طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع سبک گچبری بخش دوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 23 خرداد 1400 در ساعت 12 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقاله انواع سبک گچبری بخش اول از شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا سبک های مختلف گچبری معرفی شدند . همچنین سه زیرمجموعه از گچبری سبک سنتی برای علاقه مندان تشریح گردید . در این نوشتار سایر زیر مجموعه های سبک سنتی ارائه شده و تعریف دقیقی از گچبری سبک مدرن بیان می گردد .

  • گچبری لکه یا کلوخی

    انواع سبک گچبری بخش دوم

گچبری لکه یکی از زیرمجموعه های سبک سنتی است که از در قرن سیزدهم به معماری ایرانی ورود پیدا نموده است . ویژگی و مشخصه اصلی این سبک در استفاده از برجستگی های زیاد و زننده در طراحی داخلی است . نمونه هایی از این سبک هنری را می توان در کاخ بادگیر تهران و کاخ الماس مشاهده نمود . همچنین کاخ های ساخته شده در دوره ناصری نیز از این سبک گچبری بهره مند هستند . سبک کلوخی سبکی اصیل در گچبری ایرانی نیست .

  • گچبری هشته

    انواع سبک گچبری بخش دوم

این سبک گچبری از نظر قدمت به دوره قبل از اسلام باز می گردد و نمونه های گچبری هشته را می توان در بنای دوازده امام واقع شده در شهر یزد و یا محراب الجایتو در مسجد جامع شهر اصفهان دید . در طراحی محراب مسجد گلپایگان نیز از این سبک گچبری استفاده شده است که بسیار با ارزش و نفیس می باشد . شکل و شمایل گچبری هشته برگرفته از برجستگی زیاد طرح نسبت به زمینه است و قسمت های گچبری شده کاملا بیرون زده هستند .

گچبری مدرن

انواع سبک گچبری بخش دوم

سبک گچبری مدرن با گچبری سنتی تفاوت بسیار زیادی دارد و به هیچ عنوان المان ها و طرح های سبک سنتی در طراحی مدرن به کار گرفته نمی شود . گچبری به سبک مدرن برگرفته از خط های ساده و طرح های بدون تکلف است . در طراحی داخلی مدرن گچبری مدرن مورد استفاده قرار می گیرد . در سبک مدرن خط های راست و زاویه های قائمه مکررا استفاده می شوند . البته استفاده از خطوط منحنی با درجه انحنای ملایم نیز در این سبک متداول است اما هیچ گاه تلفیقی از خطوط راست و منحنی در گچبری مدرن استفاده نمی شود .

از گچبری مدرن برای تزیین تمام بخش های منزل می توان استفاده نمود . در حالی که گچبری سنتی تنها در سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد . دلیل اصلی این امر را می توان به طرح های ظریف گچبری سنتی مربوط دانست . با توجه به جلوه اشرافی طرح سنتی ، استفاده از طرح های آن در فضای اتاق خواب همخوانی با کاربری فضا نداشته و همچنین هزینه بالای اجرای گچبری سنتی ، اجازه استفاده از آن را در مقیاس وسیع نمی دهد . استفاده از گچبری مدرن می تواند این مشکل را بر طرف نماید . در نتیجه هم از جلوه هنر گچبری در تمامی بخش های منزل استفاده می شود و هم هماهنگی و همخوانی المان های دکوراسیون داخلی حفظ می شود .

 

روش اجرای گچبری مدرن

اجرای طرح های گچبری نوین به دو صورت انجام می شود . در حالت اول طرح های مورد نظر در زمان بازسازی ساختمان و یا طراحی مستقیما بر روی زمینه مورد نظر پیاده می شود . این شیوه ابتدایی ترین روش برای اجرای گچبری نوین می باشد . روش دیگر پیاده سازی گچبری مدرن ، استفاده از طرح های پیش ساخته و قطعه هایی است که از قبل آماده شده اند . در این روش پس از اندازه گیری دقیق محل مورد نظر ، طرح های موجود در بازار مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت قطعات آماده ای که با فضای در اختیار تناسب بیشتری دارند ، انتخاب شده و بر روی محل در نظر گرفته شده مونتاژ می گردند .

کدام سبک گچبری بهتر است؟

انتخاب سبک گچبری با توجه به عوامل گوناگونی صورت می گیرد . ارتفاع سقف ، سبک به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی ، ایجاد و حفظ آرامش بصری و سلیقه کارفرما ، عواملی هستند که در انتخاب سبک گچبری تاثیر گذار بوده و باید مورد توجه قرار گیرند . چنانچه گچبری در هر فضایی مطابق با استانداردهای طراحی و زیبایی شناسی صورت گیرد ، به محیط هویت بخشیده و گیرایی و جذابیت را به کاربران هدیه می دهد . می توان برای برخورداری از طرح های بی نظیر و منحصر به فرد از هنر معماران شرکت معماری نیز استفاده نمود .

 

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات