طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بنا های دیدنی در تهران تئاتر شهر

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 7 دی 1399 در ساعت 11 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ساختمان  تئاتر شهر اثری از علی سردار افخمی در شهر تهران و در تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر و در ضلع جنوب غربی پارک دانشجو تهران واقع می باشد .

این بنای استوانه ای شکل قطر تقریبی ۳۴ متر و ارتفاع ۱۵ متری دارد و طراحی نمای ساختمان بیرونی آن از کاشی های فیروزه رنگ استفاده شده است و دور تا دور آن  رواقی با ستون هایی کشیده و  قاعده  ستاره سه پر و تیرهای منحنی شکل قرار دارد .

این ساختمان بر روی صفه دوار هماهنگ با فرم منحنی بنا قرار دارد؛ پله ، آبنما و سکوهایی که دورتادور این صفه قرار دارند همگی دارای فرم منحنی شکل هستند حتی در محوطه سازی مجموعه فرم ها با فضاهای  اطراف و صحن شمالی به خوبی پیوند نمی یابد و یا به عبارتی دیگر فرم مدور مانند موجی از ساختمان  تئاتر شهر شروع و در محوطه باز اطراف خود منتشر میگردد و با فاصله یافتن از بنا رفته رفته محو می گردد.

  • جانمایی فضاهای داخلی

    طراحی داخلی تئاتر شهر

این بنا دارای چهار طبقه میباشد در طبقه زیرزمین  چایخانه و پشتیبانی صحنه و فضاهای خدماتی مربوط به تماشاگران واقع است.در طبقه همکف سالن انتظار و سالن نمایش اصلی ۶۰۰ نفره طراحی شده است . این سالن استوانه ای شکل در درون حجم استوانه ای اصلی می باشد  اما با آن هم مرکز نیست . پلکانی که به طبقه اول متصل است تماشاگران را به سمت بالکن سالن نمایش واقع در این طبقه  هدایت می نماید .

 بخش اداری ساختمان ، سالن نمایش تمرین کوچکتر و کتابخانه نیز در طبقه دوم طراحی شده اند و  طبقه سوم به تاسیسات مجموعه اختصاص دارد .

دیگر سالن های نمایش مجموعه در خارج از حجم اصلی قرار دارند و در تحلیل اثر دخالت داده نشده اند .

این بنا به دلیل ارتفاع و ظاهر متفاوتی که دارد در میان ساختمان های همسایه خود کاملاً متمایز می باشد و به دلیل موقعیت و  محوطه ای که در اطراف خود دارد اهمیت بیشتری پیدا می کند .

  • نمای بیرونی

    نمای بیرونی تئاتر شهر

این ساختمان به صورت یک حجم استوانه ای بزرگ طراحی شده است و رواقی در دور تا دور آن قرار دارد این رواق به صورت ردیف ستون های بلند و کشیده ای می باشد که با قاعده ستاره سه پر در دورتادور ساختمان چرخیده و با تیرهای خمیده متقاطع در قسمت بالا ،سقف پیش آمده  و کم ضخامت و نازک  بنا را  برپا نگه داشته این ستونها و تیرهای خمیده ای که مانند سر ستونهای شکفته برای ستون ها در نظر گرفته شده است به گونه ای است که انگار سقف  را نگه می‌دارد و این مهم ترین مشخصه بنا می باشد و به عنوانی دیگر یکی از ویژگی هایی می باشد که این ساختمان را با سایر ساختمان ها متمایز ساخته است .

طراحی بنا به گونه ای است که از تمام جوانب ساختمان باز می باشد و امکان تماشای ساختمان را به افراد می دهد طراحی نمای مدرن ساختمان نیز به گونه ای است که از هر دیدی که به آن مشاهده شود تقریباً به یک شکل میباشد .

فرم استوانه ای شکل این بنا جهت خواستی را به بینندگان القا نمی‌کند اما صحن وسیع شمالی ، قرارگیری ورودی بنا رو به این صحن و همچنین بر امتداد محور فرضی و علاوه بر آن  فرم دندانه ای  که بر روی بام ساختمان  در نواحی جنوبی ارتفاع بیشتری دارند باعث می شود که تصور شود بنا رو به شمال دارد .

ستون های رواق کشیده طراحی شده‌اند و فاصله بین آنها نسبتاً زیاد می‌باشد و این امر باعث می شود که رواق به جای آنکه  حالت سرپناه و صمیمی و در حد فاصل بنا و فضای باز باشد ادامه صحن تلقی شود .

فضای اصلی  که در میان رواق قرار دارد دارای کالبدی بسته است جداره بیرونی آن صفحه صاف و دوار می‌باشد که بدون  گشایش و منافذ است شو به همین دلیل از درون خود نشانی بازگو نمی کند .

در طراحی دیواره بسته ساختمان نورگیرها و روزنه ها در ارتفاعی بالاتر از دید قرار دارد و حتی قسمت شفاف در ورودی نیز از قد انسان بالاتر قرار گرفته است و به همین دلیل به نظر می آید که درب آن تنها به نیت رفت آمد طراحی شده است و قصد ارتباط بصری میان فضای بیرون و درون بنا وجود ندارد .

کالبد بنا ، سرد به نظر می رسد به گونه ای که مخاطب احساس می کند که سقف طرح بنا به جای اینکه نشسته بر ستون های رواق باشد به این پایه سنگین و توپر مرکزی شده است و به این ترتیب ستون های رواق نقش یک عنصر سازه ای را نداشته و بیشتر حالت تزیینی  به نظر می رسد .

نقوش و تزیینات که در طراحی بنا مشاهده می‌شود و همچنین عناصری که در طراحی داخلی ساختمان وجود دارد خصلتی الصاقی دارد .

هم چنین شما میتوانید برای مطالعه ی سایر مقالات در خصوص طراحی داخلی منزل ، دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در انواع سبک های کلاسیک و مدرن به بخش مقالات سایت گروه معماری هیرادانا مراجعه کنید  ..

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات