طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی دکوراسیون اداری از دیروز تا به امروز قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 19 آبان 1399 در ساعت 12 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در طول ۵۰ سال اخیر روش کار کردن دچار تغییرات بسیاری شده است که طراحی داخلی اداری در راستای آن نیز تغییر کرده است .

  • اولین دفاتر اداری

شواهد موجود نشانگر این است که اولین دفاتر اداری در روم باستان برای انجام کارهای رسمی ایجاد شده‌اند .

ولی قرن هجدهم زمان به وجود آمدن ساختمان‌های اداری بود . اولین ساختمان اداری در سال۱۷۲۶ در لندن با گسترش امپراتور انگلیس و پیشرفت در تجارت با سایر کشورها ،ساخته شد .

اولین دفاتر اداری

در سال ۱۷۲۹ پس از ساخت اولین ساختمان اداری در لندن دفتر مرکزی هند شرقی به عنوان دومین ساختمان در لندن بنا شد.

به منظور افزایش بهره وری کارمندان ساختن فضاهای متمرکزاداری مورد توجه معماران آن زمان قرارگرفت.

  •  به وجود آمدن دفاتر کار باز بر پایه  مدیریت علمی

بر مبنای مدیریت علمی نخستین دفاتر کار باز طراحی و ساخته شد .

 این ترفند به منظور بازدهی  بیشتر صنعتی توسط مهندسی به نام‌ فردریک  تیلور به وجود آمد .میز های متعدد و فروش کلی که بی انتها بودند و همچنین  پیوسته در یک فضای باز که کارمندان پشت آن میزها قرار می گرفتند و کاملاً در معرض دید مدیران خود بودند .

صرف نظر از قابل توجه بودن مدیریت علمی در این روش انتقادات زیادی نسبت به این رویکرد تیلور صورت گرفت و دلیل این انتقاد نادیده گرفتن عناصر انسانی که تشکیل دهنده اجتماع هستند بود و در این روش فقط راندمان بالای پرسنل از سوی  کارفرمایان مد نظر بود .

از جمله اشکالات فراوانی که درجایگیری این دفاتر می‌توان عنوان این بود که به دلیل قرار گیری در مجاورت کارخانه،  مشکل آلودگی هوا، دور بودن از شهر  ،عدم توجیه اقتصادی برای هزینه بالای حمل و نقل  و نیز مناسب نبودن تهویه مطبوع در دفاتری که عنوان شد.

در همان زمان آسمانخراش های بزرگی  با نمای مدرن که در شهرهای ایالات متحده آمریکا و بعضی از شهرهای انگلیس در حال ساخته شدن بود و می توانستند شرکت های بسیاری را در خود جای دهند و همزمانی اختراع لامپ ، سیستم تهویه و همچنین سیستم تلگراف با این روش نوین معماری به معنای این بود که دیگر نباید ادارات را در کنار کارخانه ها مستقر کرد .

ساخت اسکلت های فلزی و اختراع آسانسور کمک شایانی به این فرایند کرد و باعث شد طراحی  دکوراسیون اداری  به عنوان یک رشته مستقل شود و در نتیجه دفاتر اداری با ساخت آسمان خراش ها دوره جدیدی را تجربه کردند.

آسمام خراش با نمای مدرن

  •  گسترش دفاتر کار باز

گسترش آسمان خراش ها و همچنین ساختمان های بزرگ دیگر که تجاری بودند باعث شد که ادارات به این گونه ساختمان ها نقل مکان کنند .

این گونه ساختمان های اداری کار فضای بودند که به همراه دفاتر کاری اتاق های شخصی هم داشتند .

بازگشایی دفاتر کار باز شرکت جانسون واکس از فرانک  لوید رایت سال ۱۹۳۹ به عنوان نمونه‌ای کامل از اینگونه دفاتر بود. این دفتر در وهله نخست برای حداکثر کارایی طراحی شد و حدوداً ۲۰۰ کارمند فروش در آن جای گرفتند .

دفاتر کار باز جانسون واکس

فرقی که این دفتر کار با دفاتر کار باز دیگر داشت این بود که در  این دفتر عناصری جدیدی به طراحی داخلی اداری  اضافه شده بودند از جمله سیستم نورپردازی سقف های چوب پنبه ای و فضای گرم که تمامی  این موارد از نکات برجسته این نوع دفاتر می باشد .

  • چشم انداز اداری

تغییر دفاتر اجتماعی به این گونه که روی تعامل و ارتباطات انسانی تاکید بیشتری داشته باشند در اوایل دهه ۱۹۶۰ بر اساس طرحی اجتماعی به وجود آمد .

نخستین اجرای  این سبک از طراحی توسط آلمان شروع شد و به چشم اندازی اداری مشهور شد که باعث گسترش آن پس از شمال اروپا به تمام جهان مورد استقبال قرار گرفت.

سبکی که این نوع چیدمان اداری داشت بسیار قابل قبول تر بود و باعث می‌شود تا نیازهای کارکنان بیشتر تامین شود . در این روش از گیاهان به منظور تفکیک فضا استفاده می کردند.

دکوراسیون اداری

در این روش از دکوراسیون اداری افراد با رده های گوناگون شغلی در کنار هم قرار می‌گرفتند و شاید به این  خاطر ریشه طراحی مدرن اداری به این سبک برمی گردد.

  • دفاتر کاربردی

شکل کامل تر از سبک چشم‌انداز اداری مهمترین فرق این سبک دکوراسیون اداری با سبک قبلی بود ،در  این سبک جدید حریم خصوصی و آزادی حرکت بیشتری برای کارکنان در نظر گرفته شده بود و همچنین جایگاه های کاری بر اساس رده شغلی تعیین شده بود .

در این مدل به منظورانعطاف پذیری بیشتر برای کارمندان در موقعیت های کاری مختلف از مبلمان مدولار استفاده می‌شد .

تاکید بیشتری برای طراحی اتاق جلسات داشتند، فضای کاری افراد بزرگتر شد و از سمتی با اینکه فضای بیشتری برای کار ایجاد شد، ولی کارمندان با هم ارتباط کمتری داشتند .

دفاتر کاربردی

فضای ادارات ، قبل از این دهه فضای کاملا مردانه بود اما با طراحی این نوع دکوراسیون اداری ، خانم ها نیز متقاضی کار شدند .  افزایش تعداد زنان کارگر باعث شد تغییرات هوشمندانه و بسیاری در روش طراحی فضای  کار ایجاد شود و  حریم خصوصی بیشتری برای آنان ایجاد گردد .

هر یک از این کارمندان با گذر زمان جایگاه مستقل و فضای اختصاصی در اختیار داشتند .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات