طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دیوار سبز چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 23 شهریور 1400 در ساعت 17 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دیوار سبز به دیواری می گویند که قسمتی از آن یا همه ی قسمت های آن را با گیاهان پوشانده اند . از این دیوار می توان در دکوراسیون داخلی و یا حتی خارجی انواع ساختمان ها استفاده کرد . از جمله نکات قابل توجه این دیوار ها این است که می توان با یکسری تکنیک های خاص در هر ابعاد و شکلی تولید شان کرد و برای زیباتر کردن طراحی داخلی ، جذاب تر کردن نما و حتی ایجاد محوطه ای چشم نواز از آن ها استفاده کرد .

 

تاریخچه ی دیوار سبز

ترکیب معماری با فضایی که گیاهان در آن موجود هستند و استفاده از طبیعت در معماری کار امروز و الان نیست ، در واقع از گذشته این ایده توسط معماران استفاده می شده است . ولی به طور جزیی تر تاریخچه ی دیوار سبز را می توان به ششصد سال قبل از میلاد ، همان زمانی که باغ هایی به صورت معلق در بابل ساخته شدند ، نسبت داد . اما در امروز ، مفهوم ، معنی و عملکرد دیوار سبز با پرورش دادن و رشد گیاهان در آب مغذی به منظور پیشرفت در تکنولوژی ای که استفاده می شود ، توسعه پیدا کرده است و این پیشرفت باعث تولید انواع دیوارهای سبز ، در انواع ابعاد و اشکال شده است .

 

گیاهانی که برای استفاده به عنوان دیوار سبز مناسبند :

در طراحی دیوار سبز در نما و دکوراسیون داخلی محدودیتی برای استفاده از انواع گیاهان نداریم ولی مناسب تر است ، که از گیاهانی در دیوار سبزمان استفاده کنیم که از آب کمتری برای رشد استفاده می کنند . گیاهی که انتخاب می کنیم باید با ابعاد دیوارمان مناسب باشد تا جای رشد داشته باشند و همچنین در انتخاب گیاه به ریشه ی آن ها هم باید توجه کرد و بهتر است که از گیاهانی با ریشه ی کوچک در کارمان استفاده کنیم .

دیوار سبز چیست ؟

ویژگی های دیوار سبز

  • عنصر اقلیمی مناسب

گیاهانی مانند پیچک هایی که به صورت بالا رونده رشد می کنند ، می توانند به عنوان یک عنصر مناسب اقلیمی استفاده شود . این گیاهان مزایای زیادی برای ساختمان دارند و تاثیرات مثبتی در نمای ساختمان می گذارند .

  • ایجاد سایه در تابستان
  • عایق حرارتی
  • کم شدن حرارت نما در تابستان
  • خنک شدن بنا

از آنجایی که این گیاهان وقتی در نما استفاده می شوند در واقع مانعی میان نور خورشید و نمای اصلی ساختمان قرار می گیرند ، باعث ایجاد سایه می شوند و این عمل باعث کم شدن حرارت ساختمان و در نتیجه خنک تر شدن ساختمان می شود .

 

  • آسیب کمتر به نمای اصلی
  • محافظت از سازه ی ساختمان

همانطور که گفتیم استفاده از دیوار سبز و پوشش گیاهی در نما ، در واقع مانعی میان نور خورشید و نمای اصلی ایجاد می کند و خب هر چه قدر مصالح نما کمتر در معرض عوامل طبیعی مانند نور خورشید و باران و ... باشند دیرتر هم آسیب می بینند و عمر مفید بیشتری خواهند داشت .

  • افزایش فضای سبز در شهر

از آنجایی که خیلی از فضاهای شهری امکان توسعه ی فضای سبز در جهت افقی و سطح شهر را دیگر ندارند ولی نیازمند ایجاد فضای سبز بیشتری هستند ، بهتر است که به صورتی عمودی این اتفاق بیافتد و استفاده از انواع دیوار سبز یکی از بهترین و زیباترین روش هاست .

  • بهتر شدن بازده انواع انرژی

در تابستان ایجاد سایه می کند و نتیجتا باعث خنک شدن ساختمان می شود و در زمستان مانند سپری در برابر باد و عوامل جوی است و همچون عایق حرارتی عمل می کند . در نتیجه دیوار سبز باعث صرفه جویی در انرژی می شود .

 دیوار سبز چیست ؟

انواع دیوار سبز

  • پیش ساخته به صورت عمودی که با سیستمی سازه ای و سبک با فاصله ای اندک به نما متصل می شود .
  • پیش ساخته که به صورت مستقل اجرا می شود .

روش های اجرای دیوار سبز

  • اجرا به صورت گلدان های از پیش ساخته شده
  • اجرا به صورت پنل های از پیش ساخته شده

پنل هایی که از پیش ساخته شده اند ، می توانند از متریال های مختلف باشند . متریال هایی مانند پلاستیک ، سفال ، آلومینیوم ، بتن و ... .

 

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا گفته شد دیوار سبز از مزایای زیادی برخوردار است و می تواند در دکوراسیون داخلی مدرن و طراحی نما کاربردهای زیادی داشته باشد و زیبایی و جلوه ی خاصی به فضایتان ببخشد . اما از آنجایی که نکات ریز قابل توجهی در طراحی دیوار سبز وجود دارد و باید به تک تک آن ها توجه کرد تا هم زیبایی داشته باشد هم آسیبی به ساختمان نرساند ، بهتر است که از یک متخصص یا شرکت معماری کمک بگیرید . شرکت معماری هیرادانا که نمونه های زیادی از این نوع طرح ها را طراحی کرده و به اجرا در آورده اند می تواند کمک بزرگی برای شما باشد .

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات