طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بازسازی به صرفه تر است یا ساخت؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 8 تير 1400 در ساعت 14 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برای تمام کسانی که صاحب یک ملک قدیمی ساخت هستند انتخاب بین بازسازی منزل یا تخریب و نوسازی امری چالش برانگیز است . تصمیم گیری در این رابطه نیازمند داشتن آگاهی کافی در مورد عواملی است که در این زمینه تاثیر گذار هستند . به عنوان مثال میزان آسیب وارد شده به ملک و حجم تعمیرات مورد نیاز یکی از عواملی است که بررسی نمودن آن می تواند در اتخاذ تصمیم صحیح راهگشا باشد . همچنین بودجه در اختیار ، طول بازه زمانی که پس از انجام بازسازی یا ساخت ، ملک مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، تغییر یا عدم تغییر کاربری ملک و ... عواملی هستند که در تصمیم گیری و گزینش ساخت و یا بازسازی موثر هستند . در ادامه به بررسی نحوه تاثیر گذاری عوامل یاد شده پرداخته می گردد .

بازسازی به صرفه تر است یا ساخت؟

  •    میزان آسیب وارد شده به ملک

جهت انتخاب بین گزینه بازسازی و یا ساخت یک ملک باید میزان آسیب دیدگی ملک به دقت مورد بررسی قرار گیرد . گاهی میزان تعمیرات مورد نیاز برای تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی جدید برای قابل استفاده شدن ملک در حدی است که با صرف هزینه و زمان اندک می توان به نتیجه مطلوب دست یافت . اما گاهی میزان خسارت وارد شده به ملک بسیار زیاد است و برای اصلاح آن علاوه بر هزینه باید زمان زیادی نیز صرف شود . در این حالت لازم است تا تصمیم گیری را به بعد از جمع آوری اطلاعات دیگر موکول نموده و پس از کسب داده های دقیق ، تصمیم لازم در این باره را اتخاذ نمود .

بازسازی به صرفه تر است یا ساخت؟

  • ·       بازه زمانی در نظر گرفته شده برای سکونت در ملک

یکی از عواملی که باید به آن توجه شود ، مدت زمانی است که برای سکونت در ملک بعد از انجام اقدامات اصلاحی در نظر گرفته شده است . چنانچه بازه زمانی مطلوب نظر ، کوتاه باشد انتخاب بازسازی ممکن است نسبت به تخریب و نوسازی در اولویت باشد . البته برای اتخاذ تصمیم صحیح لازم است تاثیر مجموعه عوامل را بررسی نموده و مورد توجه قرار داد .

انجام بازسازی ساختمان نسبت به تخریب کل بنا و ساخت ساختمان جدید هزینه کمتری در بر می گیرد . اما عمر مفید بنای نوساز و جدید با ساختمان بازسازی شده به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست . از این رو چنانچه کاربر قصد استفاده طولانی مدت از ساختمان را داشته باشد ساخت بنای جدید ایده آل تر از بازسازی خواهد بود . در صورت انجام بازسازی برای یک ملک قدیمی و کهنسال ، در صورت تداوم استفاده در بازه زمانی بلند مدت ، باید اقدامات بازسازی ملک مجددا تکرار شود که هم آسودگی کاربر را مختل می نماید و هم هزینه های صرف شده در امور بازسازی ممکن است در مجموع از هزینه تخریب و نوسازی فراتر رود . کاربران می توان برای اتخاذ تصمیمات درست و اصولی با کارشناسان شرکت دکوراسیون داخلی مشورت نمایند .

بازسازی به صرفه تر است یا ساخت؟

  • تغییر کاربری ملک

چنانچه تغییر کاربری در ملک مورد نظر باشد انجام اقدامات بازسازی نیازمند دریافت مجوز خواهد بود که پروسه طولانی دارد . در این صورت با در نظر گرفتن مجموع عوامل ممکن است تخریب و نوسازی به انجام بازسازی ارجحیت داشته باشد .

  •   میزان بودجه در اختیار

میزان بودجه ای که برای انجام اقدامات اصلاحی در نظر گرفته شده است نکته تعیین کننده ای در انتخاب بازسازی یا ساخت ساختمان است . چنانچه محدودیتی از نظر تامین بودجه وجود نداشته باشد ساخت بنای جدید نسبت به بازسازی بنای قدیمی ارجحیت خواهد داشت . اما اگر محدودیت برای تامین هزینه ها وجود داشته باشد ، ممکن است لازم باشد فعالیت های مربوط به بازسازی نیز اولویت بندی شوند و تنها کارهایی که ضرورت فوری برای انجام آنها احساس می شود در دست اقدام گیرد . برای اتخاذ تصمیم درست باید هزینه انجام کلیه فعالیت ها اعم از طراحی داخلی ، طراحی نما ، هزینه دریافت مجوزهای لازم ، هزینه های اجرایی و ... به دقت برآورد شوند .

بازسازی به صرفه تر است یا ساخت؟

جمع بندی

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا بازسازی ساختمان توجیه اقتصادی دارد و یا تخریب و نوسازی آن ، باید جمیع عوامل یاد شده در بخش های قبل مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شوند  و نمی توان یک پاسخ ثابت برای استفاده در تمامی شرایط ارائه نمود . توجه به تنها یک عامل می تواند موجب اتلاف زمان و هزینه شده و به نتیجه مورد انتظار نیانجامد .

8 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات