طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی داخلی در اقلیم گرم

بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 17 آذر 1396 در ساعت 14 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی داخلی در اقلیم گرم و خشک

یکی از اهداف مهم طراحی داخلی منزل ایجاد آسایش برای زندگی می باشد و شرایط آب و هوایی تاثیر بسزایی در آن دارد بنابراین برای دست یافتن به این مهم در نظر گرفتن شرایط بومی و کنترل گرما و سرما در اقلیم های مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت از الزامات معماری داخلی می باشد. طراحی منطبق بر عوامل اقلیمی هر منطقه یکی از اصول معماری پایدار محسوب می شود که مصرف انرژی ساختمان را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد با توجه به اهمیت روزافزون کاهش مصرف انرژی و وجود بخش بزرگی از کشور مان در اقلیم گرم و خشک برآن شدیم در این مطلب به روش های بومی کردن طراحی داخلی منطبق بپردازیم.

با توجه به اینکه در منطقه گرم و خشک در مقایسه با سایر مناطق بارندگی کم می باشد و اختلاف دمای شب و روز زیاد است همچنین تابش شدید خورشید را در اکثر روزهای سال داریم طراحی دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که آسایش حرارتی ساکنین را به همراه داشته باشد در این راستا با بررسی و کمک گرفتن از روشها و تجربیات قدیمی و به روز کردن آنها می توان گامی در جهت طراحی معماری پایدار برداشت که نتیجه آن کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلودگی هوا می باشد.

https://hiradana.com/administrator/files/UploadFile/1391692127580987.jpg

طراحی ساختمان منطبق بر شرایط اقلیمی مناطق گرم و خشک

طراحی پلان

طراحی پلان در این مناطق به صورت متراکم و فشرده انجام می گیرد با این روش جداره های خارجی که در مقابل تابش خورشید هستند کاهش می یابد و با ایجاد سایه از تابش مستقیم دیوارها جلوگیری می شود در نتیجه به ایجاد آسایش حرارتی در فصول مختلف سال کمک می شود.

ایجاد حوض و حیاط مرکزی

در خانه های قدیمی و سنتی مناطق گرم و خشک حوض تعبیه می شد که به همراه گل و گیاه اطراف خود به تلطیف هوا کمک می کرد و با ایجاد رطوبت حاصل از آب و گیاهان سرمای شب را در دیوار ها ذخیره کرده و در طول روز که شدت تاب بالاست فضای داخلی خنک و خوشایندی را به وجود می آورد که امروزه در پاسیوها می توان به این صورت عمل کرد.

https://hiradana.com/administrator/files/UploadFile/y37q41.jpeg

جانمایی درست بازشوها

تعبیه بازشو و پنجره ها در مناطق گرم و خشک همواره به گونه ای است که به سمت حیاط مرکزی باز می شود و از بازشو به سمت بیرون تا حد ممکن جلوگیری بعمل می آید تا به این روش بتوان مانع ورود گرمای بیرون و همچنین گرد و غبار در مناطق کویری به داخل فضا شد. اکابه پنجره ها در این مناطق بالاست چون هوای گرم به دلیل سبکی بالا رفته و با جانمایی پنجره در قسمت فوقانی دیوار ها خروج هوای گرم بهتر صورت می گیرد و تهویه مناسبی به وجود خواهد آمد.

استفاده از شیشه رنگی در بازشو ها از ورود امواج گسیل شده با طول موج بالا جلوگیری کرده و به این صورت از عبور انرژی به میزان قابل توجهی از ورودی ها به فضای داخلی جلوگیری بعمل می آید.

استفاده از سقف های گنبدی

با توجه به اینکه بام های گنبدی باعث افزایش ارتفاع سقف نسبت به کف می شوند این اختلاف ارتفاع منجر به تهویه طبیعی عمودی می شود به این صورت که هوای گرم به علت سبک بودن به بالا صعود می کند و هوای سرد که سنگین تر است به سمت پایین حرکت می کند همچنین با تعبیه چند بازشو کوچک در گنبد می توان به تهویه طبیعی مطلوب تری دست یافت که جهت تامین آسایش در فصول گرم سال مناسب می باشد.

https://hiradana.com/administrator/files/UploadFile/586188_139.jpg

استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا

انتخاب مصالح با ظرفیت حرارتی بالا مانند آجر و خشت و گل در اقلیم گرم و خشک باعث می شود گرمای محیط با تاخیر بیشتری به سطح داخلی دیوار برسد و در نتیجه مانعی جهت ورود گرمای زیاد به فضای داخلی محسوب می شوند. در این مناطق استفاده از مصالح به رنگ روشن گرمای کمتری را جذب می کند و با صاف و صیقلی کردن سطوح می توان تابش خورشید را منعکس نمود.

 از نمونه پروژه های بازسازی ساختمان | تعمیرات ساختمان | طراحی نما | دکوراسیون اداری | دکوراسیون مغازه شرکت معماری هیرادانا دیدن فرمایید

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات