طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

استفاده از بتن نما یا اکسپوز در بازسازی ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 13 فروردین 1399 در ساعت 9 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در بازسازی ساختمان افراد با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون از متریال های متفاوتی   برای پوشاندن  سطوح پس از مرحله سفت کاری استفاده می کنند . برخی دیزاینر ها برای بعد از مرحله سفت کاری به دنبال سطوح زیبا و لطیف هستند و متریال های مختلفی هم برای این نوع سلیقه ها وجود دارد اما برخی از دیزاینر ها هم با توجه به متدها و استانداردهای روز دنیا به دنبال متریال های سخت به شکل اصیل و بدون پرداخت نهایی برای ساخت عناصر داخلی می باشند اینگونه طراحی ها به دلیل اینکه کاملا دست نخورده و خام هستند به آنها آرایه گری صنعتی گفته می شود. یکی از عناصر طراحی داخلی منزل که امروز به سبک صنعتی و مدرن از آنها استفاده می شود دیوارهای بتن نما یا بتن اکسپوز هستند حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که بتن اکسپوز چیست در این مقاله قصد داریم به معرفی اکسپوز یا بتن نما  بپردازیم.

  • بتن نما یا اکسپوز چیست؟

     استفاده از بتن نما یا اکسپوز در بازسازی ساختمان

تاریخچه  استفاده  بتن اکسپوز  حدود  یک قرن پیش یا شاید هم بیشتر باز می گردد .از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز بتن است که به دلیل های مختلف استفاده از آن رایج است  قیمت مناسب و دسترسی آسان به آن از مهم‌ترین ویژگی هایی است که بتن را به ماده پرمصرف بر صرفه و همینطور محبوب تبدیل کرده است. بتن از آب، سیمان و سنگدانه با تناسب تشکیل شده است و به خاطر طول عمر و مقاومت ای که دارند در  پروژه‌های عمرانی می تواند کاربردی باشد. بتنی که در نما و طراحی داخلی از آن استفاده می شود باید کاملاً صیقلی و یکدست باشد اما به تونی که اجزای اصلی ساختمان از آن استفاده می شود فقط کافیست که مقاومت بالا داشته باشد و همینطور باید از مواد اولیه درجه یک ساخته شود تا سریع خشک شده و استحکام لازم را به دست آورد. در طراحی  های امروز استفاده از نوعی بتن به نام بتن اکسپوز یا بتن نما رایج شده است واژه اکسپوز در طراحی داخلی و معماری به معنای نمایان است. بتن نما یا بتن اکسپوز نوعی پنل های پیش ساخته شده هستند که برای زیبایی به فضای بیرونی یا داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی های این نوع بتن ها می توان به داشتن سطح صاف ، یکدست و صیقلی اشاره کرد می توان از آن در نما کاری و زیباسازی ساختمان ها استفاده کرد.

 استفاده از بتن نما یا اکسپوز در بازسازی ساختمان

هنگام طراحی داخلی بتن نما یا اکسپوز بسیار مهم است که  سطح نهایی به دست آمده باید صاف پرداخته شده و زیبا باشد وجود کرمو شدگی،تخلخل و  یا پله پله شدن ظاهر بتن باعث می شود بتن ظاهری زشت داشته باشد و ارزش طراحی مدرن را از بین میبرد. یکی از ویژگی های خوب بتن اکسپوز این است که می تواند طراحی های مختلفی داشته باشد این بتن ها بر اساس طراحی  می‌توانند سطحی صاف و یا حتی طرح دار داشته باشد بتن های نما را می‌توان در قالب های چهارگوش و هرمی و یا شکل های دیگر ریخت و از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. بر روی بتن نما میتوان طرح های دلخواه روی آن چاپ کرد و یا از رنگ های گلاس برای رنگ آمیزی استفاده کرد یا حتی می‌توان خلاقیت به خرج داد و از ترکیب بتن با آجر و یا چوب طرح های متفاوت و فوق‌العاده‌ای را به دست آورد.

  • مزایای استفاده از بتن نما در نمای ساختمان و طراحی داخلی

     استفاده از بتن نما یا اکسپوز در بازسازی ساختمان

از مهم‌ترین مزیت های بتن نما می‌توان این مزیت را نام برد که بتن نما به دلیل شکل ظاهری قالب گذاری خواصی که دارد نسبت به سایر مصالح مورد استفاده برای نمای داخلی و خارجی ساختمان وزن کمتری دارد.

شباهت بین بتن نما با بتن معمولی در این است که بتن نما با همان مواد اولیه بتن معمولی ساخته می شود در و در برابر بسیاری از شرایط و موارد مختلف مقاوم هستند و در شکل آنها تغییری ایجاد نمی شود به دلیل اینکه مواد اولیه بتن نما و مواد اولیه بتن معمولی یکی است بتن نما بسیار مستحکم تر و مقاوم تر از دیگر نماهای ساختمانی است و همچنین طول عمر بسیار طولانی هم دارد. به همین دلیل است که بتن نما برای سازه های عظیم مانند پل های بزرگ هم استفاده میشود. از دیگر مزایای بتن اکسپوز در بازسازی منزل میتوان این را نام برد که در قالب ها و اشکال گوناگون ساخته می شود. بتن نما این قابلیت را دارد که اول نسبت به جایی که قرار است از بتن نما در آن استفاده شود قالب گیری میکنید و بتن نمارا مطابق با این قالبها تولید کنید که این عمل باعث می شود فرایند ساخت با سرعت بیشتری انجام شود . در آخر هم باید به این نکته اشاره کرد تغییرات آب و هوایی روی بتن تاثیر نمی گذارد می توان مطمئن بود که نمای ساختمان شما ما با گذشت زمان طولانی و بارش های بارانهای اسیدی تغییری نخواهد کرد این ویژگی درست بر خلاف نماهای آجری و سنگی هست.

  • ترکیب بتن نما با آجر

آجر به عنوان یکی از مواد های گرم به شمار می رود می توان از تکه های آجر با طرح های متفاوت بر روی دیوارهای بتونی استفاده کرد و فضا را بسیار خلاقانه و مدرن طراحی کرد که توصیه  می شود از رنگ های گرم برای این کار استفاده کنید تا بتن را خنثی کند.

 استفاده از بتن نما یا اکسپوز در بازسازی ساختمان

  • ترکیب بتن اکسپوز با چوب

چوب یک ماده  گرم به شمار می رود از آنجایی که بتن اکسپوز بسیار بی روح و سرد است در طراحی داخلی  میتوان فقط یک دیوار را با کمک بتن طراحی کرد و دیگر دیوارها را با چوب و یا طرح های چوبی طراحی کرد بتن اکسپوز و چوب در کنار هم دیگر فضایی بی نظیر برای شما خلق  که با ترکیب درست تعادل خوبی هم به وجود خواهد اورد و هریک دیگری را خنثی میکند.

  • ترکیب بتن اکسپوز با فیبر شفاف

شما میتوانید با ترکیب بتن نما و فیبر شفاف و درخشان و شفاف را در دیوار منزل خود به دست آورید که ظاهری  شبیه به یک دیوار کاغذی دارد که انگار خورشید به آن می تابد ترکیب بتن با فیبر شفاف یکی از بی نظیر ترین ترکیب ها میباشد و ظاهری فوق العاده زیبا و شیک دارد.

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات