طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی داخلی به سبک باروک چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 9 بهمن 1400 در ساعت 11 : 43 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دکوراسیون را به طور کلی می توان هنری دانست که باعث در کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف در یک فضا می شود به طوری که این عناصر در کنار هم در زیباترین وجه خود بوده و باعث بهره ورتر شدن و بالاتر رفتن کیفیت فضایی ساختمان می شوند . دکوراسیون داخلی از ابتدا تاکنون به دلایل مختلف مانند تاریخ ، فرهنگ ، اقلیم و ... دارای سبک های مختلفی شده است که از جمله ی این سبک ها میتوان به سبک کلاسیک ، سبک مدرن ، سبک مینیمال ، سبک روستیک ، سبک باروک ، سبک شرقی و ... اشاره نمود . هر کدام از این سبک ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند . به هر حال برای داشتن یک طراحی داخلی با سبک مشخصی لازم است که در تمامی مراحل و روند طراحی و اجرا ویژگی های سبک مورد نظر را دخیل کرده تا نتیجه بتواند رضایت بخش باشد .

تاریخچه ی سبک باروک :

سبک باروک برای اولین بار در قرن شانزدهم در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت . این لغت از کلمه ی ایتالیایی بارکو که به معنای مروارید صیقل نیافته می باشد گرفته شده است . معماران و منتقدان هنر و معماری عقیده دارند که در واقع سبک باروک را همان سبک کلاسیک می دانند که آن نظم همیشگی را کمتر داشته و دارای جزییات و تزیینات بیشتر و عجیب و غریب می باشد . اما هم اکنون این سبک را به عنوان یکی از باشکوه ترین سبک های معماری در سرتاسر جهان می شناسند . حضور این سبک فقط به معماری و دکوراسیون داخلی ختم نشد و بلکه به دلیل زیبایی ها و جزییات خاصی که دارا بود به داخل دیگر هنرها مانند نقاشی ، محسمه سازی و ... کشیده شد .

طراحی داخلی به سبک باروک چیست ؟

ویژگی های سبک باروک در طراحی داخلی :

  • عظمت بنا

شکوه و جلالی پشمگیر و ابهت را می توان از برجسته ترین ویژگی های سبک باروک دانست . این ویژگی را می توان در تک تک جزییات و حتی در کلیت این سبک مشاهده نمود . ابتدا شاید این حجم از بزرگی را نمایشی می دانستند . اما هم اکنون باروک به عنوان سبکی با شکوه در سرتاسر جهان شناخته می شود .

 

  • سقف هایی دارای رنگ آمیزی

از آنجایی که از ویژگی های بارز سبک باروک شکوه و جلال و در چشم بودن است و به تک تک جزییات و سطوح و ... توجه می کند ، معماران این سبک در قدیم حتی سقف بناها را نیز رنگ آمیزی می کردند . ابتدا تصمیم بر این بوده است که تنها سقف کلیساها رنگ شده به طوری که انگار آسمان مشخص است . اما سپس  سقف تمامی بناها را طوری رنگ آمیزی کردند که به سقف عمقی بیشتر بدهند و آن را بلندتر و در نتیجه فضاهای داخلی را بزرگ تر و باشکوه تر نشان دهند .

طراحی داخلی به سبک باروک چیست ؟

  • تزیینات زیاد و استفاده از مجسمه

همانطور که گفتیم این سبک به نمایش دادن شکوه و عظمت خود اهمیت ویژه ای می دهد و به همین دلیل از تزیینات زیادی استفاده می کند . در واقع تزیینات در معماری را می توان چیزهایی غیر سازه ای دانست که بود و نبودشان در ساختمان خللی ایجاد نمی کند . از جمله عناصر تزیینی که در سبک باروک در طراحی ساختمان و طراحی داخلی به وفور استفاده می شود مجسمه های فاخر و مناسب سبک می باشند .

  • گنبد

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد سبک باروک استفاده از گنبد هایی گلابی شکل می باشد . این گنبد ها درواقع هدفشان پیوند زدن ساختمان با آسمان می باشد و از کارهای ویژه ای که طراحی داخلی باروک انجام می دهد رنگ آمیزی این گنبدها از داخل می باشد . در واقع نقاشی هایی از آسمان ، فرشتگان و ... روی این گنبدها از داخل ساختمان می کشند و باعث بیشتر جلوه گر شدن طراحی داخلی ساختمان ها می شوند .

  • احجام و اشکال بی قاعده

همانطور که گفتیم دکوراسیون داخلی به سبک باروک را می توان به نوعی سبک کلاسیک دانست . اما ورژن بی قاعده و اغراق شده ی آن . به طوری که در این سبک از اشکال بی قاعده و منحنی های طبیعی و ... به وفور استفاده می شود . این منحنی ها را می توان در عناصر داخلی ، در گنبدها ، در نقاشی ها ، در تزیینات مختف و مجسمه ها و ... مشاهده نمود .

 

  • رنگ های مورد استفاده در سبک باروک

در سبک باروک نیز مانند دیگر سبک ها یکسری رنگ ها الویت دارند و استفاده از آن ها باعث جلوه گر شدن بیشتر سبک مورد نظرتان می شود . رنگ های آبی لاجوردی ، قرمز ، سبز زمردی ، طلایی و رنگ های خنثی از جمله رنگ های مورد استفاده در این سبک می باشند که با در کنار هم قرار گرفتن می توانند طراحی داخلی ای با شکوه را رقم بزنند .

  • استفاده از لوسترهای فاخر

همانطور که پیش تر گفتیم سبک باروک از عناصر تزیینی به وفور استفاده می کند . یکی از عناصر تزیینی در طراحی داخلی که جنبه ی کاربردی نیز دارد لوستر ها می باشند . لوسترها می توانند در انواع سبک ها مورد استفاده قرار بگیرند اما شکل و نوع لوستر است که می تواند در سبک ها مختلف متفاوت باشد . لوسترهای سبک باروک دارای زرق و برق و شکوه بوده و از عظمت بیشتری نسبت به دیگر سبک ها برخوردار می باشد و در نتیجه نور بیشتری نیز به فضا می دهد .

  • استفاده از کاغذ دیواری های باشکوه برای پوشاندن سطوح

تک تک جزییات در سبک باروک دارای اهمیت می باشد و یکی از مهمترین جزییات در این نوع دکوراسیون داخلی ، سطوح مختلف و چگونگی نمایان شدن آن ها می باشد . همانطور که گفتیم سقف ها در این سبک دارای نقاشی و یا گچ بری های زیبا بوده و برای دیوارها نیز در سبک باروک از گچ بری های فاخر و یا کاغذ دیواری هایی با طرح های زیبا استفاده می کنند . طرح کاغذ دیواری ها در این سبک باید به گونه ای باشد که با ویژگی های سبک باروک همخوانی داشته باشد .

  • توجه به نورپردازی

همانطور که می دانید نورپردازی در تمامی سبک ها دارای اهمیت زیادی می باشد و سبک باروک نیز از این قضیه مستثنا نیست . این سبک به جلوه گری و نمایان کردن چزییات اهمیت ویژه ای می دهد و به همین دلیل نورپردازی باید در این سبک به گونه ای باشد که هم نور زیادی وارد فضا بشود و هم همه چیز را به بهترین شکل خود نشان دهد .

  • و ...

 طراحی داخلی به سبک باروک چیست ؟

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید ، دکوراسیون داخلی دارای اهمیت بسیاری می باشد . مخصوصا که امروزه به دلیل های مختلف مانند شیوع بیماری های خطرناک افراد مجبور به ماندن در خانه و انجام فعالیت های مختلف خود شده اند و نیاز به بهره ورتر و جذاب تر شدن طراحی داخلی خانه ی خود دارند . یکی از سبک های طراحی داخلی که دارای طرفداران زیادی به ویژه میان ثروتمندان می باشد ، سبک باروک می باشد . این سبک همانطور که گفتیم یکی از منحصر به فرد ترین سبک های دکوراسیون داخلی و معماری می باشد و هر چند که در ابتدا به عنوان سبکی نمایشی و اغراق آمیز شناخته می شده است ، اما هم اکنون به عنوان یکی از باشکوه ترین سبک های معماری و طراحی داخلی در سرتاسر دنیا به شمار می رود . یکی از شرکت هایی که در زمینه طراحی داخلی و معماری در سرتاسر ایران و کشورهای همسایه کارهای فوق العاده ی زیادی را انجام داده است و دارای رزومه ای بسیار قوی می باشد شرکت معماری هیرادانا است . مهندسین و طراحان این شرکت همگی دارای تجربه ی کافی بوده و می توانند از پس تمامی پروژه ها در حوزه ی معماری ، طراحی نما ، طراحی ویلا ، دکوراسیون داخلی ، بازسازی ساختمان و ... بربیایند .

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات