طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک معماری مدرسه ی باهاوس

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 5 آبان 1399 در ساعت 10 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

باوهاوس در زبان آلمانی به معنی خانه معماری است نام یک مدرسه معماری هنرهای کاربردی در آلمان می باشد که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ به تدریس برای هنرمندان گذراند و نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط بین فن و طرح ایجاد کرد .

آموزه‌ های آن بعد و قبل از انحلال به عنوان نمادی از  دوران مدرن شناخته شد و در سال های بعدهم پیروانی پیدا کرد و این آموزه ها شکل یک جنبش هنری به خود گرفت که از جریانات تاثیر گذار و بسیار مهم قرن بیستم به شمار میرود.

مدرسه باوهاوس درسه دوره زمانی و در سه شهر آلمان؛

مدرسه ی باهاوس

دسائواز ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ ، وایمار از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵ ، و برلین از ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳ و زیر نظر مدیریت سه معمار والترگروپیوس از۱۹۱۹تا ۱۰۲۷، هانس مه یر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ و لودویگ میس ون دروهه از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ فعالیت داشتند.

در دو شهر وایمارودسائو آلمان کارگاه ها وساختمان های این مدرسه از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .

هدف از تاسیس این مدرسه ایجاد فضایی با ترکیبی از مدارس هنر آکادمی و معماری و همچنین صنایع دستی مانند آهنگری و نجاری بود.

گروپیوس بر این باور بود که پس از جنگ جهانی اول دوره جدیدی از تاریخ شروع شده است و قصد داشت در این  مدرسه طراحی داخلی سبک معماری نو و جدیدی را ایجاد کند که بازتابی از این دوران باشد . این سبک معماری ، باید کارکردگرا و سازگار و همچنین  با تولید انبوه و ارزان باشد.

 گروپیوس برای اینکه به این هدف دستیابی پیدا کند می‌خواست صنعتگران و هنرمندان را باهم متحد سازد تا به محصولی قابل استفاده و کارکردی و ارزان از لحاظ هنری دست یابد . دورانی که در آن علاوه بر معماری، شیوه زیستن بشر و به تاثیر پذیری از آن تمام عرصه های هنری و فنی دستمایه دگرگونی عظیم گردید.

برنامه ریزان مدرسه باهاوس هنرهای زیبا را از صنایع دستی با کاربردی متمایز نمی دانستند و  این باور را داشتند که معماری مدرن و هنر باید جواب گوی نیازها و اقتضائات جامعه صنعتی مدرن باشد و طراحی مناسب باید از عهده مهندسی و آزمون مهندسی زیبا شناختی برآید.

ویژگی اصلی سبک باهاوس وابستگی برکارکردگرایی ، بهره گیری صحیح از خواص مواد و مصالح صنعتی ،  احتراز از طرح های پیچیده در طراحی نمای ساختمان ها و فرآورده‌های صنعتی می باشد .

نمای مدرسه باهاوس

مفاهیم مدرنیسم دسترسی به نوعی هماهنگی میان ضرورت های کارکردی و کیفیت زیبا شناختی ، خوش ساختی و خوش ترکیبی محصولات صنعتی از سایر هدف های موسسان این  مدرسه است.

 شاگردان در این مدرسه می آموختند که بر مبنای نیازها همه چیز طراحی شود واز هیچ عنصری که فقط جنبه زیبا شناسی  داشته باشد بدون اینکه کارکردی داشته باشد استفاده نکنند ، در باهاوس قرار بود تمام چیزها برمبنای اصول ابتدایی معماری و بدون توجه با آثار پیشینیان ساخته شود و به این دلیل در این مدرسه تاریخ معماری جایی میان دانشجویان نداشت . 

ابتدا این ساختمان به نام مدرسه طراحی صنعتی باهاوس شناخته شد بعد ها نیز به نام دانشکده فنی معماری و مهندسی عمران تغییر نام  داد و از سال ۱۹۹۶ به بعد  نیز به نام دانشکده باهاوس آلمان نام گذاری گردید .

 در سال ۱۹۲۷ سبک باهاوس و آثار معماران معروف آن نمایشگاه معماری اشتوتگارت را که با موضوع  خانه سازی تشکیل می شد ، بسیار زیاد تحت تاثیر خود قرار داد.

هانس مه یر و میس ون دروهه بعد از گروپیوس ، مدیریت باهاوس را بر عهده گرفتند . با فزایش فشار سیاسی بر این مدرسه و به قدرت رسیدن رژیم نازی ها  در آلمان ، در سال ۱۹۳۳ مدرسه باهاوس  تعطیل شد .

مدرسه باهاوس

عمارت سامرفیلد و خانه اوته در برلین ، برج تریبیون در شیکاگو ، خانه اوئر باخ در یانا از جمله مهمترین آثار هنری هستند که در طول فعالیت مدرسه باهاوس به دست مدیران و استادان این مدرسه طراحی و ساخته شد.

ساختمان خود مدرسه در دسائو مهمترین ساختمانی است  که سبک معماری باهاوس در آن دوره در آن تجلی شد یکی از مهم ترین بناها که توسط والتر گروپیوس، مدیریت باهاوس، طراحی شد و یکی از نمونه های مناسب نمای مدرن ساختمان خود مدرسه در سائومی باشد.

ساختمان به وسیله پلی به یکدیگر وصل شده و ازسه بال با زاویه های مختلف تشکیل شده است. دفتر معماری  و قسمت اداری شخصی گروپیوس در طبقه های این پل قرار گرفته اند . علاوه بر همکاری اساتید باوهاوس در کامل شدن این طرح، تمامی دکوراسیون داخلی با همکاری دانش آموزان انجام شد .

ساختمان باهاوس

 

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات