طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دکوراسیون کلاسیک و اصول مورد نیاز آن طبق ضوابط معماری

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 19 دی 1400 در ساعت 11 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

دکوراسیون کلاسیک و اصول مورد نیاز طبق ضوابط معماری

در طول تاریخ و با گذر زمان ، مکتب ها و سبک های گوناگونی ظهور پیدا کرده اند . هر یک از این سبک ها داستانی از زمانه ی خود را به همراه دارند . می توان گفت هر یک از سبک ها فرهنگ و تاریخچه ی یک کشور را بیان می کند .

ویژگی های هر یک از آن ها متفاوت بوده و این تفاوت باعث شده تا هر کس با هر سلیقه و نظری بتواند سبک مورد علاقه ی خود را پیدا کنید و در بخش های مختلف آن را به کار ببندد .

این سبک ها در هر زمینه ای اعم از نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری و ... کاربرد دارد . برخی از آن ها به شرح زیر می باشد .

  • سبک کوبیسم
  • گوتیک
  • سبک کلاسیک
  • مینیمال
  • مدرن
  • روستیک

معماری را می توان یکی از مهم ترین شاخه های هنری به منظور به کار گیری از این سبک ها در نظر داشت . تنوع بالا در پروسه ی ساخت یک بنا باعث شده تا بتوان از سبک های موجود در هر بخشی از این هنر نظیر دکوراسیون داخلی ، طراحی نما و ... استفاده کرد .

معماری خود یک سری ضوابط و قانون معین دارد که در صورت سرپیچی از آن ها ، بنا از حالت استاندارد خارج می شود . این که یک معمار بتواند سبک های گوناگون را با ضوابط و شرایط وفق دهد خود یک فرآیند پیچیده است که نیاز به تخصص لازم دارد .

از میان سبک هایی که در بالا به آن اشاره کرده ایم ، قصد داریم به یکی از پرطرفدار ترین آن ها یعنی دکوراسیون کلاسیک بپردازیم . هم چنین ویژگی های این سبک را با ضوابط معماری مقایسه کنیم .

دکوراسیون کلاسیک چیست ؟

قبل از هر چیز خوب است تا با این سبک آشنا شوید . دکوراسیون کلاسیک با  نام سبک سنتی غرب نیز شناخته می شود . خاستگاه این سبک یونان و رم باستان می باشد از این روی می توان حدس زد که اصلی ترین ویژگی این سبک ، لوکس بودن و تجملاتی بودن متریال ها و آیتم ها خواهد بود .

قدمت این سبک به پنج قرن قبل از میلاد مسیح بازمیگردد . جالب است بدانید که این سبک خود به بخش هایی نظیر نئوکلاسیک و ... تقسیم بندی می شود .

دکوراسیون کلاسیک و اصول مورد نیاز آن طبق ضوابط معماری

می توان از این سبک در طراحی منازل و یا ادارات استفاده کرد به یاد داشته باشید به دلیل لوکس بودن و پرهزینه بودن دکوراسیون کلاسیک ، ممکن است در اجرای این سبک  در برخی از کاربری ها با محدودیت مواجه شوید .

حال که با این سبک آشنا شده اید ، قصد داریم تا به صورت دقیق به ویژگی های دکوراسیون کلاسیک بپردازیم و همزمان آن را با ضوابط معماری نیز مقایسه کنیم با ما همراه باشید .

طراحی نما بر اساس سبک کلاسیک

به منظور طراحی نما بر اساس این سبک ، شما می توانید از سنگ استفاده کنید . بهتر است به سراغ انتخاب سنگ های قیمتی مانند مرمر بروید . نصب این متریال بر روی نما نسبت به دیگر آیتم های موجود نظیر سیمان و یا آجر بسیار دشوار می باشد . از این روی بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید .

بر اساس ضوابط معماری هیچ محدودیتی به منظور استفاده از سنگ در نما وجود ندارد . اما باید به نکته ای که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد توجه داشته باشید .

  •  لازم است طراحی نما به کمک سنگ با نظارت افراد متخصص صورت بگیرد تا از سقوط احتمالی آن در شرایط خاص نظیر زلزله و باران جلوگیری شود .

 هم چنین در طراحی پنجره ها ، هیچ گاه از متریال شیشه به صورت پیوسته در طراحی نما استفاده نکنید .

سقف با ارتفاع زیاد

یکی دیگر از ویژگی های دکوراسیون کلاسیک ، سقف با ارتفاع بلند است . این نکته باعث شده تا نمای ساخته شده بر اساس این سبک ظاهری جذاب و البته خاص داشته باشد . در ضوابط و قوانین معماری ارتفاع کف تا سقف بنا حداقل 2.70 متر و حداکثر 3.20 متر معین شده است . از آن جایی که طول سقف در دکوراسیون کلاسیک بلند است ، می توان اندازه ی حداکثر یعنی 3.20 را به این منظور انتخاب کرد .

به یاد داشته باشید که بیشتر از این اندازه خلاف ضوابط معماری خواهد بود . از این روی مالک با مشکل مواجه خواهد شد .

تقارن در دکوراسیون کلاسیک

از دیگر مواردی که در سبک کلاسیک باید به آن توجه داشت ، وجود تقارن است . این تقارن می تواند در طراحی نما و یا حتی چیدمان وسایل نیز مورد استفاده قرار بگیرد .

قرینه بودن یک ساختمان حس نظم و آرامش خاصی به همراه دارد . از این روی ظاهر بنا تا حد زیادی خاص و شیک خواهد شد .

متراژ بنا و ساختمان در سبک کلاسیک

همان طور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم ، دکوراسیون کلاسیک در دسته ی سبک های لوکس قرار میگیرد . از این روی استفاده از آن در بنا با متراژ پایین چندان توصیه نمی شود .

در محیط های کوچک ، نمی توان تمام ویژگی های این سبک را به خوبی اجرا کرد . از این روی نتیجه ی خوبی در انتهای کار نخواهیم داشت .

در آیین نامه و ضوابط معماری برای طراحی و ساخت کاربری هایی نظیر مطب پزشکان و یا ... اندازه ها معمولا محدود تر از ساختمان های مسکونی می باشد . از این روی می توان نتیجه گرفت که این سبک از طراحی برای چنین فضاهایی مناسب نخواهد بود .

ستون در دکوراسیون کلاسیک

همان طور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم ، بهتر است از دکوراسیون کلاسیک در بنا با متراژ بالا استفاده کنید . در متراژ بالا نصب ستون یکی از مهم ترین نکات می باشد .

مناسب بودن محل نصب ستون پیامد های گوناگونی نظیر کاهش هزینه ها ، بالا رفتن ایمنی ساختمان و ... را به همراه خواهد داشت .

یکی از اصلی ترین وظایف ستون ، محافظت از ساختمان به هنگام زلزله و حوادثی از این دست می باشد . طبق آیین نامه ی 2800 معماری ستون باید به نوعی طراحی شود که نیروی زلزله به دو جهت x و y وارد شود .

هم چنین پروسه ی ستون گذاری در پارکینگ بنا باید طوری باشد که برای رفت و آمد ماشین ها مشکل ایجاد نشود .

طراحی آشپزخانه بر اساس سبک کلاسیک

جالب است بدانید که به منظور طراحی دکوراسیون داخلی بنا نیز باید بر یک سری نکات پایبند باشید . برای مثال به هنگام چیدمان آشپزخانه بر اساس دکوراسیون کلاسیک ، لازم است میان آیتم هایی نظیر اجاق گاز ، سینک ظرفشویی و دیگر وسایل برقی فاصله ایجاد شود و هیچ گاه این وسایل کنار هم چیده نشود . در صورت قرارگیری این وسایل در کنار هم ، ایمنی بنا به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند .

دکوراسیون کلاسیک و اصول مورد نیاز آن طبق ضوابط معماری

کلام آخر :

در این مقاله شما کاربران محترم را با دکوراسیون کلاسیک آشنا کرده ایم . هم چنین به بررسی و مقایسه ی این سبک با ضوابط معماری نیز پرداختیم .

به هنگام ساخت یک بنا بر اساس هر سبکی لازم است از افراد متخصص در این زمینه یاری بجویید . آشنا بودن با ضوابط و قوانین معماری یکی از مهم ترین نکات است که تنها افراد متخصص از آن مطلع هستند .

عدم رعایت این نکات صاحبان را با مشکلات زیادی در آینده رو به رو خواهد کرد .

شرکت دکوراسیون هیرادانا با کادری مجرب در زمینه ی معماری و طراحی ، گزینه ی بسیار مناسبی برای شما عزیزان می باشد .

این شرکت با بهترین مهندسین معماری همکاری دارد از این روی استاندارد ترین  نتیجه را برای شما عزیزان به همراه خواهد داشت .

برای کسب اطلاعات بیشتر  شما عزیزان می توانید با مشاورین ما در این شرکت تماس حاصل بفرمایید .

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
علی : طراحی داخلی
0 0
بسیار کاراتون منظم و دقیق و سر تایمش انجام میشه من گه بسیار راضی بودم ممنونم
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات