طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک کلاسیک در معماری چه نقشی دارد ؟

بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 12 شهریور 1400 در ساعت 11 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سبک کلاسیک را می توان سبکی در معماری دانست که از گذشته تا امروز مورد توجه افراد زیادی قرار داشته و اکثرا افراد با وضع اقتصادی خوب از این سبک در طراحی ویلاها و خانه های خود در مناطق بالای شهر که از ارزش زیادی برخوردارند ، استفاده می کنند . چرا که سبک کلاسیک می تواند خودش را خیلی خوب به صورت مجلل و لوکس  در طراحی ویلا و طراحی نما نشان دهد .

یک نمونه ویلای کلاسیک :

به عنوان نمونه برای یکی از معروف ترین و زیبا ترین ویلاهای به سبک کلاسیک کشور ، می توان از ویلای لواسان فوتبالیست محبوب کشورمان ، علی کریمی نام برد. این ویلای مجلل که در یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین محله های لواسان واقع شده است ، ظاهری همچون کاخ دارد و با استفاده از ستون های زیبا ، تزیینات به اندازه و توجه به جزییات ریز ، به خوبی توانسته شکوه و زیبایی و استواری سبک کلاسیک را به بیننده القا کند و هر بیننده ای را مبهوت خودش کند .

 

ویژگی های کلی نما به سبک کلاسیک :

  • وجود حتمی تقارن

وجود تقارن در طراحی نما و دکوراسیون کلاسیک را می توان یکی از شاخصه های بارز این سبک دانست . تقارن باعث می شود حتی در وقت و هزینه هم صرفه جویی شود و همه چیز سریع تر و آسان تر اجرا شود .

  • توجه به جزییات

توجه به جزییات از بخش های مهم و قابل توجه این سبک معماری است . سبک کلاسیک به تک تک جزییات دقت می کند و تلاش می کنند تا همه ی جزییات را بدون هدر دادن حتی یک قسمت ، بولد کند و توی چشم بیاورد و شما را وادار به تماشای آن کند .

  • داشتن تزیینات زیاد

استفاده از تزیینات در سر ستون ها و سنگ های تراس و ... در طراحی به سبک کلاسیک مرسوم است و باعث هر چه خاص تر شدن طراحی نمای ویلا می شود .

  • استفاده از مصالح گوناگون مانند سنگ

همانطور که پیش تر هم گفته شد این سبک تمرکز بر با شکوه و مجلل بودن دارد و استفاده از سنگ های مرغوب و یکدست می تواند صلابت خاصی به ساختمان بدهد و باعث مبهوت شدن آدمی در برابر ساختمان بشود .

سبک کلاسیک در معماری چه نقشی دارد ؟

  • استفاده از ستون در نما

استفاده از ستون های بلند و کوتاه در طراحی نما کلاسیک اتفاقی است که اغلب و حتی می شود گفت همیشه می افتد و باعث شکوه و جلال ویلا در دید بیننده می شود .

 

  • استفاده از نور پردازی

هر آنچه که نما را زیباتر و جلوه ی آن را بیشتر از قبل می کند در این سبک استفاده می شود . نور پردازی در نما و نمایان ساختن تمام جزییات به کار رفته به بینندگان حتی در شب هم از جمله موضوعات حائز اهمیت در این سبک است .

  • اهمیت به تناسب و نظم

از آنجا که در این سبک از عناصر زیادی استفاده می شود ، اگر بی اصول و بدون مهارت در کنار هم قرار بگیرند نه تنها نمای زیبایی اجرا نخواهد شد . بلکه می تواند تبدیل به یک نمای بی هویت و بی ارزش از نظر هنری شود ، پس بهتر است دقت کنیم تا همه ی عناصر و جزییات سر جای خودشان قرار بگیرند .

 

اصول طراحی به سبک کلاسیک

  • ایستایی بنا

ساختمان باید مقاومت داشته باشد و در حالی که به زیبایی بنا توجه می کنیم ، به مقاوم بودن و ایستایی ساختمان در حالت عادی و در مقابل عوامل طبیعی هم دقت کنیم .

  • کارایی بنا

بنا باید به گونه ای طراحی شود که متناسب با کارایی ای که برایش در نطر گرفته شده است ، بهترین عملکرد را داشته باشد .

سبک کلاسیک در معماری چه نقشی دارد ؟

  • زیبایی طرح

از مهمترین ویژگی های یک طرح زیبایی آن طرح است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند . در کنار توجه به ایستایی و کارایی ساختمان باید به زیبایی و جلوه ی آن هم توجه کنیم .

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا هم گفته شد سبک کلاسیک یکی از پر طرفدارترین سبک ها در طراحی ویلا ، طراحی نما و دکوراسیون داخلی در سرتاسر دنیاست و ایران هم از این قضیه مستثنا نیست . با توجه به این که این سبک شامل جزییات و ویژگی های بولد زیادی است کسانی را که شیفته ی جزییات زیبا هستند را به خود جذب می کند . در نتیجه پیشنهاد می کنم شما اگر صاحب یک شرکت دکوراسیون داخلی و یا یک شرکت معماری هستید به طراحی ویلا ها و نماهای کلاسیک بیشتر از پیش فکر کنید .

9 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات