طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 11 مرداد 1399 در ساعت 11 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با کمی جستجو می توانید به مقالات و مباحث زیادی با موضوعات معماری، معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی برسید.

در این مقاله سعی می کنیم که تفاوت های این عنوان ها را برای شما تشریح کنیم و بعد از خواندن این مقاله به این نکته برسیم که دقیقا به چه خدماتی معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی می گوییم.

البته باید این نکته را قبل از شروع بگوییم که عوامل زیادی باعث شده عنوان های طراحی داخلی، معماری داخلی، دکوراسیون داخلی با هم آمیخته شوند و جداسازی آنها در فرهنگ عموم قابل تشخیص نباشد؛ یکی از عمده ترین علت های این موضوع بحث آموزش در این حوزه ها می باشد که گاهی غلط انجام می شود.

البته این موضوع در نوع خود به متخصصین معماری داخلی، دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی کمک زیادی کرده است و دامنه ی فعالیت این افراد را به شدت گسترش داده است که از لحاظ تکنیکی منجر به این شده است که طراحان داخلی با مباحث و جزئیات معماری و دکوراسیون آشنایی زیادی پیدا کنند.

از همین جهت بسیاری از دوره های آموزشی که با عنوان دوره های طراحی داخلی مرسوم بوده را به نام معماری داخلی تغییر نام دادند تا خیلی دقیق تر موضوعات مطرح شده را پوشش دهد و مباحث کامل تر و جامع تر ارائه شود.

در این مقاله از شرکت معماری هیرادانا ما تلاش می کنیم تفاوت این نقش ها و مسئولیت های موجود در هر یک از این جایگاه های شغلی و خدماتی را بیان کنیم تا شاید تفاوت های آنها برای افراد هر چند کم مشخص شود.

در ابتدا به این موضوع می پزدازیم که :

-         معماری داخلی چیست؟!

-         چگونه است که شما می گویید معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی متفاوت می باشد؟!

 تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی

معماری داخلی چیست؟!

یکی از مهم ترین و اولیه ترین فاکتورهایی که در بحث تعریف معماری داخلی به میان می آید داشتن مدرک و تخصص آکادمیک در این زمینه و در این حوزه می باشد؛ یک فرد معمار در واقع فردی می باشد که دارای تخصص در این حوزه می باشد. (مثل پزشکان که مدرک پزشکی دارند.)

پس نتیجه می گیریم کسی که در این حوزه مدرک رسمی و تخصصی ندارد نمی تواند به خود لقب معمار دهد. (البته گاها افراد از نام معمار در پیشوند اسم خود لذت می برند و این لقب را برای خود بدون هیچ مدرک تخصصی بر می دارند.)

طراحی داخلی در گذشته و گاها امروزه نیازی به داشتن دانش حرفه ای در حوزه ی عناصر فنی و سازه ای ساختمان ندارد ولی با توجه به نیازهای بیشتر در این حوزه داشتن مدرک تخصصی باعث می شود اعتماد افراد به فردی که خدمات طراحی داخلی را انجام می دهند کمی بالاتر برود. (گاهی چندین سال تجربه جای هیچ مدرک تحصیلی و آموزشی را نمی گیرد و افراد با تجربه از افراد تحصیل کرده بهتر عمل می کنند.)

امروزه وسعت پروژه های طراحی داخلی و دامنه ی مسئولیت های طراحان داخلی بالاتر رفته لذا نیاز است با تکنولوژی های طراحی جدید آشنا باشند که معمولا این دانش در بخش هایی که آموزش اتفاق می افتد قابل یادگیری است. (مانند دانشگاه)

وجود تکنولوژی و ساده تر کردن تکنولوژی در کارها را نمی توان نادیده گرفت پس نمی توان گفت کسی که طراحی داخلی انجام می دهد نیاز نیست دانش فنی نرم افزارهای موجود در این رشته را داشته باشد.

اما دقیقا این جایی است که معماری و طراحی داخلی خانه و یا هر نوع از کاربری ها را با هم مخلوط می کند و باعث اشتباه در به کار بردن این دو لفظ می شود؛ موسسه های آموزشی در حال حاضر در دوره های آموزشی خود به هنرجویان و دانش آموزان گاهی ساختار آموزش ها را به گونه ای تعیین می کنند که پرده ی تفاوت از بین معماری و طراحی داخلی محو شود.

بنابراین با گسترش دامنه ی فعالیت طراحان داخلی نقش هر طراح داخلی ممکن است بین طراح و معمار جابجا شود که این بستگی به نوع آن پروژه و خدماتی که باید در آن ارائه شود دارد.

افرادی که خود را به عنوان طراح می شناسند باید به این نکات توجه کافی داشته باشند.

یک نکته ی بسیار مهم این است که حرفه ی معماری داخلی به طراحانی نیاز دارد که مسائلی در ارتباط با وضعیت افراد آن محل را اطلاع داشته باشند و به آن توجه کنند.

مواردی مانند متریال و مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لوله کشی ها، وسایل روشنایی، تهویه داخلی محیط، پارتیشن بندی های مصنوعی و دیوارها در بحث طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد.

با توجه به نیاز جامعه ی مدرن اهمیت وجود یک طراح داخلی بعد از انجام خدمات معماری روز به روز با اهمیت تر می شود.

به طور کلی بعد از طراحی نما که مربوط به معمار در ساختمان می شود معمولا بقیه ی خدماتی که در بحث طراحی نیاز دارید را باید طراح داخلی برای شما انجام دهد.

به بیان ساده تر در توضیح برای تفاوت بین معمار داخلی و طراح داخلی می توان گفت که طراحی داخلی بیشتر مربوط به جنبه های تزئینی و هنری در ساختمان و معماری داخلی بیشتر به علم سازه ها مربوط می شود.

 تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟!

یک دکوراتور داخلی یا شخصی که در حوزه ی دکوراسیون فعالیت دارد در واقع ارتباط خاصی با جنبه هنری دارد.

جنبه های هنری ساختمان شامل رنگ ها، نور، روشنایی، المان های هنری، آثار تزئینی و ... می شود که کمتر با موارد علمی سر و کار دارند.

دکوراتورهای داخلی با طراحی ساختمان ارتباطی ندارند زیرا در این بحث دانش فنی و دانشی در ارتباط با ضوابط و مقررات ساختمان ندارد.

دکوراتور داخلی نیازی به درگیر شدن با مراحل مختلف پروژه را ندارد و نیاز به دانش در حوزه ی متریال ها ندارد.

دکوراتورها تنها نیاز دارند که یک نقشه ی راه برای یک فضا مشخص کنند تا این نقشه به صورت کامل اجرایی شود.

دکوراتورها باید هنرمند باشند و از چشم انداز فوق العاده ی طرح خود با خبر باشند و با جزئیاتی در جهت زیبایی شناختی آشنا باشند.

همه طراحان داخلی حتی افرادی که به عنوان معمار داخلی آموزش دیده اند باید به جز مهارت های فنی، خلاق و هنرمند باشند.

تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی

 

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات