طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی بیشتر با هنر و صنعت پتینه در دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آیا با هنر پتینه کاری آشنایی دارید ؟ آیا میدانید پتینه کاری چیست و در کجاها مورد استفاده قرار میگیرد ؟

اگر جواب شما به این سوال منفی است ، پس از شما دعوت میکنیم ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید .

شاید اولین جوابی که در مواجهه با هنر پتینه کاری با آن مواجه شوید این باشد که  پتینه کاری صنعت و هنری در باب شاهانه و یا کلاسیک کردن فضای یک خانه یا ساختمان است . ولی آیا این جوابی مناسب هنر پتینه و زیبایی و جلوه ای که به ساختمان و یا خانه میبخشد است ؟

پتینه کاری در نقاشی ساختمان استفاده میشود و به کاری اطلاق میشود که جلوه ای کلاسیک و یا شاهانه و یا حتی در بعضی از زمینه ها سنتی و کهن را به دیوار ها و سقف های دکوراسیون داخلی منزل و یا محل کار میبخشد .

در اصل باید توجه داشته باشیم که هنر پتینه کاری توسط اهالی هنر ایتالیایی ابداع شد و دارای انواع مختلف و زمینه های بسیار متنوعی میباشد .

نمونه ی این هنر را میتوانیم در خانه های سطح بالای سالیان گذشته چه در داخل ایران چه در خارج از ایران مشاهده کنیم که این هنر بیشتر در عمارت های اروپایی مثل کشور های روسیه ، انگلیس و ایتالیا مورد استفاده بوده است و طرفداران بسیار زیادی را در حوزه بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی به خود جلب کرده است .

در سالیان دورتر در ایران نیز معماران و اهالی هنر ایرانی به جای استفاده از این هنر ، از گچ بری استفاده میکردند . که نمونه های استادانه و ماهر این گچ بری ها در خیلی از مناطق و مکان های تاریخی ایرانیان قابل مشاهده است و میتوان اینگونه بیان کرد که گچ بری شاخه ای قدیمی و کهنه و از زیرمجموعه های هنر پتینه کاری میباشد .

حالا پس از سالها ، پتینه کاری وارد طراحی ها و اجرای دکوراسیون داخلی منزل و یا حتی دکوراسیون اداری شده است و روز به روز شاهد رشد این هنر زیبا و تجملاتی در هنر دکوراسیون داخلی ایران هستیم .

اما پتینه کاری چگونه اجرا میشود ؟

پتینه ها عموما بر روی یک رنگ پس زمینه مناسب که میتواند مواردی اعم از رنگ روغن ، پلاستیک و یا اکرلیک باشد اجرا شوند .

به طور کلی هنر پتینه کاری را میتوان به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم کرد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا میباشند .

در پتینه کاری کلاسیک ، باعث میشوند به خانه نمایی شاهانه و کلاسیک ببخشند . در این نوع پتینه کاری از خمیر مخصوص این کار استفاده میشود و از رنگ هایی طلایی برای آراستن آن استفاده میشود . هم چنین میتوان نقش هایی نظیر آجر ، سنگ یا ترک و همچنین نقاشی های رومی و یا ابر و بادهای پتینه ای را بر روی دیوار و یا سقفی که کار روی آن انجام میشود ، اجرا کرد .

شما با استفاده از این هنر میتوانید سطوح مورد نظر خود را اعم از دیوار یا حتی وسایل خانه را به یک شی شاهانه و آنتیک تبدیل کنید که این کار از طریق استفاده از یک روغن مخصوص به اسم شاپون بر روی قسمت مورد نظر اجرا میشود .

در پتینه کاری مدرن که امروزه بسیار پرطرفدار است ، از طرح هایی چون طرح باد ، ابر و آسمان یا طرح فرشته استفاده میشود .

از شاخصه های اصلی و بسیار متمایز پتینه کاری این میباشد که میتوان آن را بر روی هر سطحی مانند سطح رنگی دیوار ، گچ بری ها ؛ سطوح چوبی ؛ پلاستیک و بسیاری موارد دیگر اجرا کرد که از محاسن این هنر عالی محسوب میشود .

اما جدای از همه این صحبت ها چرا امروزه پتینه کاری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و روز به روز استفاده ی از آن در دکوراسیون داخلی منزل بیشتر میشود ؟

شاید بتوان دلایلی مختلفی را برای پاسخ به این سوال بر شمرد . از ویژگی ها و مزیت هایی که این هنر نسبت به خیلی از موارد دیگر دارد . اولین ویژگی که این هنر نسبت به سایرین دارد ، تنوع فوق العاده این هنر است .

قابلیت دیگر پتینه کاری این است که کاملا ضد آب و به همین خاطر عمر طولانی تری نسبت به پوشش های دیگر دارد و شما میتوانید با خیال راحت ترک ها و موج های روی دیوار های گچی را با آن پنهان کنید .

همانطور که میدانید در صنعت ساختمان سازی امروز ، سرعت اجرای بالا و صرفه اقتصادی جز عوامل مهم و تاثیرگذار این حرفه است . پتینه کاری به دلیل دارا بودن این ویژگی ها به سرعت در بین طراحان و معمارن جا باز کرده است .

هزینه ی تمام شده این کار با توجه به عوامل مختلفی چون سختی اجرا ، جنس مواد و متراژ فضای مورد نظر تعیین میشود اما این کار تقریبا هزینه ای بین 5 تا 50 هزارتومان به ازای هر متر مربع دارد .

در آخر باید اشاره داشته باشیم که اگر به دنبال تعمیرات ساختمان و یا  بازسازی منزل و یا محل کار خود هستید و تمایل به استفاده از پتینه در کار خود میباشید برای اطمینان از آن خروجی و اجرای درست و هنری بهتر است با گروه ها و شرکت ها بازسازی ساختمان معتبر همکاری داشته باشید . شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی هیرادانا با چندین سال سابقه و انجام پروژه های لوکس در سطح کشور میتواند در این زمینه یاری گر شما عزیزان باشد .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات