طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1399 در ساعت 13 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از سبک های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال می باشد که در این نوشته به بررسی آن می پردازیم.

در واقع معماری مینیمالیستی در اواخر دهه ی 1980 میلادی در شهر لندن و شهر نیویورک رواج پیدا کرده است؛ در این دوره طراحان زیادی در فضای دکوراسیون فعالیت می کردند.

طراحان با استفاده از اشیا سفید رنگ، نورپردازی های سفید یخی یا آبی رنگ، ایجاد فضاهای بزرگ با وجود حداقل اشیا و لوازم در منزل و مبلمان های ساده همگی برای دستیابی به سادگی مطلق استفاده می کردند.

همانگونه که از نام این سبک از طراحی مشخص است این سبک مبتنی بر حداقل هاست و کاملا برخلاف سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک و سنتی می باشد که در آن ها شلوغی اهمیت زیادی دارد.

ایده اصلی طراحی به سبک مینیمال کم کردن حواشی موجود در طراحی و رسیدن به حداقل های کیفیت ذاتی یک طراحی داخلی می باشد. مینیمالیسم، ساده کردن فضای داخلی زندگی و آشکارسازی خصیصه های بنیادی ساختمان است؛ این ساده سازی برای داشتن نگرش ساده در زندگی اهمیت پیدا می کند.

ارتباط زیادی بین طرح های سنتی ژاپنی و فرهنگ ژاپنی موجود است و در هر دوی آنها یک بی آلایشی و سادگی موج می زند.

آقای لودویک مایس ون مهندس و طراح معمار در شهر روهه یکی از اولین افرادی بود که از قوانین مینیمالیستی در طراحی های خود استفاده کرد.

یکی از پر اهمیت ترین علت هایی که باعث شده است تا طراحی به سبک مینیمال به سرعت معروف شود و محبوبیت بالایی پیدا کند این است که طراحان در این سبک می توانند از ابزارهایی مثل شیشه، استیل، بتون و ... که به سادگی یافت می شوند و قیمت مناسبی دارند در کارها استفاده کنند.

در همین دوران بود که استانداردسازی در روش های ساخت و ساز ورود پیدا کرد و این استانداردسازی در اجرای طراحی های موثر و ساخت ساز ها با سبک مینیمال کمک زیادی کرد.

 سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

ایجاد فضای داخلی مینیمال

در یک طراحی داخلی مینیمال باید تمامی المان ها در نهایت سادگی قرار بگیرند.

در این سبک طراحی با توجه به وجود دیوارهایی با رنگ روشن و فضاهای خالی، طرح بزرگ تر جلوه می کند. در سبک طراحی مینیمالیست معمولا خیلی از وسایل تزئینی استفاده نمی شود ولی در صورتی که وسایل تزئینی هم وجود داشته باشد آن را در بخشی قرار می دهند که مرکز توجه نباشد.

به طور کلی در سبک مینیمال وجود خطوط صاف و ظریف و المان های کاملا متقارن بسیار مرسوم است.

در طراحی به سبک مینیمال وجود دستگاه های الکترونیکی را تا حد ممکن با دیوارها یکی می کنند و برای انجام این کار از خطوط ساده و صاف در حالت های کاملا افقی و یا کاملا عمودی استفاده می کنند.

 سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

رنگ در سبک طراحی مینیمال

یکی از مناسب ترین و پر کاربردترین رنگ ها برای ایجاد یک بازسازی مینیمال، رنگ سفید می باشد.

از رنگ سفید به عنوان رنگ بنیادین که پیوستگی و یکدستی بین دیوارها، کف و مبلمان ایجاد می کند استفاده می شود که این رنگ باعث نوعی نرمش و سادگی شود.

با این حال در صورتی که نمی خواهید از رنگ سفید استفاده کنید می توانید از تونالیته رنگ های خنثی نیز استفاده کنید. (رنگ های خاکستری و قهوه ای روشن)

از آنجایی که قصد دارید به جای رنگ سفید از تونالیته های این رنگ استفاده کنید باید بدانید که این رنگ ها به علت کدر بودن ممکن است فضا را رو به کدری ببرند که برای این موضوع هم پیشنهاد می شود از رنگ های زنده برای تضاد در این رنگ ها استفاده شود.

برای دستیابی به این موضوع می توانید اجسامی مانند گلدان یا یک دست مبل را در کنار دیواری که تونالیته های کدر رنگ سفید را دارند استفاده کنید.

 سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

مبلمان موجود در فضای داخلی مینیمال

بهترین نوع مبلمانی که برای انتخاب می توانید در طراحی داخلی خانه مینیمال داشته باشید مبلمانی ساده، بدون طرح و پس زمینه های طرح دار، مدرن و خاص می باشد.

مبلمان چوبی کوتاه (مبل هایی که دارای فضای نشیمن با ارتفاع کم هستند) و ساده بسیار مناسب این سبک طراحی می باشند.

برای ایجاد هماهنگی و پیوستگی در فضا می توانید از طرح متریال موجود در مبل ها در پنجره ها، درها، کف پوش ها و ... استفاده کنید.

اما همواره وجود خطوط صاف و ظریف در جهت های فقط عمودی یا فقط افقی بسیار اهمیت دارد زیرا این مورد قانون اصلی سبک طراحی مینیمال می باشد.

به طور کلی متریال قابل استفاده در طراحی به سبک مینیمال محدودیت خاصی ندارد و از متریال های ساده مثل استیل، شیشه، چرم و ... در مبلمان می توانید بهره بگیرید.

پنجره های با پرده ی ساده یا بدون پرده هم جذابیت خاصی به محیط شما می دهد؛ در صورتی که از پرده برای پنجره ها استفاده می کنید سعی کنید از پرده هایی ساده با رنگ روشن یا خنثی استفاده کنید.

خلاصه اینکه مبلمان باید بسیار ساده باشه و از هرگونه المان تزئینی یا دکوراتیو سنتی به دور باشد.

لوازم تزئینی

به طور کلی لوازم تزئینی در سبک طراحی داخلی مدرن مینیمال جایگاه زیادی ندارند.

می بایست به تعداد کم و با دقت فراوان در بخش هایی که واقعا نیاز است استفاده شود که این موضوع نیاز به تصمیم گیری با دقت بالا دارد.

می توانید هر چند وقت یکبار تزئینات خود را عوض کنید ولی سعی کنید فضا را با تزئینات غیر ضروری شلوغ نکنید.

منظور از وسایل تزئینی در اینجا کتاب ها، جعبه ها، چراغ های ساده، گلدان ها و ... می باشد.

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

نتیجه

سبک مینیمالیسم در معماری و طراحی داخلی در یک کلمه خلاصه می شود، این کلمه "سادگی" است.

استفاده از رنگ های خنثی و شلوغ نبودن فضای اتاق می تواند خستگی یک روز کاری سنگین را از بدن شما بیرون کند.

 

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات