طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک گوتیک چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 4 تير 1401 در ساعت 10 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سبک گوتیک که اصولا به عنوان سبکی هنری شناخته می شود به اروپا و قرون وسطی بر می گردد . این سبک با ساخت کلیسای سن دنی در فرانسه در سال 1140 آغاز شد و زیاد طول نکشید که دیگر کشورهای اروپایی نیز متوجه این سبک شده و به دلیل ویژگی هایی که داشت از آن استفاده نمودند و در کشورهای خود یعنی کل اروپا رواج دادند . درواقع می توان گفت در قرن دوازده دیگر کلیساهای زیادی بود که در اروپا به این سبک ساخته شده و شاخص می شدند . سبک گوتیک را به طور کلی می توان سبکی دانست که از سبک دکوراسیون کلاسیک و معماری های رومی و یونانی الهام گرفته است اما سبکی مجزا شناخته شده و دارای ارزش ها و ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد . در ادامه با شرکت معماری هیرادانا همراه باشید .

معماری-گوتیک-1

دوره های مختلف سبک گوتیک در معماری

  • گوتیک ابتدایی و آغازین

این دوره را می توان دوره ای دانست که معماری جدیدی به وجود آمده و در حال متمایز شدن با سبک رومانسک می باشد . این دوره تا نیمه های قرن دوازدهم میلادی را در بر می گیرد . می توان ادعا نمود که سبک گوتیک در دوره ی ابتدایی با ساخت کلیسایی به نام سن دنی در پاریس شروع شد .

  • گوتیک متعالی و پیشرفته

این دوره و این نوع از سبک گوتیک بیشتر در انگلستان شهرت و رواج داشت . قسمت هایی از خانقاه کلیسای وست مینستر ، شبستان و همچنین نمای غربی کلیسای یورک مینستر و ... در انگلستان در این دوره و به این سبک ساخته شده اند و بسیار شاخص می باشند .

  • گوتیک تابناک

اوایل قرن سیزدهم پنجره هایی که به سبک گوتیک ساخته می شدند بزرگترین پنجره ها در نوع خودشان محسوب می شدند . از جمله ی این نوع پنجره ها در این دوره ی گوتیک را می توان در کلیسای سنت شاپل در شهر پاریس در کشور فرانسه مشاهده نمود . درواقع در این دوره از گوتیک حدود هفتاد درصد از ساختمان را شیشه و پنجره در بر می گرفته است .

معماری-گوتیک-2

شاخصه های سبک گوتیک

از جمله ی مهمترین شاخصه ها و ویژگی های منحصر به فردی که طراحی داخلی به این سبک دارد می توان به این موارد اشاره نمود :

  • پشت بندهایی معلق
  • استفاده از طاق هایی که هرمی شکل می باشند
  • سقف هایی که دارای طاق می باشند
  • استفاده از شیشه های رنگی و بلند
  • و ...

ویژگی های سبک گوتیک

سبک گوتیک که مانند بسیاری دیگر از سبک های معماری دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که همین ویژگی ها آن را متمایز نموده و از دیگر سبک های معماری مشخص می کند که بعضی از این ویژگی ها عبارتند از :

  • پنجره های رنگی و بزرگ

پنجره در اکثر سبک ها و ساختمان ها استفاده می شوند اما نکته ای که در سبک گوتیک آن را متمایز و شاخص می کند این است که در این سبک به آن توجه زیادی شده و بیشتر ساختمان را در بر می گیرد . پنجره ها در این سبک اصولا بلند ، بزرگ و دارای قوس می باشند و با شیشه های رنگی و نقش و نگار پر می شوند . همین نکته نیز سبب می شود تا در طول روز نوری زیبا و خیره کننده وارد فضاهای داخلی بشود . اصولا نقش و نگارهایی که روی پنجره ها استفاده می شود از کتاب مقدس و داستان های مشهور مذهبی الهام گرفته شده است .

  • طاق هایی با نوک تیز

طاق هایی که دارای نوک تیز می باشند را می توان از ویژگی ها و شاخصه های اصلی سبک گوتیک در معماری دانست . این نوع طاق ها به صورت گسترده در تمامی کلیساها و بناهایی که به این سبک ساخته شده اند وجود دارند . درواقع معماران سبک گوتیک از آنجایی که دنبال ایجاد تفاوت با سبک رومانسک بودند به جای استفاده از طاق های چهن و دایره ای از معماری اسلامی الگو گرفته و طاق های باریک و بلند و نوک تیز را در ساختمان ها استفاده نمودند . این طاق ها باعث بلندتر دیده شدن ارتفاع کلیساها شده و به صورت نمادین نشان دهنده ی به سمت آسمان کشیده شدن می باشند .

معماری-گوتیک-3

  • طاق هایی با آج

از آنجایی که در این نوع معماری سقف ها و پنجره ها بلندتر شده اند معماران سبک جدیدی را برای پشتیبانی و همچنین بالا بردن استقامت سازه استفاده نموده اند که آن درواقع همین طاق های آجدار می باشد . این طاق ها طاق هایی می باشند که برای مقاوم تر کردن سقف گرد شده و به طور موازی از یکدیگر قرار گرفته اند . این طاق ها علاوه بر اینکه کار پشتیبانی و بالا بردن استقامت و نگهداری سقف را داشته باعث زیبایی بنا نیز می شوند و به همین دلیل از ویژگی های اصلی سبک گوتیک در طراحی داخلی ساختمان به شمار می روند .

  • قوس های جناغی

یکی دیگر از روش هایی که معماران سبک گوتیک برای مقاوم سازی سازه و ساختمان به کار می گرفتند ، استفاده از قوس های جناغی در ساختمان بود . درواقع این نوع از قوس و سازه باعث تقسیم درست و مناسب بار از سقف به قسمت هایی پایین تر و سپس به سمت زمین می شدند . به همین دلیل با استفاده از این قوس ها در ساختمان دیگر معماران سبک گوتیک لازم نبود تا پنجره ها و دیوارهای بلند این سبک را قربانی نموده و در طراحی آن ها کوتاهی کنند .

  • توجه به جزییات

جزییات در سبک گوتیک مانند بسیاری دیگر از سبک های قدیمی و اروپایی اهمیت بسیار زیادی داشت به طوری که می توان در قسمت های مختلف نما و طراحی داخلی و به طور کلی ساختمان جزییات مختلفی را مشاهده نمود . عناصر تزیینی ای که در این سبک استفاده می شد اغلب شامل ستون هایی که طراحی و کنده کاری شده اند ، استفاده از مجسمه اشخاص مهم در دین و مذهب ، طراحی گلدسته ها و ... می شدند . درواقع تزیینات در این سبک زیاد به طوری که قسمت خالی در ساختمان های سبک گوتیک به ندرت مشاهده می شود .

معماری-گوتیک-4

  • و ...

خصوصیات سبک دکوراسیون گوتیک

  • استفاده از ستون

یکی از المان هایی که در دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک اهمیت زیادی دارد ستون است . در این سبک از ستون هایی که قوس دار بوده و دارای طرح ها و رنگ هایی خاص می باشند استفاده می شود . از آنجایی که ستون اصولا در خانه هایی که دارای متراژ بزرگی بوده استفاده می شود می توان گفت این سبک سبکی است که بیشتر برای فضاهای بزرگ و فاخر استفاده می شود .

معماری-گوتیک-5

  • عدم توجه به نور

برعکس دیگر سبک ها که نور جایگاه ویژه ای داشته و اغلب طراحان سعی می کنند به آن توجه ویژه ای داشته باشند و زیاد استفاده کنند در سبک گوتیک نور زیاد استفاده نشده و بیشتر فضاهای داخلی تاریک بوده و حالتی دنج و مات را دارا می باشند . اما همچنان لوستر یکی از المان های اصلی دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک بوده و حتما از ان در مرکز سقف در فضاهای مهم مانند پذیرایی استفاده می شود .

معماری-گوتیک-6

  • استفاده از قوس در سقف

قوس را می توان از ویژگی های اصلی سبک گوتیک دانست که در طراحی داخلی نیز به آن توجه می شود . اغلب سقف ها در این سبک از داخل قوس داشته و روی آن نقاشی کشیده یا لوستر از آن آویزان می کنند . همچنین پنجره ها ، درها ، درگاه ها و ... همه و همه دارای قوس می باشند . حتی جزییاتی مانند صندلی ها ، کابینت ها ، مبلمان و ... نیز در بالای خود دارای قوس بوده و به اینگونه طراحی می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند .

معماری-گوتیک-7

  • مخمل به عنوان پارچه ای کاربردی

مخمل در این سبک به وفور استفاده می شود به طوری که می توان گفت برای پرده ها و پوشش پنجره ها از این پارچه استفاده شده و همچنین برای روتختی و روی مبلمان نیز از پارچه ی ساتن و ... در این سبک استفاده می شود . لطافت و فاخر بودن از ویژگی های اصلی این سبک می باشد . 

  • و ...

رنگ های کاربردی در دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک کدامند ؟

سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی اصولا دارای کنتراست بالایی می باشد . به همین علت می توان مشاهده نمود که اغلب رنگ هایی که در این سبک استفاده می شود پررنگ و غلیظ می باشند . از جمله رنگ هایی که در این سبک استفاده می شود می توان به رنگ قرمز اخرایی ، بنفش ، سبز تیره ، طلایی ، سیاه ، زمردی ، سفید و ... اشاره نمود . این رنگ ها نیز به خودی خود رنگ هایی اشرافی و با شکوه شناخته می شوند که به فضا حسی از وقار و اصالت را می بخشند . از آنجایی که از رنگ های تیره با غلظت زیاد در این سبک استفاده می شود باید حتما فضاهایی که به این سبک طراحی می شوند دارای متراژ زیادی باشند . چرا که این رنگ ها باعث کوچکتر دیده شدن فضا می شوند .

معماری-گوتیک-8

البته که امروزه از این سبک در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف اگر استفاده شود به غلظت گذشته و با این حجم از جزییات نمی باشد بلکه کمی ساده تر شده و رنگ های ملایم تر نیز در آن استفاده می شوند تا فضا به سلیقه ی افراد امروزی نزدیک تر باشد .

تاثیرات سبک گوتیک در طراحی عناصر مختلف مانند میز و صندلی و ... :

سبک نئوگوتیک که از سبک گوتیک الهام رفته برای طراحی عناصر مختلفی که در طراحی داخلی استفاده می شوند مانند میز ، مبلمان ، صندلی ، تخت و ... استفاده می شود . این سبک در قرن نوزدهم پدید آمد و به سرعت به یکی از سبک های محبوب در این زمینه تبدیل شد . اصولا متریال اصلی برای ساخت این عناصر به این سبک چوب بوده و با کنده کاری ها و بخشیدن جزییات به آن ها نشانه هایی از سبک گوتیک را روی این عناصر  ایجاد می کنند . عناصری که به این سبک طراحی می شوند در سبک دکوراسیون کلاسیک نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و اصولا باعث خلق عناصری آنتیک و گرانقیمت می شوند . نکته ای که در طراحی عناصر به این سبک وجود دارد این است که حتما باید از چوب با کیفیت برای آن استفاده شود . همچنین سنگ نیز یکی دیگر از متریال هایی می باشد که می توان از آن برای این کار بهره برد ولی با توجه به دکوراسیون های امروزی و سلیقه ی افراد زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد .

کلیساهایی که به سبک گوتیک ساخته شده اند کدامند ؟

  • کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان در کشور ایتالیا یکی از محبوب ترین و معروف ترین ساختمان های سبک گوتیک در دنیا می باشد . این ساختمان که در میدان اصلی این شهر بنا شده بیشترین تاثیر را بر چهره ی شهر و منطقه گذاشته و می توان ادعا نمود هیچ چیز اندازه ی این کلیسا در آن قسمت خودنمایی نمی کند . برای ساخت این کلیسا بیشتر از 6 قرن وقت صرف شده است و هزاران معمار ، مجسمه ساز ، هنرمند و ... بر پای این پروژه بوده اند و همین نکته سبب شاخص تر شدن این بنا می شود .

معماری-گوتیک-9

از آنجایی که این کلیسا در مرکزی ترین نقطه ی شهر ساخته شده است می توان گفت دیگر قسمت های شهر با توجه به این بنا ساخته و طراحی شده اند و همین نکته سبب شاخص تر شدن این ساختمان می شود .

ساخت نمای این ساختمان توسط فرانسیسکو ماریا ریچینی و بابیو مانگون با نظارت فدریکو برومو در اوایل قرن 17 میلادی شروع شد . بعد از گذر سال ها و با آمدن معماران و هنرمندان جدیدی روی کار تغییراتی در این نما ایجاد شد و بازشوها و مدخل هایی به آن اضافه شد . نمای این کلیسا از طرفی بخاطر داشتن یک منار مخروطی بزرگ که گیسپی پرگو خالق آن می باشد بسیار شهرت دارد . درواقع این مخطور به دلیل بلندی زیاد از فاصله های خیلی دور نیز مشخص است و همین امر سبب منحصر به فردتر شدن کلیسا و شاخص شدن آن در شهر شده است .

یکی از دلایل تمام شدن نمای این ساختمان بعد از سال های زیاد را می توان ناپلئون بناپارت دانست . ناپلئون بعد از آنکه به حکومت ایتالیا رسید دستور ساخت و تکمیل سریع نمای این کلیسا را داد و به همین علت در طی هفت سال نمای آن تکمیل شد . به همین دلیل می توان پیکره ی وی را در بالای یکی از مناره ها قرار داده تا از تلاشش برای به تکمیل رساندن نمای این کلیسای باشکوه قدردانی شود .

  • کلیسای جامع نوتردام

کلیسای جامع نوتردام را می توان از بهترین مثال ها برای سبک گوتیک در کشور فرانسه به شمار آورد . ساخت این کلیسا در قرن دوازده شروع و پس از دو قرن در قرن چهارده به اتمام رسید . این کلیسا که از مشهورترین کلیساها در سطح جهان بوده و می توان ادعا نمود که در طی سال افراد زیادی از سراسر دنیا به دیدن این کلیسا می روند در زمانی که لویی چهاردهم به کشور حکومت می کردند ، دستخوش تغییرات زیادی شد و از طرفی زمان جنگ جهانی دوم نیز آسیب هایی دید که بعد از اتمام جنگ جهانی مورد مرمت قرار گرفت . یکی از اتفاقات تاسف آور در دنیای معماری و تاریخ را می توان آتش سوزی این کلیسا در سال 1398 شمسی دانست .

معماری-گوتیک-10

بنای این کلیسا دارای طولی برابر با 128 متر می باشد و سالن اصلی آن نیز عرضی برابر با 12 متر را دارا است . پلان این کلیسا به صورت صلیبی طراحی شده است و آثاری از سبک رومانسک را نیز می توان در این کلیسا مشاهده نمود . سقف های شیب دار و طاق هایی که نوک تیز می باشند را می توان از شاخصه های اصلی سبک گوتیک که در این کلیسا به کار رفته اند دانست .

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت و معروفیت کلیسای نوتردام شده است را می توان مجسمه ها و ناودانی هایی دانست که با شکل های عجیب و غریب در بیرون این ساختمان استفاده شده اند . از طرفی سردر ورودی این کلیسا با یکسری تندیس های سنگی که به طور ویژه طراحی شده اند تزیین شده نشان دهنده ی روز قیامت و حساب و کتاب آن می باشد .

برای طراحی قسمت های ورودی این کلیسا از نوارهایی افقی استفاده شده که باعث تعادل در نما به دلیل وجود برج های 69 متری شده اند . از طرفی در ورودی از نقش و نگارهای برجسته برای تزیین استفاده شده است و در قسمت جنوبی نیز می توان مشاهده نمود که زندگی استفان مقدس به همراه دیگر قدیسان به تصویر کشیده شده است . در قسمت شمالی نیز زندگی کودکی حضرت عیسی و داستان معروف تئوفیلوس به تصویر کشیده است . همه ی این تصویرگری ها و نقس و نگارهای برجسته و مجسمه ها باعث شاخص تر شدن این ورودی ها و به طور کلی کلیسا شده اند و نکته ای که آن ها را بارز و شاخص نموده است این است که همه ی آن ها از داستان ها و زندگی افراد معروف و محبوب در مذهب مسیحیت می باشند . درواقع طراحان با هوشمندی از طرح هایی استفاده نموده اند که هم به فضای ساختمان و هم به فرهنگ مردم مرتبط تر باشد .

معماری-گوتیک-11

شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا طراح داخلی و مجری دکوراسیون به تمامی سبک های موجود میباشد و میتواند با یک طراحی ویلا و طراحی داخلی حرفه ای به همراه طراحی نمایی خاص رویای شما را در داشتن خانه ای بی نظیر به حقیقت تبدیل کرد . جهت مشاهده نمونه کارها به بخش پروژه ها مراجعه کنید .

جهت طراحی داخلی ، طراحی ویلا ، دکوراسیون کلاسیک و یا موارد دیگر با این شرکت معماری از طریق شماره 09125754921 با هیرادانا در ارتباط باشید . 

8 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات