طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دانستنی های طراحی محوطه باغ

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 9 خرداد 1400 در ساعت 16 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به بررسی نکاتی از طراحی باغ و طراحی ویلا می پردازیم که در ساخت ویلا باید مورد توجه قرار بگیرد .

 دانستنی های طراحی محوطه باغ

رشد فرهنگ آپارتمان نشینی در شهرها یکی از دستاوردهای دنیای مدرن امروز است که مزایا و معایبی برای مردم ساکن در شهر داشته است . تامین مسکن مورد نیاز مردم شهر از مزایای گسترش آپارتمان ها در شهر است که مشکل کمبود زمین را حل نموده است . وجود تعارض بین فرهنگ اصیل ایرانی و نوع زندگی در آپارتمان ها از معایب توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی است . آپارتمان ها موجب حذف فضاهای سبز اختصاصی خانواده ها شده است که خلا به وجود آمده ، موجب ایجاد تاثیر منفی بر آرامش روانی مردم شده است .

عدم دسترسی به فضای سبز منجر به ایجاد یک نیاز جدید در مردم شده است . اغلب شهرنشینان تمایل به داشتن باغ و ویلا برای سپری کردن ایام فراغت و تعطیلات آخر هفته دارند . این راهکار برای رهایی از فشارهای زندگی روزمره ، بسیار کارآمد خواهد بود . در نتیجه بر تعداد باغ های اختصاصی که به دست معماران خبره طراحی و اجرا شده اند ، روز به روز افزوده می شود . استفاده از باغی که طراحی محوطه آن به صورت کاملا اصولی انجام شده است ، حظ وافری برای کاربران خواهد داشت .

 دانستنی های طراحی محوطه باغ

اصول طراحی محوطه باغ

طراحی محوطه باغ به معنی استفاده از عناصر مختلف و معین نمودن بهترین مکان برای نصب و قرار گیری آنهاست. ایجاد یک ترکیب ایده آل که حس آرامش را به انسان منتقل کند و از نظر زیبایی بصری در حد کمال باشد ، نیازمند به کار گیری اصولی است که ضامن اجرای طرحی بکر و چشم نواز است .

 دانستنی های طراحی محوطه باغ

قدمت طراحی باغ ایرانی به سال های بسیار دور باز می گردد و هنر معماران ایران زمین در طول تاریخ زبانزد عام و خاص است . در طی سال ها استادان هنرپرداز معماری ، قواعد و اصولی برای طراحی و ساخت باغ ایرانی ارئه نموده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود . واضح است که استفاده از این اصول توسط معماران امروزی باعث جلوگیری از آشفتگی در طراحی خواهد شد و نتیجه درخشان و منحصر به فردی را خلق خواهد نمود .

اصول طراحی محوطه باغی از نظر فرم و ساختار

شش اصل مختلف برای طراحی محوطه باغ ها عنوان شده است که عبارتند از وحدت ، تاکید ، تعادل ، مقیاس ، ریتم و سادگی و رعایت دقیق این اصول منجر به خلق طرحی نو و گیرا برای باغ ها خواهد شد .

اصل وحدت به معنای وجود پیوستگی بین تمام عناصر و مولفه های موجود در باغ است . به عبارت دقیق تر می توان گفت که در صورتی که در اجرای محوطه باغ اصل وحدت رعایت شده باشد ، همه چیز در کنار هم به خوبی جلوه گر خواهد شد و آشفتگی در فضا دیده نمی شود .

اصل تاکید دلالت بر وجود نقطه کانونی در طراحی و اجرای محوطه باغ دارد. نقطه کانونی می تواند هر یک از المان های موجود در فضا باشد و محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. یک آلاچیق یا یک گیاه که در بدو ورود افراد به باغ جاب نظر می کند ،نقطه کانونی خواهد بود .

 دانستنی های طراحی محوطه باغ

اصل تعادل شامل تعادل متقارن و تعادل نامتقارن است . چنانچه در به کار گیری مولفه ها و عناصر موجود در باغ تقارن رعایت شود ، تعادل متقارن وجود خواهد داشت . اما در بعضی مواقع در طراحی از تعادل نامتقارن استفاده می شود به عنوان مثال در کنار مسیر پیاده روی در باغ ، در یک سمت از درختی زیبا استفاده می شود و در سمت روبه رو از عناصر دیگری غیر از این درخت استفاده می گردد اما در کل وزن هر دو سمت مسیر پیاده روی یکسان در نظر گرفته می شود . برای اجرای این اصل باید از هنر طراحان شرکت معماری استفاده نمود و مردم عادی توانایی اجرای درست این اصل را ندارند .

اصل مقیاس از اصول شش گانه اشاره به رعایت تناسب در محوطه‌سازی دارد . همه‌ی عناصربه کار رفته در باغ باید در تناسب با  اندازه‌های انسانی باشند و اجزای محوطه از نظر ابعاد با یکدیگر متناسب باشند .

اصل ریتم در طراحی باغ بسیار مهم است و به تکرار عناصر یکسان در طراحی اشاره دارد . تکرار درست منجر به ایجاد طرح های خارق العاده می گردد .

 دانستنی های طراحی محوطه باغ

اصل سادگی به معنی استفاده از حداقل تعداد عناصر برای طراحی است . به گونه ای که در نهایت باغی زیبا و به دور از بی نظمی و آشفتگی ساخته شود .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات