طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دال بتنی چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 8 اسفند 1400 در ساعت 13 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
دال بتنی که از یکسری صفحه های تخت و بتنی تشکیل شده است را می توان یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین عضوهای سازه ای دانست . البته باید دقت نمود که امروزه به دلیل پیشرفتی که در تکنولوژی صورت گرفته است می توان دال بتنی های انحنادار نیز تولید نمود . به هر حال دال بتنی را می توان به عنوان یک عضو در سازه های مختلف مانند ساختمان ، پل ، سد و ... استفاده نمود چرا که دارای کاربردهای بسیاری نیز می باشد . البته که تمام این استفاده ها باید توسط مهندسین در شرکت معماری صورت بگیرد تا نتیجه ی کار اتفاقی با کیفیت باشد .
دال بتنی چیست ؟

کاربردهای دال بتنی : 

همانطور که گفتیم دال های بتنی را می توان یکی از عضوهای سازه ای دانست که دارای کاربردهای متنوع و زیادی می باشد و از جمله ی این کاربری ها می توان به این موارد اشاره نمود :
• استفاده در صنعت ساختمان سازی برای ساخت کف و سقف ساختمان 
• استفاده در ساخت فوندانسیون های ساختمان
• استفاده در ساخت بالکن ها 
• استفاده در ساخت تونل
• استفاده در ساخت عرشه ی پل ها
• استفاده در روسازی جاده ها
• استفاده در ساخت سنگفرش و پیاده روها
• و ... 

 

سقف دال بتنی چیست ؟

یکی از مهمترین کاربردهایی که دال بتنی دارد ، استفاده از آن در ساخت کف و سقف ساختمان ها می باشد . سقف دال بتنی در واقع سقفی می باشد که برای ساخت قسمتی از آن و یا تمام آن از بتن های معمولی و یا بتن آرمه استفاده می شود . سقف های دال بتنی را می توان در انواع و اشکال مانند مقاطع توپر و یا توخالی استفاده نمود . از آن ها هم می توان به صورت پیش ساخته و هم ساخت در محل پروژه برای کف و سقف ساختمان بهره برد . 
دال بتنی چیست ؟

انواع سقف های دال بتنی :

• دال های تخت

این نوع از دال ها در واقع یک نوع دال بتن آرمه می باشد که آن را به صورتی کاملا مستقیم روی کلاهک ها و یا خود ستون های بتنی قرار می دهند . در واقع می توان گفت دال های تخت به وسیله ی ستون ها نگهداری و حفظ می شوند . ستون در این نوع سقف این وظیفه را دارد که بارهایی که روی دال ها اعمال می شود را انتقال دهد . دال تخت را اصولا با حداقل ضخامتی برابر با 20 سانتی متر می سازند . دال های تخت خود دارای چند نوع می باشند که از جمله ی آن ها می توان به دال های تخت با کتیبه ، دال های تخت با سرستون ، دال های تخت با سرستون و کتیبه ، دال های تخت معمولی اشاره نمود . از این نوع دال در سازه های صنعتی ای که بزرگ می باشند استفاده می نمایند . در فضاهایی دیگر مانند پارکینگ ها ، انبارها ، رمپ ، ساختمان هایی که بلند بوده و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرند . از جمله مزایای دال های تخت می توان به کاهش دادن وزن کلی سازه ساختمان ، سرعت بالا در اجرا ، کم کردن ارتفاع طبقات ، بالا رفتن مقاومت برشی و همچنین پخش نمودن بهتر نور اشاره نمود . این نوع دال نیز مانند هر چیز دیگری علاوه بر مزیت دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از : محدود بودن برای اجرا در دهانه های بسیار بزرگ ، نامناسب بودن برای دیوارهایی که بنایی می باشند ، وجود تداخل برای نصب و وصل تاسیسات و ... ، ضخامت زیاد .
دال بتنی چیست ؟

• دال های معمولی

دال های معمولی در واقع دال هایی می باشند که روی تیر و روی ستون قرار می گیرند . ضخامتی که دال های معمولی دارا می باشند از دال های تخت کمتر می باشد . این به این علت است که در دال های معمولی بارهایی که اعمال می شود در مرحله نخست توسط تیر و سپس توسط ستون انتقال داده می شود . علاوه بر این مورد قالب بندی ای که برای دال های معمولی نیاز است نسبت به دال های تخت بیشتر می باشد . به همین دلیل در دال های معمولی به استفاده کردن از سرستون نیازی نیست . ضخامت دال های معمولی می تواند بین 10 تا 15 سانتی متر تغییر کند . در واقع ضخامت این دال ها به بارهای سنگینی که ممکن است با ساختمان وارد شود رابطه ی مستقیم دارد . شکل ظاهری دال های معمولی اغلب مربعی 4 متر در 4 متر می باشد . در این نوع دال دو نوع میلگرد و یا آرماتور استفاده می شود .
o میلگردهایی افقی که درواقع به عنوان میلگرد اصلی در این دال شناخته می شود . 
o میلگردهایی عمودی که درواقع به عنوان میلگرد توزیع در این دال شناخته می شود .

• دال های یک طرفه

این نوع دال که در واقع خود یک نوع دال معمولی به حساب می آید ، از دو طرف خود به تیرها متصل بوده و توسط آن ها نگهداری می شود . در این نوع دال معمولی نسبت دهانه ی بزرگ به دهانه ی کوچک حداقل دو می باشد . از دال های یک طرفه اغلب برای بالکن ها در طراحی نما استفاده می شود . این نوع دال بارها را به طور معمول در یک جهت مشخص تحمل می نمایند . در واقع می توان گفت خمش دال های یک طرفه به یک سمت می باشد . البته که برای اینکه در این دال ها تعادل ایجاد شود اقداماتی نیز صورت گرفته است . 

• دال های دو طرفه

دال های دو طرفه نیز خود یک نوع از دال های معمولی می باشند و از هر طرف به ستون ها و تیرها متصل شده اند . نسبت دهانه ای که بزرگتر است به دهانه ای کوچکتر است اصولا کمتر از 2 می باشد . دال هایی که دو طرفه می باشند بارهایی که به آن ها تحمیل می شود را هر دو طرف تحمل می نمایند . از دال های دو طرفه اصولا برای ساخت سقف و کف ساختمان های چند طبقه و آپارتمان ها استفاده می شود . طول و همچنین عرض های این نوع دال بیشتر از 4 متر می باشد . به دلیل این که ممکن است در هر دو جهت دچار خمش شوند از میلگردهای افقی در هر دو طرف عمودی و افقی استفاده می شود . 

انواع سقف های دال بتنی کدامند ؟

سقف دال بتنی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام دارای ویژگی های مختلفی بوده و ساختار اجرایی متفاوتی دارند و برای فضاهایی با ابعاد و اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند . از جمله ی این سقف های دال بتنی می توان به سقف دال بتنی مجوف ، سقف دال بتنی پیش تنیده ، سقف دال بتنی تخت و ... اشاره نمود .
دال بتنی چیست ؟

سقف دال بتنی مجوف چگونه است ؟

در سقف دال بتنی مجوف تیرها را به صورت عمود بر یکدیگر قرار می دهند و این عمل باعث می گردد تا استحکام و مقاومت سازه تا حد زیادی بیشتر شود . این نوع دال دارای حرفه هایی در شکل سقف می باشد . در واقع می توان گفت شکل آن ها به طور کامل یکدست و صاف نمی باشد . استحکام این نوع از سقف ها نسبت به یکسری از سقف های دیگر دال بتنی بیشتر بوده و کیفیت بهتری را دارا می باشند . به همین دلیل برای فضاهایی که دارای دهانه های بزرگی می باشند توصیه می شود .
دال بتنی چیست ؟

کلام آخر

سقف های دال بتنی را می توان از بهترین نوع سقف دانست چرا که دارای مزیت های بسیاری می باشد و همچنین تنوع زیادی دارد به طوری که برای اغلب فضاها با شرایط مختلف می توان از این نوع سقف استفاده نمود . شرکت طراحی داخلی ساختمان و معماری هیرادانا می تواند با توجه به چگونگی پروژه شما به شما این مشاوره را بدهد
که بهتر است از کدامیک از این نوع سقف ها استفاده کنید تا ساختمانی مسحتکم تر و زیباتر داشته باشید . می توانید با استفاده از بهره وری از خدمات این شرکت و اعتماد به مهندسین آن به بهترین نتیجه برای ساختمانتان برسید .
6 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات