طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری سبک رنسانس

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 26 خرداد 1399 در ساعت 14 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری دنیای وسیعی دارد که هرکدام از دوره ها به وسیله سبک های مختلفی احاطه شده اند.سبک های معماری شامل سبک کلاسیک،سبک مدرن،سبک باروک،سبک رنسانس و ... میباشد.کارشناسان شرکت معماری هیرادانا در ادامه مقاله ای در زمینه سبک رنسانس برای شما همراهان عزیز تهیه و منتشر کرده اند.

معماری رنسانس

معماری سبک رنسانس

در ایتالیا شهر فلورانس مهد رنسانس بوده است .معماری رنسانس سعی دارد تا شیوه های سبک کلاسیک را زنده کند و در عین حال سبکی مختص به خود را داشته باشد .رنسانس به طور کلی به بازه زمانی بین قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۷ میلادی اشاره دارد این دوره در ایتالیا آغاز شده است و به مرور زمان به سراسر اروپا نیز منتقل شده است. معماران رنسانس غیر متقارن بودن ،پیچیدگی حالتهای قائمی و عمودی ساختمانها و اجرای دکوراسیون داخلی  سبک گوتیک را نمی‌پسندید و در مقابل سعی می کردند که سادگی و ابعاد دقیق متقارن سبک کلاسیک را دنبال کنند. گنبدها ،طاقها شیوه های معماری کلاسیک دوباره در این دوره احیا شد.

 در واقع نام رنسانس در زبان فرانسوی به معنی نوزایش یا تولد دوباره است و به دوره بیداری و پیشرفت در ایتالیا و اروپا شمالی برمی‌گردد. معماران رنسانس معتقد بودند که جهان در درجه کمال قرار دارد و قوانین آفرینش بر پایه اصول ریاضی حساب شده .در ادامه این اعتقاد آنها موفق شده است ساختمان هایی را بسازند که هماهنگی و تناسب دلنشینی را در مخاطب خودشان القا کنند.

رنسانس شامل سه دوره میباشد

دوره رنسانس آغازین

دوره رنسانس پیشرفته

دوره رنسانس پسین

تاثیر سبک کلاسیک بر روی معماری رنسانس

 معماران رنسانس از یونان و روم باستان الهام می گرفته و معماری رومی را به دقت مطالعه می کردند که بسیاری از معماران جوان در این دوره سفری کوتاه به رم داشتند تا بدان از ویرانه های  پانتئون و کولوسئوم به عنوان بخش از مطالعات شان دیدن کنم معماری که در این دوره به کار می‌رفته میشد سعی می‌کرد که برای منطقه و برای احساسات و عواطف گیری داشته باشد در واقع بسیاری از محققان معتقد بودند که معماری روشی برای متحد کردن زمین و و جهان هستی و انسان است در نتیجه آنها باور داشتند که یک معمار علاوه بر معمار بودن یک هنرمند فیلسوف موسیقیدان ریاضیدان و زبان شناس نیز باید باشد.

 یونانی‌ها سه شیوه ایونی دوریک کریتی را اختراع کردند و رومی‌ها دو شیوه توسکانی و آمیخته را اختراع کردند. این شیوه های معماری ویژگی‌هایی دارد که می توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. طراحی ساختمان پایه سرستون گچبری های بالای ستون ها با یکدیگر متفاوت هستند.

ویژگی های معماری رنسانس

معماری سبک رنسانس

 در این معماری ویژگی های اصلی سبک طراحی داخلی و معماری کلاسیک احیا شده اند که طبیعت ۶۱ و کارگر ساختمان ها با گذشت زمان دچار تغییر شده است. طراحی ساختمان ها بیشتر مربعی شکل و متقارن بودن و ابعاد آنها طبقه ۱ واحد اندازه گیری حساب نشده است برای مثال در ساخت یک کلیسا این واحد می‌تواند از جناح آن باشد و در مورد سایر تناسبات و اندازه های دیگر ساختمان این واحد تصمیم‌گیری می‌شد پنجره‌های پولادین در همین دوره و در ایتالیا رواج پیدا کرده است.

از دیگر ویژگیهای معماری رنسانس می توان به موارد زیر اشاره کرد

معماری سبک رنسانس

 چیدمان متقارن پنجره ها و درها؛

طاق؛

گنبد ؛

سقف داخلی مسطح یا حفره مانند؛

طاقچه های داخل دیوار که با مجسمه پر میشوند ؛استفاده فراوان از ستون های کلاسیک در طراحی نمای ساختمان و ستون های چسبیده به دیوار؛

آذین های بالای درب یا همان سنتوری های سه گوش.

طراحی به سبک رنسانس

معماری سبک رنسانس

نمای ساختمان‌ها معمولا متقارن طراحی شده و ستون های رومی پنجره ها و ستون های دیواری در آن استفاده می کردند. از سنگ روستیک در بعضی قسمتهای نما استفاده می‌کردند .در ساختمانهای چند طبقه اغلب از الگوی تکراری در دهانه هر طبقه استفاده میشده که  طراحی ساختمان و دکوراسیون داخلی به گونه ای بوده که یک درب را در وسط ساختمان در نظر می گرفتند و به کمک یک بالکن از سایر بخش ها متمایز می شده. طاق ها معمولا به شکل نیم دایره ای بوده اند و در گچبری از جزئیات دکوری بسیاری استفاده میشده. نمای کلیساها معمولاً یک سنتوری سه گوش دربالای ساختمان در برداشت و به ستون های دیواری احاطه می‌شد.

گنبد یکی از المان های است که در این سبک استفاده میشده هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ زیبایی ساختمان هایی بوده که رواج پیدا کرده. گنبد در این سبک باقی مانده و به سبک بعدی یعنی سبک باروک هم انتقال پیدا کرده است.

 

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات