طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع یراق آلات چوبی چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 22 اسفند 1401 در ساعت 16 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انواع یراق آلات در صنعت چوب را بشناسیم

یراق آلات در صنعت چوب بسیار نقش پر رنگی دارند. صنعت چوب را می توان یکی پرکاربردترین و فعالترین صنایع در ساخت و ساز انواع مختلف محصولات دانست. محصولات چوبی ای که در این صنعت به تولید می رسند اغلب در دکوراسیون اداری، طراحی آشپزخانه، دکوراسیون منزل و ... مورد استفاده قرار می گیرند چرا که این محصولات دارای تنوع زیادی از لحاظ شکل و فرم و کاربرد می باشند. تولید کنندگان و نجارانی که انواع وسایل ها و سازه های چوبی را می سازند علاوه بر چوب به یراق آلاتی برای تکمیل کارهای خود نیاز دارند. این یراق آلات با توجه به نوع محصولی که تولید می شود و سایز و همچنین مدل آن باید انتخاب شود. از جمله انواع محصولاتی که توسط نجاران ساخته شده و در دکوراسیون اداری مورد استفاده قرار می گیرد می توان به مبلمان، میز و صندلی، کابینت ها، وسایل دکوری، کمدها، قفسه ها و ... اشاره نمود. هر کدام از این وسایل یراق آلات مخصوص به خود را دارند تا کار کردن با آن ها آسان تر شود. می توان گفت عناصر چوبی بدون یراق آلات موجود تکمیل بنظر نمی رسند و به همین علت وجود آن ها با توجه به طرح الزامی می باشد. در ادامه با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا همراه باشید.

یراق-آلات-چوبی-1

انواع مختلف یراق آلات

  • دستگیره ی کابینت و کمد

دستگیره ی کابینت را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین ابزار آلات در کابینت سازی و کمد سازی دانست. این دستگیره ها از نظر جنس می توانند متفاوت باشند که از جمله ی آن ها می توان به دستگیره های چوبی، پلاستیکی، فلزی، استیل، سرامیکی، مدرن، توکار، کلاسیک و ... اشاره نمود. برای استفاده از انواع این دستگیره ها باید به رنگ و طرح کابینت ها و کمدها و همچنین سبکی که طراحی شده اند و بودجه ی کارفرما دقت نمود. در طراحی آشپزخانه کابینت ها اصلی ترین عناصری هستند که مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت چگونگی آن ها می تواند روی دکوراسیون کلی آشپزخانه تاثیر زیادی بگذارد. درواقع این دستگیره ها هم باعث آسانی باز شدن درب کابینت ها و کمدها می شوند و هم روی زیبایی آن ها تاثیر زیادی می گذارند. به همین علت باید روی ظاهر، استقامت، طرح و جنس آن ها تاثیر زیادی بگذارد. به همین دلیل در بازسازی منزل به تغییر این نوع یراق آلات می پردازند تا کابینت ها و کمدهای خود را به کابینت ها و کمدهایی نو تبدیل کنند.

یراق-آلات-چوبی-2

  • جک کابینت

سازه های مختلف چوبی از جمله کابینت ها دارای یراق آلات مختلف و متنوعی می باشند که از جمله ی آن ها می توان به جک کابینت ها اشاره نمود. درواقع جک کابینت نوعی از یراق می باشد که باز و بسته شدن کابینت ها را کنترل می کند. درواقع جک ها کمک می کنند که زمانی که درب کابینت باز است نگه داشته شود و سریعا بسته نشود. به همین علت مهم است که از جنسی ساخته شوند که توانایی تحمل وزن مورد نیاز را داشته باشند. همچنین به کمک جک ها می توان ارتفاع مورد نیاز کابینت ها را تنظیم نمود. یراق ها اصولا وزن کمی داشته و به همین علت نصب آن ها نیز آسان است. در انتخاب جک ها و استفاده از آن ها به مواردی باید توجه نشان داد که از جمله ی آن ها می توان به اندازه آن اشاره نمود. اندازه جک ها متناسب با در و بدنه ی کابینت ها باشد در غیر این صورت ممکن است در نهایت به کابینت آسیب برساند. درواقع اگر اندازه ی جک کابینت مناسب نباشد باعث می شود که نتواند وزن مورد نیاز را تحمل کند و به همین علت آسیب می بیند.

یراق-آلات-چوبی-3

  • لولا کابینت و کمد

لولای کابینت نیز از جمله ی دیگر یراق آلاتی هستند که در ساخت کابینت ها و کمدها استفاده می شود. درواقع لولا کابینت یراقی می باشد که از آن برای متصل کردن بخش هایی از کابینت ها که متحرک می باشند استفاده می شود. برای اینکه بدانید چه لولایی برای کابینت طراحی شده مناسب تر است باید به نوع در کابینت و کمد، طول و همچنین عرض کابینت و کمد و وزنی که قرار است تحمل کند دقت کنید. لولاها دارای انواع مختلفی می باشند که از جمله ی آن ها می توان به لولا ساده، لولا دو طرفه، لولا متری، لولا فانتزی و ... اشاره نمود که هر کدام از این ها با توجه به نیاز کابینت و سلیقه ی مشتری می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال لولاهای زاویه دار اصولا برای کابینت هایی که در گوشه ی فضای آشپزخانه طراحی شده است استفاده می شود.

یراق-آلات-چوبی-4

  • ریل کشو

ریل کشو را می توان از جمله یراق هایی دانست که در طراحی دراورها و کشوی کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع ریل ها در انواع مختلف می باشند که از جمله ی آن ها می توان به ریل مخفی، ریل کابینتی، ریل بلبرینگی، ریل ساچمه ای و ... اشاره نمود. ریل های مخفی و کف کشو از جمله ی جدیدترین ریل ها می باشند. ریل ها اصولا برای آسان شدن رفت و آمد و حرکت کشوها در جایگاه خود استفاده می شوند. ریل های ساچمه ای به آن دسته ریل های کشو گفته می شوند که در دو طرف کشو استفاده شده و می توان گفت نصب این نوع ریل بسیار آسان می باشد اما دقت زیادی می طلبد. برای انتخاب ریل در ساخت کشوهای چوبی خود باید وزنی که قرار است کشو تحمل کند را در نظر گرفت و این نکته مهمترین نکته می باشد. از این ریل ها برای طراحی کشوهای دراورها در دکوراسیون اداری نیز به وفور استفاده می شود.

یراق-آلات-چوبی-5

  • پایه ی میز

پایه ی میز از جمله ی دیگر انواع یراق آلات در صنعت چوب می باشد. میزهای کاری در دکوراسیون اداری و یا میزهایی که در طراحی آشپزخانه نقش دارند، می توانند دارای پایه هایی از این نوع باشند. به همین دلیل مهمترین نکته در این نوع از یراق آلات استقامت آن ها می باشد تا بتواند وزن میز و وسایلی که قرار است روی آن قرار بگیرد را تحمل کند. همچنین روی شکل و ظاهر میزها نیز تاثیر زیادی می گذارد و به همین علت ظاهر آن ها نیز اهمیت بسیاری دارد. پایه میز در انواع و ابعاد مختلف طراحی شده و به تولید می رسد و نجاران و تولید کنندگان وسایل چوبی اغلب آن را با توجه به پارامترهای مهم گفته شده و سلیقه ی خود و طرحی که طراحی کرده اند انتخاب می کنند. این نوع از یراق ها همچنین می توانند به صورت تاشو باشند که در این صورت میزها را به محصولاتی که قابلیت حمل و نقل دارند تبدیل می کند و همین نکته سبب محبوبیت این نوع از پایه های میز شده است.

یراق-آلات-چوبی-6

  • اتاژور کمد

اتاژور که نام دیگر آن بست نگهدارنده طبقه می باشد را می توان از جمله مهمترین یراق آلات در صنعت چوب برای کابینت سازی و کمد سازی می باشد و کاربرد اصلی آن مستحکم تر کردن و با دوام کردن محصول تولید شده می باشد. از این یراق ها اصولا برای نصب کردن شیشه ها به دیوار، قطعات چوبی به یکدیگر، نصب کردن طبقه ها در کمدها و کابینت ها و ... استفاده می شود. برای آنکه شیشه ها و چوب ها نگه داشته شود باید از اتاژورهایی با کیفیت استفاده نمود به همین دلیل چگونگی جنس آن ها اهمیت بسیاری دارد. از این اتاژورها بعضی اوقات به عنوان عنصری دکوراتیو در نگهداری آینه ها روی دیوار نیز استفاده می شود.

جهت خرید یراق آلات ارزان قیمت با هیرادانا با شماره 09125754921 همراه باشید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات