طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بازسازی ساختمان خانه های قدیمی تاریخی در کاشان

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 18 دی 1400 در ساعت 16 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بازسازی را می توان به طور کلی عملی دانست که باعث ایجاد تغییر و همچنین تعمیر یک ساختمان می شود . به کمک بازسازی هم می توان تغییرات کوچک و ظاهری و هم می توان تغییرات بزرگ و کلی در یک ساختمان ایجاد نمود . گاهی بازسازی برای ساختمان های معمولی و به علت های متدوالی مانند آسیب هایی که بر اثر گذر زمان دیده اند ، ایجاد تنوع و یا بالا بردن ارزش اقتصادی ساختمان و ... اتفاق می افتد و گاهی هم بازسازی برای ساختمان های قدیمی ای که از نظر تاریخی و معماری و فرهنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند انجام می شود که این علاوه بر رفع آسیب ها ، برای نگه داشتن و طولانی کردن عمر ساختمان و انتقال این تاریخ و فرهنگ به آیندگان نیز می باشد .

 

انواع روش های بازسازی ساختمان و منزل  :

  • ترمیم

گاهی یک ساختمان در طول مدت و بخاطر دلایل مختلف دچار آسیب های جزیی می شود که ممکن است در گذر بیشتر زمان خطرناک جلوه دهد و یا آسیب ها جدی تر شوند . در این صورت نیاز است که ساختمان مورد بررسی قرار گرفته و آسیب ها و ایرادات آن شناسایی شده و برای رفع آن ها هر چه سریع تر اقدام شود . در این مرحله از روش ترمیم برای بازسازی ساختمان می توان استفاده نمود .

بازسازی ساختمان خانه های قدیمی تاریخی در کاشان

  • تعویض

   گاهی به دلیل خواست کارفرما برای ایجاد تنوع و یا حذف و اضافه کردن فضایی در ساختمان از روش تعویض در بازسازی استفاده می کنند . در این روش می توان قسمتی از ساختمان که مد نظر است را به طور کلی برداشت و مورد بازسازی انجام داد و آن را کامل دچار تغییرات کرد .

  • نوسازی

روش نوسازی در بازسازی منزل و یا یک ساختمان هنگامی اتفاق می افتد که ساختمان دارای آسیب های بسیار جدی باشد و همانگونه که هست دیگر توانی برای استفاده ندارد . در این صورت می توان از روش نوسازی استفاده نمود و به طور کلی ساختمان را تغییر داد . حتی در این صورت هم هزینه ی تمام شده از هزینه ی خرید یک ساختمان جدید کمتر تمام می شود و به صرفه می باشد .

 

 

مزایای بازسازی ساختمان از نظر شرکت معماری هیرادانا :

  • به صرفه بودن
  • امکان ایجاد یک فضای جدید
  • امکان حذف یک فضای قدیمی
  • بالا بردن ارزش ساختمان
  • بیشتر کردن عمر ساختمان
  • رفع آسیب های ساختمان
  • امکان ایجاد تنوع
  • و ...

 

کاشان :

شهر کاشان را می توان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران دانست که جزیی از استان اصفهان بوده و موقعیت جغرافیایی آن میان استان قم و شهر اصفهان می باشد . این شهر از نظر تاریخی دارای اهمیت ویژه ای می باشد چرا که دارای معماری فوق العاده ای بوده و مقصد خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی می باشد . در این شهر به دلیل بافت و موقعیت خاصی که دارد خانه ها و باغ های تاریخی زیبا و زیادی را می توان مشاهده نمود که تمامی آن ها از نظر معماری ، فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت زیادی می باشند . بسیاری از این ساختمان ها طی گذشت زمان ممکن است دچار آسیب هایی شده باشند و از آنجایی که مسئولین این شهر به نگهداری بافت شهر اهمیت ویژه ای می دهند در تلاش برای بازسازی و مرمت و حفظ و نگهداری بیشتر این ساختمان ها و خانه ها می باشند .

 

بازسازی ساختمان های قدیمی و با ارزش :

ساختمان هایی که از نظر معماری ، تاریخی و هنر و فرهنگ دارای ارزش می باشند در کشور ما کم نیستند . بسیاری از این خانه ها و ساختمان ها طی گذر زمان دچار آسیب هایی شده اند و به همین علت مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اند . نکاتی که در بازسازی این سبک ساختمان ها حائز اهمیت است و هنگام بازسازی باید به آن توجه کرد این است که به بافت کلی و حتی جزییات مورد توجه ساختمان نباید دست زد و یا آن را دچار تغییر کرد . چرا که تمام این عناصر و جزییات موجود دارای اهمیت می باشند . همچنین بازسازی باید به گونه ای باشد که با سبک کلی همخوانی داشته و ایرادات را رفع کند بدون آن که به طور خاص مشخص باشد .

 بازسازی ساختمان خانه های قدیمی تاریخی در کاشان

بازسازی ساختمان خانه ی طباطبایی ها :

خانه ی طباطبایی ها که یکی از زیباترین و مهم ترین خانه های تاریخی در ایران و در شهر کاشان می باشد تا به حال مورد بازسازی و مرمت کلی قرار نگرفته است . بلکه در مدتی کف این ساختمان دچار آسیب های جزیی ای شده بوده و با تلاش مهندسان این آسیب ها را رفع نموده اند تا به عمر ساختمان از هر لحاظ بیافزایند . همچنین بعضی از بندکشی های ساختمان در گوشه های مختلف نیز به دلیل نم و ... دچار آسیب هایی شده اند که قابل مشاهده است و با نظارت شهرداری کاشان مرمت آن صورت گرفته است . از جمله دلایلی که می توان برای آن که چرا این خانه تا به حال مورد بازسازی به صورت کلی قرار نگرفته است ، این است که آسیب هایی که در گذر زمان به ای ساختمان وارد شده است بسیار جزیی بوده و بازسازی ها و مرمت های جزیی امکان رفع این آسیب ها موجود می باشد . البته که حتی همین مرمت های جزیی هم باید با دقت و تحت نظارت سازمان های مربوطه انجام شود تا به اشتباه منجر به ایجاد آسیب های بزرگتر نشود .

 

 

بازسازی ساختمان خانه ی عباسیان :

خانه ی عباسیان را نیز می توان یکی از با شکوه ترین و زیباترین خانه های قدیمی در شهر کاشان و در ایران دانست که از نظر معماری و تزیینات معماری دارای اهمیت ویژه ای می باشد . تک تک عناصر و جزییات موجود در این خانه با زیبایی و ظرافت تمام کار شده است و به همین علت از نظر تاریخی و فرهنگی و معماری دارای اهمیت بسیاری می باشد . معماری این خانه مطابق با معماری ایرانی اسلامی آن زمانه ساخته شده است و تک تک ویژگی های این سبک را در خود دارد که به زیبایی و ارزش آن افزوده است و از جمله ی این ویژگی ها می توان به درونگرایی پلان و اتاق ها و تزیینات زیبایی که در آن ها موجود می باشد اشاره نمود . بازسازی این ساختمان در سال 1398 شروع شد که تحت سرپرستی علی اکبر حلی ، معمار کاشانی بوده است و این به این دلیل می باشد که این معمار با حس مسئولیت بیشتری می تواند این کار را به سرانجام برساند .

 بازسازی ساختمان خانه های قدیمی تاریخی در کاشان

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مطالعه نمودید ، بازسازی ساختمان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که هر کدام از این دلایل شیوه های مختلفی برای بازسازی دارند . همچنین بازسازی ساختمان ها با توجه به ارزشی که آن ساختمان دارد می تواند قوانین متفاوتی داشته باشد . هر چقد ساختمان از نظر فرهنگی و تاریخی ارزش بیشتری داشته باشد در بازسازی آن به حفظ و نگهداری تمام جزییات بیشتر باید توجه نشان داد و اگر خیر ، ساختمان یک ساختمان معمولی باشد حتی می توان به طور کلی ساختمان را دچار تغییرات کرد و از ساختمان قبلی چیزی جز اسکلت اصلی نگه نداشت . یکی از شروط بازسازی درست ، کمک گرفتن از متخصصینی می باشد که در این زمینه تجربه ی کافی را کسب کرده و می توانند به خوبی هر ساختمان را با توجه به شرایطی که دارا می باشد ، مورد بازسازی قرار دهند . یکی از شرکت های مطرح در این زمینه در سطح کشور ، شرکت معماری هیرادانا می باشد که کارهای زیادی در زمینه های مختلف مانند بازسازی ساختمان ، بازسازی منزل ، طراحی نما ، طراحی ویلا ، ساخت و اجرا و طراحی دکوراسیون داخلی و اداری و ... انجام داده است و کارنامه ی پرباری دارد . شما با سرپدن پروژه ی بازسازی خود به این شرکت می توانید از نتیجه ی رضایت بخش آن مطمئن باشید .

5 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات