طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

تراریوم چیست از 0 تا 100

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 6 آذر 1402 در ساعت 10 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تراریوم چیست؟ معرفی و نحوه نگه داری آن

شاید بارها واژه تراریوم را شنیده اید و به این فکر کرده اید که تفاوتش با آکواریوم چیست و اصلا تراریوم چه کاربردی دارد. تراریوم  ( terrarium ) را می توان اینگونه توضیح داد که یک محفظه از جنس شیشه و یا پلاستیک می باشد و هدفش را می توان پرورش گیاهانی که کوچک و با یکدیگر دارای سازگاری می باشند، دانست. در اصل می توان گفت تراریوم یک گلخانه می باشد اما در ابعاد و شکل مینیاتوری جهت طراحی دکوراسیون داخلی. تراریوم ها از نظر نوع به دو دسته تقسیم شده و این دو دسته عبارتند از تراریوم های باز و تراریوم های بسته.

تفاوت تراریوم بسته و باز

تفاوت تراریوم باز با تراریوم بسته همانطور که مشخص است در این است که تراریوم های بسته دارای یک درپوش بوده در حالی که تراریوم های باز هیچ نوع درپوشی ندارند. می شود ادعا نمود که تراریوم ها یک اکوسیستم مستقل و خودکفا می باشند. این به علت است که خود گیاه و خاکی که درون این تراریوم ها می باشند به وسیله ی بخار آبی که خود تولید می کنند، سیراب می شوند.

در واقع به این صورت است که بخار آب تولید شده توسط گیاه و خاک درون تراریوم به دیواره های تراریوم می چسبد و سپس قطره قطره بر روی خاک و گیاه به مرور ریزش کرده و این چرخه مداوم تکرار می شود. به همین دلیل گیاه و خاک خیلی خودکفا و مستقل خود را از نیاز داشتن به آبی خارج از تراریوم مبرا می کنند.

تراریوم چیست ؟

قابل توجه است بدانید که دیواره های تراریوم باید حتما شفاف باشند و دلیل این نکته این است که گیاه برای فتوسنتز کردن به نور خورشید نیازمند است و نور خورشید نیز برای عبور یافتن به فضایی شفاف، به همین دلیل برای عبور نور خورشید و تابش آن به گیاه داخل تراریوم و در نتیجه ایجاد سبزینگی و عملیات فتوسنتز، دیواره های تراریوم را باید شفاف در نظر گرفت. همچنین به این وسیله گیاه دی اکسیدهای کربن موجود را به اکسیژن تبدیل کرده و باعث نفس کشیدن در آن می شود. 

تاریخچه ی خلق تراریوم از زبان شرکت دکوراسیون هیرادانا:

تراریوم ها در قرن نوزده به صورتی نسبتا تصادفی کشف شد. فردی به نام دکتر باگشاو وارد در قرن نوزدهم در حالی که به سفر در سرتاسر دنیا می پرداخته است با گیاهان استوایی آشنا می شود. او به پرورش و نگهداری از گیاهان علاقه داشت اما با وجود آب و هوای لندن نمی توانست از هر گیاهی نگهداری کند.

در پی این ماجرا و همچنین علاقه مندی به موجوداتی مانند کرم ابریشم و ساز و کار آن ها به طور اتفاقی متوجه شد که دانه ی گیاهان در حباب های شیشه ای در خاک سبز شده و رشد می کنند. به همین علت وی توانست گیاهان زیادی را در همین محفظه ها یا حباب های شیشه ای به سرتاسر دنیا بفرستد و آن ها را در جاهایی جز جایی که خانه ی گیاه می باشد نیز پرورش دهد. امروزه از این تراریوم ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود و بسیار مورد استقبال افراد می باشد.

 تراریوم چیست ؟

برای ساخت هر وسیله ای نیاز است که یکسری تجهیزات را تهیه نموده و همچنین از روند ساخت آن به طور کامل و حرفه ای باخبر بوده تا بتوان به ترتیب و درست و دقیق آن را به طوری با کیفیت ساخت.

عناصر مورد نیاز برای ساخت تراریوم:

  • یک محفظه ی شیشه ای و یا پلاستیکی که کاملا شفاف باشد
  • مقداری سنگ ریزه
  • مقداری زغال فعال
  • مقداری خزه اسفاگنوم
  • گیاه مورد نظر
  • عناصر تزیینی کوچک
  • خاک مناسب برای گلدان

روش ساخت تراریوم:

  • در مرحله ی نخست باید ته باکس یا محفظه ی شیشه ای را با سنگ ریزه هایی که تهیه نموده اید بپوشانید. ضخامت آن باید حدود 2.5 سانتی متر باشد. این لایه در واقع حکم یک زهکشی درون تراریوم را دارد.
  • در مرحله ی بعدی به اندازه تقریبا نصف لایه ی سنگ ریزه ها، روی آن ها زغال فعالی که تهیه کرده اید را می ریزید. وجود این لایه در تراریوم باعث تصفیه راحت آب می شود.
  • در مرحله ی سوم باید از خزه هایی که تهیه نموده اید استفاده کنید. روی لایه های قبلی یک لایه خزه و یا یک تکه تور می گذارید. این کار از نشست خاک داخل تراریوم جلوگیری می کند.
  • در این مرحله خاک توی گلدان ریخته به طوری که ضخامت خاک داخل تراریوم چیزی حدود 5 سانتی متر بشود.
  • روی این خاک حفره های کوچک ایجاد نموده و گیاهانی که دوست دارید را خاک می کنید.
  • در این مرحله دیگر می توانید به وسیله ی عناصر تزیینی که انتخاب نموده اید گلدان و یا تراریوم را تزیین کنید.
  • در مرحله ی آخر خاک و محفظه را با اسپری مخصوص آب مرطوب می کنید و درپوش این تراریوم را می گذارید. حالا دیگر شما یک تراریوم تکمیل شده و زیبا را در اختیار دارید.

 تراریوم چیست ؟

گیاهانی که اصولا برای استفاده و کاشته شدن در تراریوم مناسبند:

گیاهانی که دارای رشد آهسته تری بوده و به صورت برگساری می باشند را می توان گیاهانی مناسب تر برای تراریوم دانست که از جمله ی این گیاهان می توان به این موارد اشاره نمود: گیاه سرخس، گیاه گوشت خوار، نخل های کوتاه، گیاه ساکولنت، گیاه هوازی، گیاه قاشقی، گیاه بونسای. در دکوراسیون مدرن استفاده از تراریوم ها با انواع گیاه های نام برده شده بسیار رواج دارد و روز به روز نیز به محبوبیت آن افزوده می شود.

تراریوم چیست ؟

ویژگی های تراریوم هایی که باز می باشند چیست؟

تراریوم هایی که باز می باشند بیشتر برای گیاهانی مانند ساکولنت ها، گیاهان گوشت خوار و گیاهانی که خود آبدار می باشند مناسب می باشد. در واقع به این نکته دقت کنید که تمامی گیاهان آبدار کاکتوس ها نیستند. می توان اینگونه بیان کرد که کاکتوس ها جز دسته ی گیاهان ابدار قرار می گیرند اما گیاهان آبدار دیگری نیز جز کاکتوس ها وجود دارد.

این گیاهان همچنین مناسب آن دسته از گیاهانی که برای رشد نیازمند تابش مستقیم خورشید و گرفتن انرژی از آن می باشند مناسب تر است. به طور کلی می توان گفت برای گیاهانی که نیاز به تابش مستقیم خورشید نیازمند بوده و به آب نیاز زیادی ندارد تراریوم های باز گزینه ی مناسبی می باشد.

ویژگی های تراریوم هایی که بسته می باشند چیست؟

تراریوم های سربسته را می توان از آن دسته ای دانست که نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی ندارند و خود گیاهان خودجوش و خودکفا رشد می کنند. البته که باید گیاهی مناسب را برای این نوع از تراریوم انتخاب نمود تا بتوان نتیجه ای خوب از آن نیز دریافت کرد. گیاهانی که به آب و نور نیاز زیادی ندارد برای استفاده در تراریوم های بسته مناسب هستند. البته باید به این نکته توجه شود که بهتر است گاهی اوقات در این تراریوم ها را باز کنید تا هوای داخل آن تغییر کرده و گیاه نفسی دوباره و انرژی جدیدی بگیرد.

از گیاهانی که برای این تراریوم ها مناسب هستند می توان به گیاهانی که در منطقه های گرم و جنوبی رشد می کنند اشاره نمود. سرخس هم درواقع یکی از گیاهانی است که می تواند در این نوع تراریوم به خوبی رشد کند اما این نکته درباره ی این گیاه وجود دارد که هم در عرض و هم در طول رشد نسبتا زیادی خواهند داشت.

تراریوم چیست ؟

به طور کلی می توان گفت گیاهانی مانند خزه، سرخس، ارکیده و ... از آنجایی که نیاز خاصی به نور و آب ندارند می توانند در تراریوم های بسته رشد کنند و همچنین نیاز است که در تراریوم های بسته هر هفت روز باز شوند تا رطوبت و همچنین بخارهای اضافی آن خارج شده و هوایی تازه داخل آن برود. 

تراریوم چیست ؟

کلام آخر

شرکت دکوراسیون هیرادانا که به دکوراسیون مدرن و دیگر سبک ها به طور کامل مسلط بوده و پروژه های زیادی را در این زمینه انجام داده است همواره با اکسسوری های مدرن و زیبا راهنمای شما در زمینه های مختلف دکوراسیون و بازسازی خانه های قدیمی و استفاده از عناصر مدرن و به روز دنیا میباشد و متناسب با فضای شما مشاوره ای مناسب در جهت زیبایی طراحی دکوراسیون داخلی شما میدهد. جهت مشاوره حضوری و خرید اکسسوری و خرید تراریوم با قیمت مناسب از طریق واتساپ موجود روی سایت پیام بگذارید.

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات