طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

روانشناسی معماری یک اصل در خلق معماری نوین

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 2 تير 1399 در ساعت 13 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

روانشناسی محیطی مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان است به عقیده یکی از روانشناسان معماری روانشناسی محیطی، با شاخه اصلی روانشناسی تفاوت دارد زیرا به محیط فیزیکی روزمره می پردازد. این چارچوب از نقطه نظرات تحقیق ها فراهم می کند که می تواند ما را در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط کمک کند. با این مقدمه کوتاه متوجه میشویم که تا چه میزان این مسئله مهم میباشد به همین دلیل هم ما در شرکت معماری هیرادانا در این مقاله سعی داریم تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم و از نقطه نظرات مختلفی آن را بررسی کنیم .

 تئوری های کنترل

با استفاده از این دانش می‌توان پیش از طراحی و ساخت ارزیابی ها را انجام داد که بهترین ابزار برای طراحان حرفه‌ای محسوب می‌شود. اگر ما بدانیم چه چیز در گذشته عملکرد بهتری از خود نشان داده برای طراحی بهتر در آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت با استفاده از تئوری های می توان مشاهده کرد که محیط نقش اساسی را در شکل گیری احساس ارزش ها و توانمند ساختن برای افراد مختلف ایفا می‌کند.

عوامل تاثیر گذار در نحوه معماری بنا

روانشناسی معماری یک اصل در خلق معماری نوین

 ساخت بنا نه تنها به نور و کاربری ساختمان بستگی دارد بلکه اثرات محیطی مانند آب و هوا موقعیت های مکانی جغرافیایی و همچنین تاثیرات اجتماعی تنوع فکری و حضور ادیان برای ساخت از سوی معماران مورد استفاده قرار گرفته . برای مثال در ساختن یک کلیسا بعد از پایان دوران مسیح در فضاهای خارجی مانند تعیین اتفاق و مدیر بودن سقف و همچنین فرم بنا و در فضاهای داخلی از عواملی مانند رنگ ،نور ،کاربرد شیشه های رنگی در پنجره های گرد استفاده می شود تا حالت روحانی در کل فضا ایجاد شود و انعکاس نور در محیط کلیسا منجر به ایجاد نماد بهشت شود .

هدف مجری دکوراسیون داخلی و ساختمان ،این است که ساختار مساجد در مراحل ابتدایی فضای خاص بوده که با کمک رنگ های مختلف فضای روحانی و مقدس را ایجاد می‌کند .از آن پس به ترتیب ساختار خانه ها و مکان های تجسمی، اماکن نظامی و آموزشی به ترتیب بر اصول و قواعد طراحی شده. برای مثال در زمان ساخت یک مکان نظامی باید در ظاهر ساختمان نمای آن از قدرت و عدالت طراحی شود و در فضای معماری داخلی از  نماد هایی مانند خضوع، آرامش و غیر استفاده شود و جالب این است که از همان ابتدا معماران بنا بر اساس تجربه ای که داشتن از رنگ‌ها و متریال مختلف استفاده می کردند که امروزه به نام اصول روانشناسی معماری از آنها یاد می شود.

نحوه روانشناسی هنر

 آن چیزی که در باب ادراک و فهم باشد و مشخصات هنر مطرح می‌شود روانشناسی هنر نامیده می‌شود که به دو دسته روانشناسی ساختاری و محیطی تقسیم می‌شود روان شناسی ساختاری توجه به ویژگی‌های ذهن در زمان تولید را می‌کند که با انجام کارهای هنری در ارتباط است همان روانشناسی محیطی و تاثیرات محیطی بر روح و روان هنرمند و همچنین تاثیر که هنرمند در شرایط مختلف در محیط می گذارد و مورد بررسی قرار می‌دهد.

 عوامل هدایت کننده روانشناسی هنر

روانشناسی معماری یک اصل در خلق معماری نوین

هنر امری ادراکی که می‌توان با توجه به مضمون های آن را بررسی کرد نشان دهنده یک پیوستگی فرهنگی که در صورت فهم آن می‌توان به درک پیوستگی فرهنگی رسید تولیدات هنری به عنوان یک فعالیت معنادار به حساب می آیند که با کمک آن می‌توان خلاقیت انسانی را درک کرد.

 روانشناسی منزل

روانشناسی معماری یک اصل در خلق معماری نوین

 روانشناسی مربوط به طراحی داخلی  و نحوه ساخت و ساز می باشد و در آن مباحثی مانند فضاهای زیبا مکان های آرام بخش و همچنین تامین امنیت روحی افراد ساکن خانه و تاثیر آن بر شخصیت افراد مطرح می‌شود به همین خاطر امروز در پژوهش‌های انجام شده در رشته‌ای به نام روانشناسی معماری معرفی شده است که خلاقیت های موجود در دکوراسیون را مطرح و معماری را با علم شناخت روح و روان انسان پیوند می دهد

معماری چه نقشی بر روح و روان انسان ها دارد؟

 طراحی دکوراسیون داخلی مناسب برای منزل تاثیر شگرفی بر روح و روان افرادی که ساکن در ساختمان دارد. به همین خاطر معماری داخلی ساختمان باید از لحاظ روانشناختی مورد بررسی قرار گیرد .با اینکه معماران ساختمان ها را با توجه به اصول علمی طراحی می کنند اما نباید فراموش شود که طراحی داخلی ساختمان از نظر ساخت و زیبایی باید بر اساس ماهیت انسانی و اصول خاص باشد.

برای مثال فضای خواب و استراحت افرادی که در محیط خانه هستند باید دارای آرامش و به دور از هرگونه آلودگی باشد . وجود آلودگی صوتی آلودگی هوا و آلودگی روحی روانی باعث مختل نمودن آرامش افراد خانه می شود .باید طراحی منزل به گونه‌ای باشد که تمام آلودگی ها از آن محیط به دور باشد و نه تنها سلامت جسمی افراد تا می‌شود بلکه به ارتقای سلامتی روحی و روانی آنها کمک شود.

 

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات