طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

استاد هوشنگ سیحون و آثار ارزشمند ایشان قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 27 مهر 1399 در ساعت 12 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ما در این مقاله قصد داریم با معماری ماهر ، استادی توانا و نقاشی هنرمند آشنا شویم و با هم به آثار ارزشمند ایشان سری بزنیم همچنین می خواهیم این آثار با شکوه را مورد بررسی قرار دهیم. این معمار بزرگ کسی نیست جز استاد هوشنگ سیحون ، معمار بزرگ بناهای ماندگار ایران و رئیس پیشین دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

استاد هوشنگ سیحون یا همان مرد بناهای ماندگار آثار بسیار ارزشمند و درخشانی را از جمله بنای یادبود آرامگاه ابوعلی سینا ، فردوسی ، خیام ، نادرشاه افشار و کمال الملک را برای مردم ایران خلق کرده است که دلیل نسبت دادن این لقب به او نیز همین امر است. برای آشنایی با این استاد توانا و ماهر و کسب اطلاعات بیشتر درباره ی آثار و سبک معماری ایشان با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

هوشنگ سیحون در سال 1299 در خانواده ای هنرمند و آشنا به هنر موسیقی به دنیا آمد در صورتی که خانواده اش هیچ گاه او را برای آموختن موسیقی تحت فشار قرار ندادند و علاقه ی خود را به او تحمیل نکردند همچنین او پس از پایان تحصیلش در دانشگاه تهران به دعوت آندره گدار برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. این معمار نامدار ایرانی معتقد بود که هیچ چیزی نباید بی منطق در معماری به کار گرفته شود به همین علت منطق چیزی بود که سیحون بیش از هر چیز دیگری در سبک معماری آثار شگفت انگیز خود در نظر می گرفت.

اولین اثر معماری هوشنگ سیحون

آرامگاه ابوعلی سینا

اولین اثر خیره کننده ی این معمار بزرگ ، بنایی بسیار با شکوه در استان همدان زیبا و دیدنی ، یعنی آرامگاه ابوعلی سینا می باشد. در آن زمان معمار 23 ساله ی ما بنای یادبودی را خلق کرد که هم با بناهای مجلل تاریخی کشور برابری کرده و هم از نظر رعایت نکات فنی ساختمانی و اصول مهندسی نیز بر بیشتر آثار تاریخی کشور برتری دارد.

در طراحی نما این بنای یادبود سنگ های عظیم و خشن خارا به کار رفته اند که با سنگ گرانیت کوهستان الوند تزیین شده اند. این طراحی متاثر از کاخ های باستانی ایرانی به این شکل اجرا شده است. به طور کلی می توان گفت باغچه های این بنا با الهام از باغ های ایرانی طراحی شده اند و آبنماهای به کار رفته نشان دهنده ی خانه های سنتی هستند.

علاوه بر نکاتی که گفته شد ، دوازده ستونی که در نمای بسیار زیبای این آرامگاه دیده می شوند به دوازده دانشی اشاره دارند که ابوعلی سینا بر آن ها تسلط داشت.

آرامگاه ابوعلی سینا

به طور کلی این بنای یادبود به سبک معماری (قرنی) که ابوعلی سینا در آن زندگی می کرده است طراحی شده و از برج گنبد قابوس الهام گرفته شده است اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. از بین این تفاوت های ظاهری می توان به تفاوت در تعداد ستون ها اشاره کرد که همان طور که گفته شد آرامگاه ابن سینا دوازده ستون دارد اما گنبد قابوس ده ستون.

طراحی آرامگاه خیام بر اساس اصول ریاضی و مثلثاتی خیام

آرامگاه خیام

بنای یادبود خیام ریاضیدان ، ادیب و منجم ایرانی در روستای امامزاده محمد محروق نیشابور، یکی از مشهورترین آثار هوشنگ سیحون به شمار می رود که ترکیب موفقی از عناصر مدرن و سنتی را به نمایش گذاشته است. سیحون در طراحی نمای مدرن این بنا به گونه ای بسیار هنرمندانه عمل کرد به صورتی که می خواست شخصیت چند وجهی خیام را در طراحی خود به نمایش بگذارد به همین علت از چند مفهوم متفاوت در طراحی خود استفاده کرد و باعث ایجاد تحولی در معماری زمان خود شده است.

آرامگاه خیام

سیحون  رنگ فیروزه ای را که نمادی از شهر نیشابور و نیز نماد ستاره شناسی است برای رنگ آمیزی بنای خود انتخاب کرد ، با به کار بردن کاشی های معرق دربدنه مقبره شخصیت ادبی خیام را به نمایش گذاشت و برای نماد ریاضی از عدد 10 استفاده کرده است.

همچنین باید بگویم که روی این کاشی های معرق برخی از اشعار خیام با خط بسیار زیبای مرتضی عبدالرسولی ، خوشنویس معاصر به چشم می خورد.

علاوه بر مواردی که گفته شد سیحون با استفاده از اشکال هندسی برای طراحی ضلع های بنا ، شخصت علمی خیام را به نمایش گذاشته است که این ضلع ها در قسمت بالایی بنا به هم می رسند و ستاره ای را تشکیل می دهند که نشان دهنده ی منجم بودن خیام است.

 آرامگاه خیام

 

 

 

 

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات