طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 25 خرداد 1399 در ساعت 11 : 49 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

خلاقانه معماری کردن کار آسانی نمی باشد پس این امر ذاتی است. وقتی میگوییم خلاقیت یعنی ابداع یک راه حل جدید و مقدمه چیزی که تازه میخواهد ابداع شود معماری نیاز به خلاقیت دارد زیرا در طی دوره های مختلف افرادی بوده اند که با خلاقیت توانسته‌اند به محبوبیت برسند برای این که خلاقیت داشته باشیم نیاز است که نگرش تان را عوض کنید به طور کلی خلاقیت یعنی این که بتوانید به چیزهایی که هستند به طور دیگری نگاه کنیم یعنی آن طوری که برای نگاه نمی کنند شما به آن نگاه کنید. کارشناسان تیم معماری شرکت معماری  هیرادانا در این زمینه مقاله ای را تهیه کردند که امیدواریم از خواندن آن استفاده کافی را ببرید.

 هیچکس به صورت ذاتی یک معمار خلاق نیست اما با مهارت هایی که کسب می کند می تواند به آن نگرش متفاوت و خلاقیت برسد پس برای رسیدن به یک معمار خلاق باید تلاش کنیم.

امروزه افراد بسیاری در این رشته تحصیل میکنند و در نهایت فارغ التحصیل معماری میشوند.اما باید ببینیم که چه کسانی در این زمینه موفق میشوند؟چه کسانی معمار خلاق میشوند؟

افرادی که خلاقیت را در کار خود لحاظ میکنند از اولین دسته کسانی هستند که به قله های موفقیت میرسند.برای رسیدن به معماری خلاقانه باید 5مورد را در نظر داشته باشیم.

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

1-اعتماد به نفس

زمانی که شما شروع به طراحی و اسکیس و ... میکنید باید دقت داشته باشید که به خودتان ایمان داشته باشید و مطمئن باشید که بهترین اثر را خلق میکنید.اعتماد به نفس بالا به وسیله مطالعه ،تمرین در طراحی  و .... به وجود می آید.

2-سرخوردگی

در هنگام طراحی ممکن است که دچار یاس و نا امیدی بشوید.و مدام از خود بپرسید که آیا این طرحی که میزنم خوب است؟به کاربری که مد نظرم است نزدیک است؟آیا مبتدی نیست؟

شما باید مدام در حین طراحی به خودتان انرژی مثبت بدهید.تلقین کنید که بهترین اثر را خلق میکنید.با تکرار این گفته ها ضمیر ناخودآگاهتان باورش میشود که اثر زیبا خلق میکنید و همین اتفاق هم می افتد.پس دقت داشته باشید که حس درونیتان خیلی مهم است.

3-من میتوانم

در زمانی که ناامید میشوید باید سعی کنید احساساتتان را مدیریت کنید.و دوباره به طراحی تان امیدوارانه تر ادامه دهید.گاهی همین مرز بین ناامیدی و امید میتواند جرقه ای در طراحی شما ایجاد کند.مدام این را با خود تکرار کنید که "من میتوانم".

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

4-نفرت درونی از خود

گاهی ممکن است برایتان پیش آمده باشد که از خودتان و معماری و یا دکوراسیون داخلی که انجام داده اید متنفر شدوید و احساسات منفی بر شما غلبه میکنند.این موضوع را به حساب طراحی بد و نداشتن ایده نباید بگذارید.شما به عنوان یک معمار،یک انسان،یک خالق درون ذهنتان ممکن است هر واکنشی وجود داشته باشد.این شما هستید که باید آنها را کنترل کنید.باید خودتان را دوست داشته باشید.

5-امیدواری

 یک معمار پس از بی خوابی ها،نشستن مداوم پشت میز طراحی ،خوردن قهوه در شب ،طراحی های متعددشنیدن یک موزیک آرام به نتیجه مطلوبی میرسد.ممکن است این چرخه هروز برای شما تکرار شود اما با تمرین و حفظ آرامش خود میتوانید به یک معمار خلاق تبدیل شوید.

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

تکنیک های خلاقیت در معماری

 در ادامه می خواهیم به مواردی اشاره کنیم که در هنگام طراحی داخلی و معماری بیرونی به شما کمک می کنند.

 ایجاد تضاد

 ایجاد تضاد در معماری باعث می‌شود که تعادل ایجاد شود مثلاً مناره ها در فلات ایران خط افق کویر را می شکنند. و وقتی ما به آن نگاه می کنیم دارای تضاد بصری است.

 نظم و بی نظمی

 در این روش می‌توانید با ترکیب نوعی بی‌نظمی در نظم یک طرح خلاقانه را ایجاد کنیم معماری دیکانستراکشن از این روش استفاده کرده است مثلاً استفاده از ترکیب خطوط و سطوح منحنی با خطوط و سطوح مستقیم.

 پر و خالی

یکی دیگر از روش هایی که ایجاد تضاد می کند استفاده از فضاهای پر و خالی است مثلاً یک سطر را می‌بینید که بدون بازشو از و ناظر را از خود دور می کند شما می توانید با ایجاد منفذ هایی که شکست نور دارند استفاده کنید.

 سبک و سنگین

 برای القای حالت سبکی می‌توانید از مصالحی مانند شیشه پلی کربنات و غیره استفاده کنید برای مصالح سنگین هم می توانید مصالحی مانند سنگ آجر و بتن در طراحی نمای ساختمان استفاده کنیم که در دوره گوتیک این این مدل طراحی بسیار مرسوم بوده است..

نو و قدیمی

این شیوه در ابندا در مرمت آپار قدیمی استفاد شده است.زیرا قسمت هایی هستند که امکان بازسازی ندارد.معماران از این روش در طراحی استفاده کردند.

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

 

10 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات