طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

جاذبه گردشگری در قزوین

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 4 بهمن 1399 در ساعت 11 : 34 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 در این مقاله از شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا به بررسی معماری عمارت چهل ستون قزوین می پردازیم .

عمارت چهل ستون قزوین به عمارت کلاه فرنگی در قزوین معروف است این عمارت تنها کاخ بازمانده از کاخ های سلطنتی زمان شاه طهماسب است ، در مرکز شهر قزوین واقع شده و در میدان آزادی یا همان سبزه میدان قرار دارد و در دوره صفویه و زمان پایتختی قزوین به کلاه فرنگی معروف بوده است .

نمای کاخ

کاخ چهلستون قزوین

شاه طهماسب صفوی در سال 951 هجری قمری به دلیل تهدیدهای ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت و در همان سال زمین های موسوم به زنگی آباد را از میرزا شرف جهان از بزرگان و معتمدین شهر خریداری کرد ، برای  طراحی داخلی و ساختن یک ساختمان سلطنتی .

شاه طهماسب به معماران منتخب کشور دستور داد تا یک باغ مربع شکل در آن احداث کنند ، و در میان آنها عمارت های باشکوه ، تالارها ، ایوان ها و حوضچه های زیبا بسازند . شاه طهماسب صفوی آن را از طرحی توسط یک معمار عثمانی به شکل شطرنجی بسیار کوچک با پنجره های چوبی بسیار ظریف و زیبا ساخت .

"عمارت چهلستون" و دروازه عالی قاپو تنها بناهای برجای مانده از باغ های صفوی در این شهر هستند .

کاخ چهلستون قزوین

این بنا در دوره قاجار توسط محمد باقر سعدالسلطنه ، استاندار وقت قزوین ، بازسازی شد و چهلستون نام گذاری شد.

معماری

عمارت چهلستون ساختمانی هشت ضلعی است و دارای دو طبقه با مساحت تقریبی 500 متر مربع است .

رواقی با ستون های آجری و طاق های نیم دایره بنا را احاطه کرده و در بالای آن ایوانی با ستون های چوبی قرار دارد. پلان بنا دارای نقشه ای با محورهای متقاطع و بیرونی است و سقف طبقه همکف با مقرنس با طرحهای اصلی و سقف طبقه فوقانی با خانچه پوشانده شده است. نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه ای از هنر نقاشی مکتب قزوین است و شهرت جهانی دارد. این دیوارها که با نقاشی و نقاشی دیواری تزئین شده اند در نوع خود بی نظیر هستند و وجود سه لایه نقاشی دیواری بیانگر گذشت دوره های مختلف تاریخی است . تعداد نقاشی های دیواری این بنا مشخص نیست ، اما به گفته عبدالملک شیرازی و "قاضی احمد حقی"، این نقاشی های دیواری از آب طلا ساخته شده اند . مکتب حاکم بر این نقاشی ها نیز تحت تأثیر تغییرات و تحولات سیاسی بود ، به طوری که ظهور نادرشاه و مکتب افشاری را می توان در چهلستون مشاهده کرد. ظهور قاجار در لایه سوم نقاشی های کاخ چهلستون نیز مشاهده شد که با گذشت زمان از بین رفته است . برخی معتقدند ساختمان هشت بهشت ​​اصفهان با گرفتن این کار ساخته شده است . اگرچه عبدی بیگ شیرازی، شاعر و مورخ دوره شاه طهماسب ، عمارتهای سلطنتی را به طور دقیق در اشعار خود شرح داده است، اما از هیچ هنرمند، نقاش و معماری نام نبرده است . علی اصغر کاشی ، عبدالجبار استرآبادی و رضا عباسی مشهورترین استادان زمان خود شناخته شده اند .

کاخ چهلستون قزوین

دو طبقه ساختمان دارای یک دال مدور ، طبقه زیرین دارای یک ستون مدور و یک طاق آجری و طبقه های بالا دارای تیرهای صاف و ظریف چوبی است که می تواند فضایی زیبا و دلنشین ایجاد کند و احساسی بی نظیر به گردشگران بدهد . طبقه همکف دارای یک اتاق در مرکز و چندین اتاق کوچک در اطراف است که یک استخر مرمر در وسط آن قرار دارد. این بنا دارای تزئینات نقاشی دیواری است که در دوره قاجار با گچ پوشانده شده است . ساختار تابستانی کاخ و قرارگیری آن در باغ و داشتن سالن مرتفع از جمله مواردی است که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به این بنا جلب کرده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که نقشه طبقه اول این بنا مشابه نقشه کاخ هشت بهشت اصفهان است و می توان گفت که عمارت هشت بهشت اصفهان شکل پیشرفته تر و باشکوه تری از آلاچیق قزوین است .

این کاخ سال 1337به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده است .

شما میتوانید مقالات بیشتری را در زمینه ی دکوراسیون اداری ، بازسازی منزل ، طراحی مطب ، دکوراسیون لوکس و سایر مقالات مربوط به طراحی داخلی کلاسیک و دکوراسیون داخلی را در وبسایت هیرادانا مطالعه کنید .

 

1 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات