طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

شناخت انواع کابینت های آشپزخانه 1

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کابینت آشپزخانه مهمترین بخش طراحی و دکوراسیون آشپزخانه است و از لحاظ بصری و کارکردی نقش پررنگی را در بازسازی منزل و آشپزخانه بر عهده دارد . در زمان انتخاب و طراحی نوع کابینت ها نباید تنها به جنبه مکانی برای نگهداری و انبار وسایل مورد نیاز توجه کرد بلکه نوع طراحی ، جنس و جزییات کابینت های آشپزخانه دقت فراوانی را میطلبند زیرا در دکوراسیون و کانسپت طراحی داخلی تاثیر بسزایی دارند .

بیشتر مساحت دیوار های آشپزخانه را کابینت ها احاطه میکنند از همین رو باید در طراحی و دکوراسیون کابینتها تمام دقت و حساسیت لازم را مد نظر قرار داد . در کابینت ها متریال و نوع طراحی کابینتها دو موضوع اولیه و مهم هستند .

اگر به دنبال بازسازی ساختمان  و یا بازسازی آشپزخانه خود هستید ، تعویض و تغییر کابینتها برای رسیدن به یک طراحی و دکوراسیون لوکس و مناسب ضروری است و اگر فقط خواهان تنوعی در خانه و آشپزخانه خود هستید طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه میتواند به خوبی چهره آشپزخانه و منزل شما را تغییر دهد و شما را به سمت خانه ی رویاییتان سوق دهد .

ما در شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا در این مجموعه مقالات نگاهی کوتاه بر انواع کابینت ها از نظر جنس و متریال و معایب و مزایای هر نوع از این کابینت ها میپردازیم .

کابینت هایگلاس

بهتر است قبل از تشریح و توضیح در باب کابینت های هایگلاس بدانیم که ورقه های هایگلاس چیستند و از چه خصوصیاتی بهره مند هستند .

هایگلاس ( highgloss ) چیست ؟

در اصل محصولات هایگلاس ورقه هایی هستند که در مرکز و مغز آنها ام دی اف ( mdf ) وجود دارد و روکش آنها نوعی پلاستیک از جنس پلکسی گلاس میباشد . به طور معمول ورق و چوب های هایگلاس تنها دارای یک سمت با روکش پلکسی گلاس هستند و سطح دیگر آنها دارای روکش های معمولی است که این مسئله باعث پایین آمدن هزینه ها میشود . روکش پلکسی گلاس به دلیل داشتن ظاهری براق ، شفاف و زیبا طرفداران زیادی را به سمت خود کشیده است به همین دلیل از ورق های هایگلاس در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل برای کابینت ها ، کمدهای دیواری ، دکورهای چوبی ، کنسول تلویزیون و ... استفاده فراوانی میشود . روکش های پلاکسی گلاس ضد آب و رطوبت هستند به همین دلیل انتخاب مناسب و خوبی برای کابینت ها و آشپزخانه بحساب می آیند ولی بهتر است برای بهتر شدن کارایی ورقه های هایگلاس روکش سطح دیگر هم مقاوم باشد که میتوان از ورقه های ملامینه برای پوشش سطح مقابل پلاکسی گلاس استفاده کرد .

کابینت های هایگلاس را میتوان از زیرشاخه های سبک مدرن در دکوراسیون آشپزخانه بحساب آورد . همانطور که توضیح دادیم کابینت های هایگلاس داری مغز mdf  هستند و سطح براق آنها روکشی به نام پلی گلاس است . تفاوت اصلی کابینت های ام دی اف mdf  با کابینت های گلاس highgloss  در سطح براق و مات آنها است . بهترین عرضه کننده ورقه های هایگلاس کشورهای اروپایی مثل آلمان و ایتالیا هستند ولی تولیدات کشور ترکیه که در ایران بیشترین استفاده را دارد از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار است . برای کنترل سطح کیفی ورقه های هایگلاس باید به میزان موج روی روکش ها توجه کرد که هرچه میزان موج کمتر باشد ورقه های هایگلاس کیفیت بالاتری دارند .

ویژگی های اصلی کابینت های هایگلاس داشتن سطحی شفاف و براق است . و کابینتها به زیبایی میتوانند نورهای موضعی و طبیعی را منعکس و رفلکت کنند به همین دلیل انتخاب های مناسبی برای فضاها و آشپزخانه های کوچک و آشپزخانه هایی که دارای نورگیر کمی هستند است . کابینت های هایگلاس را میتوان در انواع رنگ ها و طرح ها ، طراحی و تولید کرد و طیف بالای رنگی در این کابینت ها از ویژگی های مناسب این کابینت ها است که میتواند کاملا با سلیقه شما شکل بگیرد .

یکی دیگر از مسائلی که باید در انتخاب کابینت به آن دقت کنیم نحوه نگهداری و تمیز کردن کابینت ها هستند . بیشتر کابینت های طراحی شده و موجود در بازار دارای بیرون آمدگی  فرورفتگی هایی هستند که به مرور زمان گرد و خاک روی آنها مینشیند و تمیزکردن آنها بسیار سخت است ولی کابینت های هایگلاس به دلیل داشتن سطحی کاملا صاف و صیغلی بسیار دیر کثیف میشوند و در صورت گرفتن گرد و خاک به راحتی با یک پارچه نم دار تمیز میشوند .

حال بهتر است به مزایا و معایب کلی کابینت های هایگلاس بپردازیم :

مزایای کابینت هیگلاس

  • درخشندگی ، شفافیت و رفلکت بالا
  • سهولت در نگهداری و شست و شو
  • تنوع بالا در رنگ و طراحی
  • قیمت مناسب

معایب کابینت های هایگلاس

  • خش پذیری : با توجه به ماهیت ورقه های هایگلاس و شفافیت و براقیتی که دارا هستند در اثر برخورد اجسام نوک تیز و نیمه سخت ممکن است که بر روی سطح کابینت ها خش و خطوطی ایجاد شود حتی ممکن است در نزدیکی دستگیره ها در اثر اصابت ناخن به مرور زمان خش هایی دیده شود که با توجه به جنس شفاف  و درخشندگی که ورقه های هایگلاس دارند این خطوط ممکن است به خوبی دیده شوند ولی باید توجه کنیم که جنس و کیفیت ورقه های هایگلاس بسیار مهم است و ورقه های خارجی از دوام ، کیفیت و طول عمر بالایی برخوردار هستند .
  • تیز بودن لبه ها : با توجه به اینکه لبه های ورقه های هیگلاس را فارسی بر میکنند ولی با توجه به جنس این ورقه ها ممکن است در لبه ها و کنج ها تیزی مشاهده شود که در کابینت های ام دی اف mdf به دلیل سمباده کشیدن لبه ها این مشکل تا حد زیادی وجود ندارد ولی ورقه های هایگلاس را به دلیل جنس آنها نمیتوان سمباده کشید و این کار باعث از بین رفتن زیبایی کابینت ها میشود . البته این تیز بودن لبه ها اگر ورقه ها به درستی فارسی بر شوند تا حد زیادی رفع میشود .
  • لکه پذیری بالا : با توجه به اینکه سطح ورقه های هایگلاس highgloss براق و شفاف هستند و مانند یک جسم شیشه مانند عمل میکنند در صورت کثیف و لک شدن به خوبی این لکه ها نشان داده میشوند ، با توجه به رنگ کابینت ها ممکن است اثر انگشت هم بر روی این ورقه ها خودنمایی کند البته این کابینت ها به راحتی با یک دستمال نم دار تمیز میشوند .

کابینت های ام دی اف mdf

در ابتدا شرح کابینت های ام دی اف mdf  نگاهی می اندازیم به چیستی متریال mdf

ام دی اف mdf  چیست ؟

ام دی اف یکه ماده و متریال مرکب چوبی است که بیشتر از فراورده های چوب های نرم مثل چوب درخت کاج تولید میشود . دو ماده اصلی در ساخت ام دی اف چوب و رزین است که در طی فرایند و مراحل خاصی تحت فشار و حرارات بالا قرار میگیرند که باعث میشود محصول نهایی ویژگی هایی از قبیل استحکام بالا ، طول عمر طولانی ، مقاومت در برابر آتش ، قابلیت فرم دهی و ماشین کاری و نفوذ ناپذیری را بدست بیاورند . امروزه ام دی اف را به عنوان متریالی برای جایگزینی چوب استفاده میکنند مانند : ساقه های برنج ، غلات ، نیشکر و کاغذهای باطله ولی ام دی اف های تولید شده از چوب در سطح دنیا از بالاترین کیفیت برخوردار هستند . یکی از محصولات نزدیک به ام دی اف نئوپان است که mdf  در مقایسه با نئوپان سطح صاف تر ، مقاوم تر و همچنین قابلیت سنباده زنی را دارا است . ام دی اف را برای استفاده در دکوراسیون داخلی باید روکش کرد . روکش ملامینه پرمصرف ترین روکش برای ورق های ام دی اف است که زیبایی خاصی را به محصول میبخشد .

کابینت های ام دی اف از ورقه های mdf و با روکش ملامینه ساخته میشوند که روکش های ملامینه در برابر رطوبت تا حد قابل قبولی ایمن هستند ، در کابینت های ام دی اف جنس یونیت ها و یا بدنه و اسکلت کابینت ها را هم عموما از mdf  میسازند .  از ورقه های ام دی اف تنها برای کابینت سازی استفاده نیمکنند و این محصول استفاده فراوانی در دکور های چوبی ، کمد دیواری ، میز تلویزیون و ... دارد . ام دی اف تنوع بالایی در رنگ و طرح دارد و طیف بالای رنگ و طرح و بافت آنها اختیار بیشتری برای انتخاب به معماران و مشتریان میدهد . کیفیت های متفاوتی از ورقه های ام دی اف در بازار وجود دارد که محصولات وارداتی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار هستند .

قیمت کابینت های ام دی اف در مقابل دیگر متریال ها بسیار مقرون به صرفه است و حتی در ساخت کابینت های هایگلاس و روکش چوب هم از مغز ام دی اف استفاده میکنند . ام دی اف به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد گزینه بسیار خوبی برای ساخت یونیت و اسکلت کابینت ها بحساب می آید . کابینت های ام دی اف به طور عمومی در دو نوع مات و براق در بازار وجود دارند که باید خاطر نشان کنیم که نمونه های براق فقط کمی از نمونه های مات شفافیت بیشتری دارند و در صورت نداشتن کیفیت لازم بعد از گذشت مدتی این شفافیت را از دست میدهند و مات میشوند .

حال بهتر است به معایب و مزایای کلی کابینت های ام دی اف mdf  بپردازیم :

مزایای کابینت ام دی اف mdf

  • تولید در ابعاد و ضخامت های مختلف
  • تنوع رنگ و طرح بالا
  • توانایی تولید در فرم های مختلف ( ماشین کاری و ابزارخوری )
  • سنباده زنی مناسب
  • فرم پذیری بالا و لبه های تمیز و صاف
  • توانایی چسباندن روکش های مختلف مانند روکش های هایگلاس و روکش های چوبی
  • نداشت معایب چوب
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • شکیل و زیبا
  • به راحتی تمیز و پاک میشوند

معایب کابینت های ام دی اف mdf

  • اگر خراش و صدمه ای به کابینت ها وارد شود و رطوبت به داخل کابینت راه پیدا کند ورقه ام دی اف به راحتی از بین میرود و خراب میشود .
  • اگر ام دی اف مصرفی دارای کیفیت مناسبی نباشد در مقابل حرارت دچار تغییر شکل میشود .
  • با توجه به نرمی ورقه های ام دی اف که قابلیت خوب سنباده زنی را ایجاد میکنند ولی اگر پیچ ها چندین بار باز و بسته شوند احتمال هرز شدن آنها وجود دارد .

نکته : بالاترین عیب کابینت های ام دی اف حساسیت بالای آنها نسبت به رطوبت است به همین دلیل باید در ساخت و اجرای کابینت های ام دی اف نهایت دقت را داشته باشید و از تیم حرفه ای و مجرب استفاده کنید که در این صورت کابینت های ام دی اف شما میتوانند  15 تا 20 سال بدون مشکلی اساسی برای شما کار کنند .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات