طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 11 تير 1399 در ساعت 20 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی داخلی دانش و فراگیر می باشد که وسعت زیادی را در خود جای داده و به همین دلیل هرگز نمی‌توان همه آن اطلاعات را در قالب یک مقاله بیان نمود. اما در این میان می‌توان کاربردی ترین و اصولی ترین مفاهیم را شناسایی کرد و سپس آنها را در جایگاه خود دسته‌بندی کرد تا با شناخت بهتر و دقیق تر اقدام به رعایت اصول و کاربردی در امر دکوراسیون و طراحی داخلی اقدام نمود. ما نیز در شرکت معماری هیرادانا تصمیم گرفته‌ایم تا نکاتی از اصولی ترین مفاهیم را در قالب یک مقاله مفید و مختصر خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا از این شش اصل مهم طراحی داخلی  آگاهی پیدا کنید.

 اصل اول در طراحی داخلی تاکید می باشد.

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

 تاکید از مهمترین ویژگی‌های اصول مهم طراحی است که می‌تواند کل طراحی فضا را تحت شعاع قرار دهد چرا که با رعایت اصول و ماهرانه از این ویژگی می‌توان به افزایش جذابیت بصری کمک زیادی کرده باشد.

 تاکید در دنیای طراحی تحت عنوان نقطه کانونی شناخته شده برای مثال زمانی که شما از یک شومینه و آینه در فضای نشیمن استفاده می کنید. مبلمان خود را حول محور آن قرار می دهید در این حالت شومینه و آینه در اصل در نقطه کانونی قرار گرفتند یا اگر در فضای نشیمن به جای شومینه و آینه از تلویزیون برای گردهمایی استفاده می‌کنید .تلویزیون به عنوان تاکید فضا محسوب می‌شوند به همین ترتیب می‌توانید با تاکید بر یک المان نقطه کانونی را در فضایی ایجاد کنید.

اصل دوم در طراحی داخلی تضاد می باشد.

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

نکته بعدی تضاد میباشد تضاد در دکوراسیون داخلی در نوع فرم متریال رنگ بافت و اندازه با یکدیگر خلاصه می شود به راحتی می‌توان با ایجاد تضاد در فضای داخلی تفاوت های جذابی ایجاد کرد در واقع تضاد باعث می‌شود تا از یکنواختی بیش از حد کم شود و در عوض بر شادابی و نشاط افزایش پیدا کند.

 زمانی که شما در قفسه کتابخانه از اجسام دکوری استفاده می کنید و یا چیدمان متفاوت برای کتاب‌ها در نظر گرفتید و یا با نورپردازی متفاوت در میزان شدت نور و یا رنگ و یا زاویه های متفاوت نور در بین قفسه ها استفاده می کنید شما تعداد زیبایی ایجاد نموده اید.

اصل سوم در طراحی داخلی تکرار می باشد.

 تکرار از موارد بعدی است که در بازسازی ساختمان  و طراحی داخلی به آن باید دقت داشته باشید. تکرار یاریت از جمله مواردی است که به احتمال زیاد از آن زیاد شنیده‌اید تکرار در طراحی داخلی می‌تواند در هر ویژگی از جمله طرح رنگ بافت و متریال شکل و اندازه و غیره و اصولاً هر المان معماری در فضا صورت گیرد در واقع این تکرار در فضای داخلی باعث اتصال ویژگی مشابه به یکدیگر می‌شود که در نتیجه یکپارچگی به وجود می آید شما با تکرار چیدمان چندین تابلو کوچک یا متوسط را در کنار یکدیگر در فضای نشیمن یا حال می توانید ریتمی موضوع ایجاد کنید.

اصل چهارم در طراحی داخلی تعادل می باشد.

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

مورد بعدی تعادل می باشد .توزیع یکنواخت وزن بصری فضا از اجسام ،اشکال، رنگها، بافتها، متریال هاست که در نهایت باعث ایجاد حس پایداری و ثبات می شود .باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید تعادل یکنواختی را با در دست داشتن مبلمان و اکسسوری موجود در فضا ایجاد کنیم تا بتوانیم در فضای متعادل زندگی کنیم. البته این تعادل هرگز به این معنی نیست که پایتان را فراتر از کلیشه‌های رایج طراحی بگذارید و همه فضای خود را به صورت کاملاً متقارن طراحی نمایید.

 تعادل هرگز به معنی تعادل نمی باشد بلکه به این معنی که تمام وزن المان های طراحی فضا را به صورت متعادل در کل فضای توزیع کنید به طوری که یک سمت سنگین‌تر از فضای دیگر نشود .برای مثال شما با قرار دادن یک آباژور بر روی میز عسلی در یک سمت کاناپه میتوانید یک یا چند تابلوی کوچک از اعضای خانواده را بر روی میز عسلی سمت دیگر قرار دهید تا بدین شکل تعادل بصری بین تابلو و آباژور یکنواخت شود.

 اصل پنجم در طراحی داخلی مقیاس و تناسب می باشد.

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

 از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی داخلی منزل و صد البته دکوراسیون اداری هر نوع کاربری می باشند در واقع مقیاس به معنی اندازه انسان با یکدیگر است و تناسب به معنی ارتباط و تناسب کل اجسام با یکدیگر در فضا است. زمانی که شما از دو یا سه گلدان مشابه در مورد نیاز های کوچک متوسط و بزرگ در کنار یکدیگر بر روی قفسه کتابخانه استفاده می‌کنید در واقع شما از فاکتوری مهم به نام مقیاس استفاده کرده‌اید اما زمانی که در کل نگاهی به کل این قفسه می اندازید باید تمام آبجکت ها و گلدان ها در یک نسبت و تناسب دقیق و مناسب کتابخانه قرار گیرد به طوری که شاهد ناهمگونی در کل فضا نباشیم.

اصل ششم در طراحی داخلی هماهنگی میباشد.

هماهنگی زمانی که همه آبجکت های فضا از جمله المان های معماری چیدمان تزئینات و اکسسوری ها و یکدیگر در هماهنگی کامل به سر ببرند. یعنی همه این عوامل دارای اشتراکاتی در طرح  ،رنگ، شکل، بافت و متریال اندازه و غیره می باشد .زمانی که شما توانسته باشید از مجموعه فاکتورها و عوامل در فضا استفاده کنید که هماهنگی زیبای بصری در کنار یکدیگر داشته باشند.

شش اصول مهم طراحی داخلی کدامند؟

 

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات