طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

رامکا چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 7 فروردین 1402 در ساعت 19 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رامکا چیست؟

رامکا درواقع فاصله ی میان قالب تا خود میلگرد ستون می باشد که نام دیگر آن پاشنه بتن می باشد. رامکاها باعث هماهنگ و منظم تر شدن ستون ها و به طور کلی در یک راستا قرار گرفتن آن ها می شود. رامکاها دارای دو نوع بتنی و فولادی می باشند اما به طور کلی استفاده از رامکای فولادی خیلی توصیه نمی شود چرا که می تواند پوشش های بتنی آرماتور و همچنین خاموت ها را از بین ببرد و از مقاومت آن ها بکاهد. طول این قطعه اصولا اندازه ستون بوده و استفاده از آن باعث آسان تر شدن ستون بندی ساختمان ها می شود. با هیرادانا همراه باشید.

رامکا-چیست-2

نحوه ی قرارگیری رامکا در ستون چگونه است؟

در اجرای رامکا نکته ای که باید بسیار به آن توجه شود رعایت و نهایت دقت می باشد. این به این دلیل است که وجود هر گونه خطا هر چقدر کوچک باعث ایجاد اختلال و مشکل در ستون بندی می شود. همچنین در انتخاب رامکاها برای ستون بندی در طراحی داخلی باید حتما به نوع ساختمان و سازه ی آن و نظر مهندس توجه شود.

روش نصب این قطعه اینگونه است که در ابتدا در فاصله ای برابر با 10 سانتی متر از قسمت پایینی ستون میلگردی به اندازه یستون نصب شده و سپس 4 میلگرد به صورت عمومی روی آن قرار می گیرد. برای آنکه بتوان میلگرد را نگه داشت می توان از جوشکاری استفاده نمود و همچنین آرماتوربندی نیز گزینه ی مناسبی است. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که جوشکاری دارای مشکلاتی می باشد که از جمله ی آن می توان به محدودیت آن در میلگردهای آجدار اشاره نمود و به همین دلیل این روش خیلی توصیه نمی شود و بهتر است که برای اینکار از سیم آرماتوربندی استفاده نمود.

نکات اصولی تر در اجرای رامکا فولادی

نکته ی دیگری که در استفاده از رامکای فولادی بهتر است که بدانید این است که استفاده از این نوع رامکاها در مناطق بارانی و نزدیک آب بهینه و ایمن نمی باشد چرا که فرسوده شده و به پایه ستون آسیب می رساند. با توجه به همین نکته می توان گفت در این مناطق استفاده از رامکای بتنی در طراحی معماری ساختمان توصیه می شود.

بعد از آنکه نصب میلگرد رامکا را در ستون ها به اتمام رساندید، قالب آن نیز باید برداشته شود. ممکن است در حین انجام کار آخرین قسمت رامکای فولادی مشخص شود و این درواقع نوعی زنگ خطر برای طراح و معمار مورد نظر می باشد چرا که نشان دهنده ی احتمال پوسیده شدن این منطقه می باشد.

رامکا-چیست-3

 روش اجرای رامکای بتنی چگونه است؟

این نوع از رامکاها به این صورت در طراحی ساختمان استفاده می شوند که قبل از بتن ریزی برای ستون ها از یک طناب در قسمت پایینی و کناری ستون ها استفاده می شود. بعد از آنکه طناب گذاشته شد از یک تخته در قسمت پشتی آن استفاده شده به طوری که به وسیله ی آجر و یا بلوک محکم شده است. این کار را باید در هر چهار طرف ستون انجام داد و بعد از آن بتن ریزی ستون با اختلاف ارتفاع 10 سانتی متر صورت بگیرد.

رامکا چه کاربردهایی دارد؟

در طراحی ساختمان می توان با مشکلات متعددی رو به رو شد که از جمله ی آن ها می توان به هم راستا نبودن ستون ها، قالب بندی نادرست، در دسترس نبودن آخرین فاصلع میلگرد از پای ستون و ... اشاره نمود که تمامی این مشکلات را می توان با استفاده از رامکا حل نمود. بتن ها اصولا دارای استحکام و مقاومت خوبی هستند و به همین علت می توانند فشار زیادی را تحمل کنند اما نیروی کششی را به خوبی تحمل نکرده و امکان خراب شدن آن ها هست به همین دلیل با استفاده از میله هایی که فولادی بوده و یا میلگردها می توان آن ها را تقویت نمود و این تنش هایی که در میانه ی بتن به دلیل کشش زیاد به وجود می آید را کاهش داد. درواقع رامکا در اینجا باعث جذب نیروهای کششی شده و فشار را از روی بتن برمیدارد و در نتیجه مانع از ترک خوردن آن می شود.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای رامکا را می توان به کاهش صخامت بتن های ریخته شده روی سطوح مختلف مانند کف کارگاه و گاراژ و ... اشاره نمود. از آنجایی که در مخلوط های بتنی ممکن است از سنگدانه و خاکستر و ... استفاده شود ضخامت آن ها افزایش خواهد یافت که رامکا آن را کاهش می دهد. جالب است بدانید که با استفاده از بتن می توان استحکام مخلوط ها را بیشتر نمود و در نتیجه استفاده از دال های باریک تر برای انجام عملیات فراهم می شود. به طور کلی می توان گفت رامکا باعث مقام تر شدن ستون ها و در نتیجه مستحکم تر شدن ساختمان ها می شوند که در شرایط مختلف مانند زلزله و ... می تواند بسیار کارآمد باشد.

رامکای بتنی یا رامکای فولادی؟ کدامیک بهتر است؟

همانطور که در این مقاله کردید در یکسری از مناطق به دلیل وجود رطوبت بالا و بارش فراوان باران نمی توان از رامکای فولادی استفاده نمود چرا که احتمال زنگ زدگی و آسیب دیدن این رامکاها وجود دارد. اما لازم است بدانید که رامکای بتنی نیز به اندازه ی خود دارای مشکلاتی می باشد و بی عیب و نقص نیست. از مهمترین این ایرادات و مشکلات می توان به این نکته اشاره نمود که رامکای بتنی باعث دو تیکه شدن بتن ستون شده و در نتیجه پایه ستون را به عنوان مهمترین بخش آن دچار مشکلاتی می کند. از طرفی بعضی از اوقات اینطور بنظر می رسد که در ابتدا هنگام بتن ریزی به دانه بندی و دیگر موارد توجه نشده و به همین دلیل ممکن باعث ایجاد خطر شود و برای رفع آن بهتر است که از رامکا در کنار میلگرد استفاده شود.

در بعضی از اوقات از یکسری ورق ها برای پی ریزی در ستون ها استفاده شده و از آنجایی که این ورق ها قیمت بالایی دارند به صرفه نمی باشند و بهتر است برای جلوگیری از زنگ زدن رامکا از دستگاه اسپیسر و دیگر راه های ارزان تر استفاده نمود.

با توجه به این مطالب می توان گفت که هر دوی رامکاها دارای مزایا و معایبی می باشند و شما باید با بررسی ساختمان، اقلیم منطقه و صرفه اقتصادی و بودجه ی موجود اقدام به استفاده از هر کدام کنید.

نکات مهم در اجرای رامکا چیست؟

در اجرای رامکا مانند اجرای دیگر بخش های ساختمان باید به موارد مختلفی توجهی کنید که بعضی از این موارد عبارتند از:

  • با توجه به اینکه رامکاها در قست پایینی ستون ها نصب می شوند باید حتما به اجرای آن ها دقت نمود چرا که در صورت بروز مشکل در پای ستون می تواند استحکام کل ستون به مشکل بخورد.
  • درواقع می توان رامکا را جزئی از سیستم ستون در ساختمان سازی دانست به همین دلیل بهتر است که در ابتدا به بتن ریزی و مقدار آن توجه زیادی شود تا در نهایت در ستون ها هیچگونه مشکلی پیش نیاید.
  • رامکاها باید به صورت کاملا یکپارچه به اجرا در بیایند چرا که وجود درز در آن ها به هیچ وجه مجاز نمی باشد. حتی اگر فاصله ی درز بسیار بسیار کم باشد هم باز مشکل ساز خواهد بود و ایمنی ساختمان را در حوادثی مانند زلزله و ... به خطر خواهد انداخت.
  • استفاده از رامکای فولادی در مناطق شمالی کشور و دیگر مناطقی که دارای آب و هوایی مرطوب بوده و خطر سیل در آن ها زیاد می باشد و همچنین بارندگی فراوانی دارند مجاز نمی باشد چرا که احتمال زنگ زدن این قطعه و آسیب دیدن ستون زیاد است. در نتیجه ساختمان استحکام خود را از دست می دهد.
  • بتنی که در ستون بندی استفاده می شود اگر به صورت دست ساخت باشد بهتر است که رقیق باشد تا قالب را بتوان به خوبی پر نمود. برای آنکه بتوانید بتن رقیق تری تولید کنید بهتر است که از سیمان بیشتری استفاده کنید. این کار باعث خوب کار کردن رامکا خواهد شد.
  • و ...
10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات