طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی با انواع نماهای ساختمانی و طراحی نما

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فضاهای شهرها و نماهای شهری از بخش ها و قسمت های مختلف و اجزای گوناگونی شکل میگیرند یکی از مهمترین بخش ها برای ساختن چهره شهرها ، ساختمان ها و به خصوص نماهای ساختمانی و ظاهر ساختمان ها هستند .کیفیت ، زیبایی و جذابیت نماهای ساختمانی علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر شهر و سیمای شهری دارند بر روند زندگی و روحیات ما انسان ها هم بسیار تاثیر گذار هستند . به طور کلی نماهای ساختمانی در کنار هم یک کل را به نام سیمای شهری میسازند و قسمت اعظمی از زیبایی شهر ها مدیون نماهای ساختمانی است

نماهای ساختمانی به مانند یک پوشش برای ساختمان عمل میکنند که بیانگر شخصیت و ویژگی های شاخص آن ساختمان هستند به همین دلیل زیبایی و کارآمدی و رسایی بازسازی نمای ساختمانی بسیار در ارزش معماری یک ساختمان تاثیر گذار است و تا حد بسیار زیادی ارزش بنا با طراحی و اجرای درست نمای آن تعریف میشود .

در معماری اصیل ایرانی در گذشته نماهای معمارانه و زیبایی به شکل سنتی با گچ و آهک طراحی و اجرا میشدند ولی امروزه با پیشرفت هنر معماری و آمدن سبک ها و روش های طراحی و اجرای مدرن در نماهای ساختمانی نماهایی بروز و جدید مانند نماهای کرتین وال ، نمای کامپوزیت ، طراحی نمای کلاسیک و یا نمای رومی ، نمای مدرن و ... در صنعت بازسازی و تعمیرات ساختمان و بلاخص نما و طراحی و اجرای نمای ساختمانی در کشور استفاده میشود .

امروزه نما ساختمان در کنار زیبایی و جذابیت باید فاکتورهای اساسی دیگری را هم به ساختمان اضافه کند مانند صرفه جویی در مصرف انرژی ، ماندگاری بالا ، حفاظت از سازه و دیگر قسمت های بنا و آسایش و راحتی کامل برای ساکنین ، به همین منظور تمام نماهای مدرن و جدید با استفاده از متریال های مختلف سعی در برآورده کردن این گونه از احتیاجات اساسی برای ساختمان و ساکنین خود هستند .

یکی از فاکتور های مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان انتخاب نوع متریال برای نما و بازسازی نما است . همانطور که میدانیم نمای ساختمان در مقابل شرایط جوی مختلف و در معرض مستقیم این شرایط قرار دارد به همین دلیل در کنار زیبایی متریال مصرفی باید مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد و همچنین با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد انتخاب شود . یکی دیگر از فاکتور هایی که در انتخاب متریال برای نما ساختمان مهم است هماهنگی و هارمونی که این متریال با بازسازی منزل و یا دکوراسیون داخلی اداری و در اصل با کاربری اصلی ساختمان و همچنین نماهای مجاور خود است . و طراحان و معماران نما باید در این مسئله دقت لازم را داشته باشند . از متریال های مرسوم برای بازسازی نما میتوان به متریال های مانند ، شیشه ، سنگ ، آجر ، کامپوزیت ، سیمان ، استرچ متال ، بایرامیکس ، سرامیک و ... اشاره کرد که هر کدام از این متریال ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند که میتوانید در بخش مقالات شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان هیرادانا از ویژگی های آنها اطلاعات بیشتری بدست آورید .

به طور کلی و اساسی یک سری از استاندارها و ضوابط برای نماهای ساختمانی و بازسازی نما وجود دارد که باید در طراحی و اجرای کلیه نماهای ساختمانی رعایت شوند که با هم نگاهی به این فاکتورهای اساسی می اندازیم :

  • عایق مناسب حرارت و صوت
  • ضد حریق بودن نما
  • مقاومت بالا در مقابل زلزله
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و یخ زدگی
  • اجرای صحیح که باعث جداشدگی بخش های نما نشود
  • تا حد امکان نماها سبک طراحی شوند
  • استفاده درست از سبک و متریال ها در ساختمان های مرتفع
  • انعطاف پذیری بالا

همانطور که گفتیم این موارد از بخش های جدانشدنی طراحی و اجرای نما در تمامی سبک های نما و استفاده از تمامی متریال ها است ولی در ادامه میخواهیم نگاهی به نماهای محبوب کشور با توجه به متریال های مصرفی در آنها داشته باشیم ولی شما عزیزان میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد تمامی این سبک های طراحی و اجرای نما مقالات اصلی شرکت طراحی و اجرای نما هیرانما را مطالعه بفرمایید .

نماهای شیشه ای

نماهای شیشه ای چندین سال است که به طور گسترده در هنر نمای کشور طراحی و اجرا میشوند به طور خاص از نماهای شیشه برای کاهش وزن و بارهای وارده بر سازه در ساختمان های بلند ، سرعت بالای اجرا ، دیدمنظر بی نهایت و ماکسیمومی ، سبک کردن ساختمان از لحاظ بصری و ... استفاده میشود .

از نماهای شیشه ای بیشتر در ساختمان های تجاری و اداری به دلیل شفافیتی که دارند و نشانگر شفافیت کاری و صداقت ساکنین است استفاده میشود که در جلب نظر مشتری بسیار تاثیر گذار هستند .

نماهای کامپوزیت

نماهای کامپوزیتی یکی از متریال های طراحی نمای مدرن محسوب میشود که از مزایی اصلی آنها سبکی و سرعت بالای اجرا و سهولت نصب آنها می باشد . تنوع فرمی و رنگی بالای این نوع از متریال نما به همراه مقاومت بالا و راحتی در تعمیرات و بازسازی نما این نوع از متریال را به یکی از محبوب ترین و کم هزینه ترین نماهای ساختمانی تبدیل کرده است .

نماهای سنگی

به طور کلی از دو نوع سنگ های طبیعی برای نماهای ساختمانی استفاده میشود سنگ های طبیعی آهکی و سنگ های طبیعی آذرین که دارای مزایا و معایب جداگانه ای هستند و باید با توجه به اقلیم و شرایط جوی منطقه انتخاب شوند . نماهای سنگی زیبایی و شکوه خاصی را به نماهای کلاسیک و نمای رومی میدهند .

نماهای آجری

آجر به عنوان یکی از قدیمی ترین متریال های نما در معماری ایرانی است . که قدمت استفاده از این متریال مزایای آن را ثابت میکند ، محاسنی مانند ، مقاومت بالای حرارتی ، استحکام بالا ، ثابت ماندن رنگ ، زیبایی خاص و ... . از آجر در نماهای مدرن و در ترکیب با دیگر متریال ها میتوان استفاده کرد .

نماهای سرامیکی

یکی از جدیدترین و بروزترین نماهای کشور نماهای سرامیکی هستند که به دلیل هزینه بالای نماهای سنگی و بار مرده بالایی که به سازه ساختمان تحمیل میکنند از نماهای سرامیکی استفاده میشود . سرامیک ها هم دارای تنوع بالای طرح و رنگ میباشند که دست طراحان و معماران را برای طراحی زیبای نما باز میگذارند .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات