایی مانند غذاخوری  جهت ایجاد تعاملات بیشتر طراحی می‌ شود.

دفتر اداری مدرن

علاوه بر موارد ذکر شده ، عناصر مهم دیگری نیز به دکوراسیون اداری اضافه شدند مانند دفاتر خوش رنگ و لعاب ،خنک کننده ها، نورپردازی و مبلمان مدرن و همچنین  بکارگیری فناوری در تمام بخش های کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بود هر فضایی که امکان نصب صفحه نمایش و دستگاه‌های دیجیتال و همچنین مبلمان مناسب آن وجود داشت .حتی امکاناتی برای سرگرمی و تفریح کارمندان در طراحی اداری مدرن اضافه شدند.

  •  دفاتر ببیوفیلینگ  (  biophilic  office  design)

گذر زمان این موضوع را ثابت کرد که دفاتر کاری ابزار بسیار مهمی برای حفظ و جذب بهترین استعداد ها در یک بازار رقابتی می باشد به همین دلیل ادارات همچنان در طراحی دفاتر بر آسایش و رفاه کارکنان تمرکز بیشتری کردند.

طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی بیماریهای قلبی عروقی و اضطرابی و اختلالات روانی نتیجه افزایش نرخ شهرنشینی ، دوری از طبیعت و پیشرفت فناوری می باشد در همین راستا در طراحی دفاتر بیوفولینگ افزایش قابل توجه ایجاد گردید و در این روش شرکت ها طبیعت را وارد فضای کاری کردند.

در اصل این نوع از طراحی داخلی فراتر از افزودن نور طبیعی ،درختچه ها ،گیاهان و جریان هوای تازه و چشم اندازهای طبیعی به فضای کاری می باشد در واقع باید گفت که این سبک از طراحی الهام گرفته از گرایش فطری انسان به طبیعت می باشد و رویکرد آن ارتباط یا به نوعی آشتی انسان با طبیعت می باشد .

دفاتر ببیوفیلینگ

امروزه در طراحی داخلی شرکت های بزرگ با رعایت اصول طراحی بیوفولینگ شاهد افزایش توانایی و تعامل و تمرکز کارمندان هستیم و در حفظ و جذب بهترین استعداد ها رقابتی موفق در این بازار ایجاد شده است.

  • دفاتر کار بسته یا باز ؟

    دفتر اداری مدرن

با نگاهی به تاریخچه بازسازی و دکوراسیون اداری از زمان گذشته تا به امروز باید به این موضوع اشاره کرد که این مقوله تنها خلاصه به توجه به جنبه‌های ظاهری و مبلمان اداری نمی‌شود بلکه فرآیندی تاثیر گذار تر و فراتر از آن می باشد .

این امر بر بسیاری از جنبه های روانی کارکنان مانند  بهره‌وری،  ارتباطات درون سازمانی و شادابی  آنان تاثیرگذار می‌باشد و به همین خاطر یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی مدیران طراحی دکوراسیون اداری می باشد که باید اصولی و صحیح طراحی گردد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

امروزه باید دکوراسیون اداری به گونه ای طراحی شود تا علاوه بر ظاهری زیبا و رعایت استانداردها فضای آرام و الهام بخش برای خلاقیت و بازدهی بیشتر برای کارمندان ایجاد گردد .

هنوز هم  بحث های زیادی در این میان وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که دفاتر کار بسته یا باز؟

 در برخی از مقالات دفاتر کار بسته مورد انتقاد قرار گرفته و در برخی دیگر از دفاتر کار باز؛ به عنوان مثال در سال های اخیر در مجله ' اینک  'مقاله ای با عنوان تحقیقات جدید در دانشگاه هاروارد منتشر شد و در آن به این موضوع اشاره شد که دفاتر  کار باز باعث کاهش همکاری میان کارمندان می گردد جالب است بدانید که در همان ماه مقاله دیگری بر خلاف این موضوع چاپ شد و و این نشانگر این است که حتی نویسنده های این مقالات نیز با همدیگر مخالف هستند در واقع باید گفت که حتی مطالعات علمی نیز در این زمینه با یکدیگر در تضاد می باشند .

به طور کلی کارکنان در فضای دفاتر کار باز نسبت به فضاهای بسته استرس کمتری دارند و در مقابل پویایی بیشتری داشته زیرا با همکاران خود در حال تعامل می باشند توجه به فضای کار و شرایط روحی و روانی کارکنان از اولویت های طراحی دکوراسیون اداری می باشد با توجه به این نکات می‌توان فضای کاری شاد تر و نتیجه بهتر را ایجاد کرد .

4 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات