طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

استاد هوشنگ سیحون و آثار ارزشمند ایشان قسمت دوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 27 مهر 1399 در ساعت 14 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقاله ی قبلی با این معمار بزرگ ایرانی مشهور و بلند آوازه تا حدودی آشنا شدیم و به دو تا از آثار باشکوه و خیره کننده ی ایشان سر زدیم. در این مقاله نیز قصد داریم دو اثر دیگر از این معمار هنرمند را مشاهده و بررسی کنیم. پس با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

طراحی آرامگاه کمال الملک با بهره گیری خلاقانه از قوس

آرامگاه کمال الملک

اولین بنای یادبود طراحی شده توسط هوشنگ سیحون که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم ، آرامگاه کمال الملک می باشد که در شهر نیشابور واقع شده است.

به طور کلی این بنا به صورت سازه ای پوسته ای و با استفاده از بتن مسلح اجرا و ساخته شده است اما علت اصلی ظاهر متفاوت ، جذاب آن طرح نوآورانه ای می باشد که طراح به کار گرفته است.جذابیت این مقبره را می توان حاصل بهره گیری خلاقانه از قوس ، ایجاد پیچش در ایده ی کلی کار و در نهایت رسیدن به هندسه ای پیچیده ، توسط معمار هنرمند و توانمد ، هوشنگ سیحون دانست.

در طراحی این بنا هم مانند مقبره خیام هندسه حرف اول را می زند و این هندسه در سراسر طراحی نما  جذاب این آرامگاه چشم نواز نیز دیده می شود ، همچنین این آرامگاه در نزدیکی آرامگاه خیام نیز قرار دارد.

آرامگاه خیام

از دیگر نکات مهم و شاخصی که در طراحی آرامگاه کمال الملک به چشم می خورد می توان توجه و اشاره ی طراح هنرمند به معماری شهر کاشان ، یعنی توجه به زادگاه کمال الملک را نام برد. این اشاره به زادگاه او با به کار بردن کاشی های شهر کاشان به زیبایی انجام شده و به نمایش گذاشته شده است. این آرامگاه با شش ایوانچه مقعر و تزیین فرورفتگی ها با کاشی های معرق لاجوردی و سفید ، توجه هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند.

طراحی آرامگاه نادرشاه افشار بر اساس دو شکل اصلی هندسی

آرامگاه نادرشاه افشار

بنای بعدی آرامگاهی است که در شهر مشهد واقع شده و بر اساس دو شکل اصلی هندسی ، یعنی مثلث و مربع طراحی و اجرا شده است که به طور کلی ساختمان آن ، تالار مقبره ، برجی مرتفع برای قرار دادن مجسمه و تندیس نادر سوار بر اسب به همراه چند تن از سربازانش و دو موزه ، یکی برای جنگ افزار زمان نادر و یکی برای اسلحه در زمان قبل از نادر را شامل می شود.

طراحی تالار آرامگاه نادرشاه افشار

تالار آرامگاه نادرشاه افشار

طراحی داخلی این تالار به گونه ای است که یک فضای مربع شکل با دو دیوار قرمز رنگ و از جنس سنگ به صورت بسته و در قسمت ستون بندی باز نیز طراحی شده است. این رنگ قرمز دیوارها مفهوم جنگ را نشان می دهند.

محل قرارگیری سنگ مزار نادرشاه افشار نیز در گوشه ی مربع در پناه دو دیوار است که این زاویه ، پناه و باز بودن تالار تداعی کننده صحنه جنگ و دفاع می باشند.

افتخارات و جوایز

برخی از افتخارات و جوایز این معمار خبره و زبردست عبارتند از ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، کسب رتبه اول در مسابقات دولت و راه آهن ایران ، شهروند افتخاری فرانسه ، مسئولیت مرمت بناهای تاریخی ایران به مدت 15 سال ، عضویت شورای عالی شهر ، عضویت شورای مرکزی تمام دانشگاه های ایران و ... .

سخن پایانی

در پایان باید بگویم که هوشنگ سیحون ، پدر معماری مدرن ایران سرانجام در 5 خرداد سال 1393 و در سن 93 سالگی درگذشت. او علاوه بر بناهایی که گفته شد آثار بسیار فوق العاده و درخشانی را از خود به جا گذاشت که برخی از این آثار عبارتند از سازمان نقشه برداری کل کشور ، کارخانه نخ ریسی کوروس اخوان ، موزه توس ، ساختمان بانک سپه واقع در میدان توپخانه تهران ، سینما آسیا ، سینما سانترال و ... .

هوشنگ سیحون اولین معمار ایرانی ای بود که از آهن و سیمان به طور آشکارا در طراحی ساختمان استفاده کرد و علاوه بر معماری به نقاشی از مناظر و روستاهای ایرانی نیز می پرداخت و آثار خود را در نمایشگاه هایی چه در ایران و چه در خارج از ایران به نمایش می گذاشت. همچنین او عقیده داشت که حقیقت در معماری باید بی پرده و واضح خودنمایی کند حتی اگه زننده باشد و از طراحی های بی معنی بیزار بود.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات