طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

اصطلاحاتی که یک معمار باید بداند

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 8 خرداد 1402 در ساعت 14 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اصطلاحاتی که یک معمار باید بداند از زبان بهترین شرکت معماری داخلی و خارجی در ایران

  • طراحی انسان محور

طراحی انسان محور درواقع اصطلاحی است که به معنی استفاده از دانش و آگاهی علمی برای طراحی انسانی در فضاهای مختلف می باشد. درواقع در طراحی انسان محور نیازمندی ها، ظرفیت ها و همچنین توانمندی های انسان را شناسایی شده و با توجه به آن طراح طراحی را آغاز می کند. می توان گفت یکی از اصلی ترین نیازهای انسان روز در این است که بتواند در فضای کار و محل زندگی و دیگر فضاها به همه چی دسترسی داشته و فضا در سلطه و اختیار خویش باشد تا بتواند بهترین استفاده را از آن ببرد به همین دلیل طراحی انسان محور اهمیت بسیاری در طراحی های امروزی دارد.

معماری ویلای مدرن

  • آکوستیک

آکوستیک در هنر معماری و سات و ساز به این معناست که یک فضا با توجه به توانایی شنوایی افراد طراحی شود. از جمله کاربردهای این اصطلاح را می توان در طراحی های امروزی برای فضاهای بزرگ و شلوغ مشاهده کرد که از جمله ی آن ها می توان به ورزشگاه ها، سالن های تاتر و نمایش و ... اشاره نمود. در این فضاها حجم صدای تولید شده بسیار می باشد و برای آنکه هم افرادی که در داخل فضا هستند صدا را در بهترین حالت خود شنیده و همچنین صدا در تمام فضا جریان داشته باشدو هم برای اینکه افراد خارج از این فضاها با صداهای مذکور احساس اذیت نداشته باشند طراحی صورت گرفته با توجه به این اصطلاح و علم صورت می گیرد. که درواقع می توان گفت از دیوارها و سقف آکوستیک برای فضا استفاده می شود.

  • نما

نما را می توان خارجی ترین قسمت ساختمان و یا پوسته ی بیرونی آن به شمار آورد. درواقع نما از جهات مختلفی مهمترین بخش یک ساختمان تلقی شده چرا که با استفاده از نما می توان کاربری ساختمان، موقعیت اجتماعی آن، اقلیم شهر و بسیاری موارد دیگر را متوجه شد. همچنین از آنجایی که در طراحی نما به تمامی این موارد اهمیت داده می شود می توان گفت که باعث تامین رفاه افرادی که از ساختمان استفاده می کنند و یا عدم رفاه آن ها می شود. برای مثال در طراحی نما در نواحی شمالی به اقلیم بارانی شمال توجه نشان داده شده و اگر سقف و پنجره ها به صورتی باشند که باران روی آن ها بشیند کم کم سرما به داخل خانه نفوذ کرده و حتی امکان آسیب دیدن ساختمان در مدت کوتاه نیز می باشد.

معماری ویلا مینیمال

  • پلان

پلان ها یکسری برش های افقی از ساختمان می باشند که اصولا از ارتفاع 2/3 صورت می گیرد و تمامی قسمت های ساختمان و جزییات را از بالا نشان می دهد. درواقع می توان گفت پلان ها همان طراحی های مهندسان و معماران می باشد که در آن تمامی فضاها، جزییات آن ها مانند ارتفاع از زمین، اندازه ها، مبلمان، ارتباط فضایی و ... نشان داده می شود. معماران برای آنکه بتوانند ساخت و ساز را شروع کنند در ابتدا نیاز به پلان داشته تا از روی پلان بتوانند جزییات مختلف و حتی دیگر نقشه های مربوط به ساختمان را به دست بیاورند. همچنین لازم به ذکر است که پلان ها دارای انواع متخلفی می باشند که از جمله ی آن ها می توان به پلان ساختمان، پلان بام، سایت پلان و ... اشاره نمود. هر کدام از این ها قسمت مختلفی از جایی که قرار است ساخته شده یا مورد بازسازی قرار بگیرد را نشان می دهد.

  • اسکیس

به پیاده کردن سریع ایده ها روی کاغذ اسکیس گفته می شود و به همین دلیل می توان گفت نه تنها برای معماری بلکه برای دیگر هنرهایی که به صورت تجسمی می باشند نیز این اصطلاح کاربرد دارد. درواقع اسکیس به شما کمک می کند تا در لحظه تمامی ایده های خود را ثبت کرده و در صورت خوب بودن آن ها از نظر خودتان پرورششان داده و روی آن ها کار کنید تا تبدیل به پروژه ای قوی و حرفه ای شوند. اصولا اسکیس ها برای فرم کلی ساختما و نمای آن صورت می گیرد.

معماری داخلی لوکس

  • سکشن

سکشن که به معنای برش می باشد درواقع اصطلاحی است که برای طراحی قسمت های مختلف یک ساختمان از زاویه های مختلف عمودی و افقی صورت می گیرد. همانطور که گفته شد پلان سکشنی افقی می باشد و دیگر سکشن ها به صورت عمودی می باشند که از رو به رو دیوارها و جزییات مختلفی که جلوی آن ها قرار دارند مانند مبلمان، پله ها، پنجره ها و ... را نشان می دهند. در سکشن های عمودی می توان شکل و فرم پله ها، جزییات اندازه و شکل پنجره ها و دیگر اجزای مورد نظر در طراحی را مشاهده نمود. به کمک سکشن ها می توان دید درست تری نسبت به نتیجه ی کار داشت.

  • مقیاس

مقیاس را می توان نسبتی دانست که فاصله ی میان دو نقطه ی یکسان در نقشه و محل پروژه را نشان می دهد. برای مثال اگر گفته شود مقیاس نقشه 1/100 می باشد یعنی هر یک متری که روی زمین وجود دارد روی نقشه یک سانتی متر نشان داده می شود. اصولا برای طراحی پلان ها و برش ها از مقیاس 1/100 استفاده می شود و برای طراحی سایت پلان و لنداسکیپ نیز از مقیاس های کوچک تر مانند 1/500، 1/250 و ... .

استفاده از مقیاس درست باعث دقیق و درست پیش رفتن طراحی دکوراسیون و در نتیجه پیاده شدن طرح روی زمین محل پروژه می باشد. نکته ای که راجع به مقیاس ها مهم است که بدانید این است که امروزه به مقیاس انسانی اهمیت زیادی داده می شود و تمامی طراحی ها باید تا جای ممکن بر این اساس باشد.

  • پرزانته

طراحان و معماران بعد از آنکه ایده ها و پلان ها و برش های خود را کشیدند و به تایید رسید برای آنکه بتوانند دید کلی تر و دقیق تری به ساختمان و یا طرحی که کشیده اند هم خود و هم کارفرما داشته باشند اصولا طراحی های سه بعدی انجام داده که آن را در نرم افزارهایی مانند تریدی مکس، راینو، رویت و ... انجام می دهند و سپس برای ارائه کار خود برای مقبولیت بیشتر و حرفه ای تر نشان دادن آن نیازمند عملی با نام پرزانته می باشند. درواقع پرزانته که می تواند به شکل ها مختلف صورت بگیرد به نشان داده بهتر و با جزییات تر طرح صورت گرفته کمک می کند. در اینجا معمار هر قسمتی را که بخواهد بولد کرده و آن را با توضیح بیشتر حال چه به صورت تصویری چه به صورت نوشتاری به کارفرما نشان می دهد.

معماری نما

  • رندر گرفتن

قبل از عمل پرزانته و بعد از طراحی سه بعدی معماران باید از طراحی خود رندر بگیرند. نرم افزایی وجود دارد که مخصوص رندر گیری می باشند. رندر گرفتن به طور کلی یعنی دریافت خروجی از طراحی سه بعدی به صورتی که آن را شبیه به واقعیت با بافت ها و جزییات دقیق به شکلی حرفه ای نشان می دهد. اصولا هر چقدر که در رندر گرفتن حرفه ای تر باشید نتیجه ی کار شما نیز به واقعیت نزدیک تر خواهد بود و کارفرمایان نیز دید بهتری از پروژه خواهند داشت.

  • روبنا و زیربنا

روبنا یکی دیگر از اصلاحاتی است که در معماری و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت روبنا به طور کلی به قسمت از ساختمان گفته می شود که بالاتر از سطح زمین قرار دارد و توجه به همین نکته می توان گفت که زیربنا نیز قسمتی از ساختمان است که در زیر آن وارد می شود. هر دوی این موارد در پلان ها و نقشه ها با جزییات وارد شده و نشان داده می شوند.

  • نورگیر

وقتی می گویند یک ساختمان نورگیر است به این معناست که از جهات مختلف به فضاهای داخلی این خانه نور طبیعی وارد می شود. در این جا باید دقت نمود که بهترین نورها برای وارد شدن به فضای داخلی نور جنوب می باشد چرا که در تابستان به طور مستقیم نتابیده و باعث گرم شدن بیش از حد فضا نمی شود و در زمستان نیز فضاها را گرم کرده و بهترین نور را برای تامین رفاه افراد به داخل وارد می کند. در این میان نوری که از غرب می تابد دقیقا برعکس بوده و بدترین نور را در تابستان و زمستان وارد فضا می کند. به هیمن علت معماران در طراحی باید دقت کنند تا جایی که می شود نور جنوب را وارد فضا کرده و از نور غرب بپرهیزند.

  • شیت بندی

شیت بندی که اصولا توسط معماران با نرم افزار فتوشاپ و یا به صورت دستی صورت می گیرد را می توان نحوه قرار گرفتن سکشن ها، پلان ها، طرح های سه بعدی پروژه با اطلاعات مختلف در یک صفحه دانست. درواقع معماران با زیبا و حرفه ای بودن شیت بندی های خود می توانند پرزانته ای قوی را به کارفرمایان نشان داده و تایید نهایی را از آن ها دریافت نمایند و به ساخت پروژه مشغول شوند.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات