طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 30 دی 1399 در ساعت 11 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پروژه: بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

آدرس: اصفهان

شركت مشاور: گروه کاما 
طراحان: علی شیخ‌ الاسلام، هیوا اعتمادی ، ادیب ایروانی ، حامد پورعابدین
تاریخ: ۱۳۹۵ - ۱۳۹۶
مساحت سایت: ۷۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۱۱۵۰ مترمربع
نوع: بازسازی،‌ طراحی داخلی ، اداری
مصالح: سنگ ، چوب ، کناف ، شیشه ، ورق فلزی
جوايز: رتبه‌ اول یازدهمین جایزه‌ معماری داخلی ایران در بخش بازسازی و مرمت ساختمان‌های عمومی، ۱۳۹۷

مدیریت نیروگاه شهید منتظری اصفهان قصد داشت طراحی داخلی ساختمان 50 ساله خود را که قبلا توسط روس ها در این نیروگاه ساخته شده بود را تغییر دهد . این ساختمان یک مستطیل به ابعاد 15 40 40 متر در دو طبقه بود که در وسط یک فضای سبز بزرگ در داخل نیروگاه ساخته شده بود که یک راهرو تاریک در وسط داشت و اتاقها در دو طرف این راهرو مرتب شده بودند . به همین دلیل ، ساختمان فقط از ضلع های شمالی و جنوبی روشن می شد و اتاق ها دارای پنجره های کوچک بودند .

اما این ساختمان این امکان را داشت که از یک ساختمان سنگین به یک غرفه در وسط فضای سبز تبدیل شود و این موضوع ایده طراحی و دکوراسیون داخلی را شکل داد و ما تصمیم گرفتیم فراتر از تغییر دکوراسیون داخلی اداری برویم و با توجه به سیستم دفتری معاصر در داخل سازمان جدیدی طراحی کنیم ساختمان موجود به منظور ایجاد فضایی جدید و با کیفیت و از طرف دیگر ، با کمترین دخالت و اشغال در پوسته ساختمان ، آن را به غرفه تبدیل کرده و بدین ترتیب ایده "بدون مرز" پیشنهاد و اجرا شده است .

بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

بنابراین ، تمام پارتیشن های داخلی برداشته شد تا به یک فضای اداری باز تبدیل شود، و پنجره ها برای شفاف سازی ساختمان به کف گسترش یافتند و فضاهای داخلی ارتباطی بدون مرز با فضای سبز بیرون پیدا کردند. برای دستیابی به این هدف ، جزئیات دهانه ها به گونه ای طراحی شده اند که حتی پروفیل های شیشه ای نیز دیده نمی شوند و به نظر می رسد که شیشه مستقیماً از سوراخ ها بیرون زده است . از طرف دیگر ، قسمت مدیریتی که به طرح پروژه اضافه شد، در طبقه اول قرار داشت .

برای یافتن ورودی جدید به ساختمان و ارتباط بیشتر با نمای خارجی آن، یک پلکان شیب دار به ساختمان اضافه شده است . این پله ها به گونه ای طراحی شده اند که گویی از ابتدا بخشی از ساختمان هستند و از خارج درگیری ایجاد نمی کنند و با فضای تخت ساختمان کاملاً هماهنگ هستند .

بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

در فضاهای داخلی ، هیچ مرز فیزیکی برای جدا کردن مناطق فضای کار، لابی ها و گردش خون ایجاد نشده است و فقط با استفاده از کنتراست در مواد و رنگ مواد استفاده شده در کف و سقف ، یک مرز مجازی در فضا برای جدا کردن فضایی موارد استفاده بدون هیچ مانعی برای درک بیشتر کاربران و فضا برای یکپارچگی بیشتر ، و کنترل صدا در فضاهایی که به حریم خصوصی نیاز دارند ، از بی حاشیه بودن و شفافیت شیشه استفاده شد تا تمام فضاهای داخلی به یکدیگر متصل شوند و این ارتباط به بیرون ادامه یابد .

ستون ها

ستونهای مستطیل شکل در وسط فضا را با گچ ، خاک و رنگ پوشانده بودند تا به شکل استوانه درآیند تا از آلودگی بصری بکاهند و چشم نواز باشند .

چراغ های مسی:

بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

چراغ های آویز که در فضاهای خاص تهیه می شدند ، توسط تیم طراحی با ورق مسی و با خم شدن ورق به ساده ترین شکل ممکن ساخته و نصب شدند. داخل ورق های مسی خراشیده شد تا از انعکاس بیش از حد جلوگیری شود و قسمت بیرونی آن را با گرما تزئین کرده و در نهایت ورق مس را با این تزئینات به یک آویز طراحی شده تبدیل کردند ، این آویزهای مسی فقط کالاهای مصرفی نخواهند بود و همیشه سرمایه ای برای کارفرما خواهند بود .

پنجره های فضایی:

بازسازی ساختمان اداری نیروگاه برق منتظری

به دلیل مشخص کردن طرح ، تاسیسات فضایی به صورت خطی در طول پروژه، زیر سقف و کنار پنجره ها سازماندهی شدند تا هیچ مانعی روی زمین وجود نداشته باشد. عمق دهید و از داخل شکلی رواق مانند در دو بدن ایجاد کنید .

سقف: به دلیل ارتفاع کوتاه سقف ها و جلوگیری از ساخت سقف های کاذب، از لامل های بلوط برای عبور لوله های الکتریکی استفاده شده است که با ترکیب ساختار کناف و زیر سازی MDF به سقف پشتیبانی می شوند . وجود چوب در فضا به آن گرما می بخشد و با قرار گرفتن روی سقف از آسیب محافظت می شود .

 

نمای بیرونی:

 در طراحی نما این پروژه به دلیل باز شدن دهانه های نما و زخم شدن آجرهای نما ، پنجره ها با ورق های خم شده از بیرون قاب می گرفتند تا شیشه از بیرون بدون حاشیه به نظر برسد و لبه های آجرها پوشیده شود .

1 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات