طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

جاذبه گردشگری در اصفهان کاخ عالی قاپو قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 13 دی 1399 در ساعت 13 : 8 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اصفهان شهری است با صنایع دستی و مکان های تاریخی و گردشگری زیبا که  توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند و از تمام نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از این شهر زیبا به این مکان سفر می‌کنند .

 این شهر دارای بناهای شگفت انگیز زیادی می باشد اما ما در این مقاله شرکت معماری هیرادانا قصد داریم به بررسی معماری کاخ عالی قاپو اصفهان بپردازیم با ما همراه باشید :

 کاخ عالی قاپو یکی از بناهایی میباشد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می نماید .

به طور کلی معماری بناهای این شهر دارای ویژگی های خاصی می باشد و معماری عالی قاپو نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد .

 این کاخ از جمله بناهایی است که در دوران صفویه ساخته شده است و در روبروی مسجد شیخ لطف‌الله و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. ارتفاع این بنا به ۴۸ متر می رسد و دارای ۶ طبقه می باشد .

کاخ عالی قاپو

 در طراحی داخلی این کاخ از پله های مارپیچی استفاده شده است که به بالا رفتن از بنا شکل خاصی داده است .

مینیاتور هایی که در فضای داخلی این کاخ جهت تزیین استفاده شده اند باعث تمایز معماری این بنا با سایر بناهای اصفهان شده است و می‌ توان از آن به عنوان یک معماری خاص در آن دوران نام برد

  • یخچه کاخ عالی قاپو

این بنا‌ پس از انتقال پایتخت از قزوین به شهر اصفهان و به دستور شاه عباس اول در قرن دهم خورشیدی یا یازدهم قمری ساخته شده است. هدف از طراحی این بنای زیبا  ساخت مکانی برای مقر حکومت و همچنین پذیرایی از شاهان و سفرای زمان شاه عباس اول بوده است و پس از او هم مورد استفاده قرار گرفت .

زمان ساخت این کاخ بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال تخمین زده شده است که در زمان شاه سلطان حسین ، آخرین پادشاه صفوی ، تزییناتی با خطوط نستعلیق به طبقه سوم این بنا اضافه شده است .

 متاسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد معماران اصلی این بنا در دسترس نمی باشد اما طبق اسناد تاریخی بیان شده است که دو معمار مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع عباسی یعنی  جناب استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی در ساخت این کاخ نقش داشته باشند .

  • نامگذاری کاخ عالی قاپو

 عالی قاپو از دو کلمه٬ عالی٬ به معنای بزرگ و باشکوه و کلمه ترکی زبان ٬قاپو٬ به معنای درب تشکیل شده است اما در حالت کلی معنای آن٬ درگاه بلند٬ یا٬ درب باشکوه ٬می باشد .

  • تزئینات داخلی و خارجی عمارت

تزیینات داخلی و خارجی کاخ عالی قاپو یکی از قسمت هایی است که باعث  تفاوت چشمگیر معماری این کاخ با معماری سایر بنا شده است وجود تزئینات در طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین طراحی نما  زیبای آن می باشد ، در تزئینات خارجی و داخلی این کاخ از کاشی هایی با آجر های هفت رنگ و همچنین خطوط اسلیمی با نقاشی های حیوانات و گل و بوته و مینیاتورهای اصیل ایرانی توسط رضا عباسی و در خارجی توسط اروپاییان مورد استفاده قرار گرفته است .

کاخ عالی قاپو

به طور خلاصه میتوان گفت که در واقع همین مینیاتورها میباشند که معماری این کاخ را به صورت کامل متمایز کرده است .

  •  طبقات مختلف کاخ

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم این کاخ دارای ارتفاع ۴۸ متری می باشد و ۶ طبقه دارد اما نکته مهم این است که شما از هر طرف که به این بنا نگاه کنید می توانید تعداد طبقات مختلفی را مشاهده نمایید یعنی اگر از  میدان نقش جهان نگاه کنید دو طبقه از طرفین سه طبقه و از پشت پنج طبقه قابل مشاهده می باشد .

  • ساختار معماری کاخ عالی

  •  قاپو

معماری این کاخ به گونه ای می باشد که به محض ورود توجه  هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. این عمارت به دو قسمت جلویی و مدخل عمارت که از ساختمان اصلی کمی جلوتر بوده و دارای طاق نماهای کوچک می باشد و کاخ اصلی تقسیم می گردد در بالای آن نیز یک ایوان طراحی شده است و در وسط این ایوان یک حوض مسی با لبه های مرمرین قرار گرفته است و از شواهد پیداست که از تزیینات اصلی این ایوان در آن زمان آینه کاری بوده است .

 

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات