طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ایجاد فضایی فوق العاده با استفاده از نور

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 14 آبان 1399 در ساعت 13 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نورپردازی طراحی داخلی منزل مناسب بسیار مهم می باشد  . طراحان داخلی منابع نوری گوناگونی دارند که در ساختن محیط کاربردی که نیاز مشتریان می باشد کمک می کند .

طراحان داخلی از انواع گوناگون چراغ ها برای تامین میزان نور کافی در فضا استفاده می کنند . موضوعی که مهم می باشد این است که بدانیم کدام منبع نوری را در کدام قسمت به کار ببریم که در خانه  نور کافی تامین شود .

در دکوراسیون داخلی مدرن ، روشنایی عمومی اولین لایه از روشنایی به کار برده شده می باشد و به نور به کار رفته شده برای روشنایی کلی محیط اشاره دارد .

این نوع از منبع نور ، نورپردازی اولیه مورد نیاز  برای فضاهای مورد استفاده را تامین می کند .

در فضاهای داخلی چراغ های سقفی نور عمومی مورد نیاز را تامین می کنند . دربرخی مواقع نورهای عمومی می توانند نورهای موجود یا قسمتی از نقشه نورپردازی جدید باشند.

بعضی از طراحان نورپردازی از روشنایی کار task lighting استفاده می کنند.روشنایی کارtask lighting  برای ما این امکان را ایجاد می‌کند که منابع نوری مناسب در فضایی که نیاز بیشتری به این نور دارد مورد استفاده قرار گیرد .

روشنایی دقیق و مناسب فضاها سبب می شود که یک دکوراسیون لوکس و زیبایی داشته باشیم همچنین به ما در فعالیت های روزمره کمک می کند مانند خواندن کتاب ،دوختن لباس و  انجام کارهای خانه .

طراحی نورپردازی به شکل منابعی از نور است که به صورت زیبا و مناسب در محیط به کار برده می شود و می تواند  به یک عنصر برجسته ای در فضا تبدیل شود مثل یک اثر هنری ، یا یک ورودی جالب با یک ویژگی بسیار خاص معماری شود .

در اکثر موارد نورپردازی می‌تواند خود به تنهایی یک عنصرخاص و منحصر به فرد باشد و به شکل یک المان نمایشی درفضا ایجاد شود مانند یک آویز یا یک لوسترزیبا.

 

به طور کلی طراحی نورپردازی روشنایی به سه دسته تقسیم میشوند؛

۱ روشنایی کاربردی و مخصوص انجام کارTask Lighting

۲ نورپردازی عمومی General Lighting

3 روشنایی نقطه ای یا متمرکزAccent Lighting

ترکیب این سه دسته با هم ، یک طراحی نورپردازی فوق العاده جذابی را ایجاد می کند.

  • نورپردازی عمومی

 نور کلی می باشد که نورکل فضا را برای دیدن همه اجسام تامین می کند .  نورپردازی عمومی می‌تواند برای چراغ های کف و چراغ های سقفی تامین شود .

چراغ ها روی سقف در نورپردازی از بالا نصب می گردد و محیط را بسیار روشن می کند . نورپردازی از بالا می‌تواند به شکل چراغ های سقفی ویا مثل یک مشعل پای دار باشد و روی بالاترین نقطه دیوارهای صاف نصب می شود .

اکثرا از نورپردازی از کف کمتر استفاده می شود .در نورپردازی از پایین نورها از کف یا از پایین دیوارها می تابد . در این نوع منبع نور، نور به شکل چراغ هایی در مسیرهای قابل تردد استفاده می شود .

نورپردازی کف

بعضی ازنورها مانند لامپ هایی که روی سقف نصب می‌شوند هم از بالا و هم از پایین نور مورد نیاز را تامین می کنند .میزان تابش آنها در محیط به شکلی می‌باشد که کل فضا به صورت یکنواخت و روشنمی شود .

  • نورپردازی کاربردی

    نورپردازی کاربردی

نورپردازی کاربردی نور مناسب را برای انجام کار، در محیط های کوچکتری که نیاز به نور بیشتری دارد را کاملاً روشن می‌کند . در این نوع نورپردازی لامپ های مخصوص کار با نور زیاد برای اتاق های کم نور کار برده نمی شود زیرا باعث می شود که چشم خسته شود .

به کاربردن لامپ های با نور زیاد و یا افزایش تعداد لامپ ها باعث تقویت نورعمومی ثابت می شود و این مشکل را برطرف می کند .

  • نورپردازی متمرکز یا نقطه ای

نورهای متمرکز یا همان نقطه ای در طراحی داخلی فضا به کار برده می شوند تا با درخشش روی مجسمه ها ، تابلو ها و یا  تندیس‌های معمارانه فضا را برای شما برجسته تر نشان دهد . جایگاه قرارگیری این نوع نور ها نباید به شکلی باشد که خط دید بیننده را محدود کند یا برای بیننده انعکاس دید ایجاد .

نورپردازی متمرکز

در این نوع نورپردازی اکثرا از لامپ هایی به کار برده می شود که بیشتر از ۳ برابر نورعمومی جاهای دیگر، شدت نور نداشته باشد .

اگر می خواهید برای مسیرهای رفت و آمد روی دیوار های بافت دار و خشن و یا روی دیوارهای صاف و بدون بافت  از این نوع نورپردازی به کار ببرید ، باید زاویه خط پرتو این نور ها با افق را ۳۰ درجه در نظر بگیرید ، تا ازایجاد نقطه داغ جلوگیری شود .

شما میتوانید مقالات بیشتری در خصوص انواع نورپردازی سقف، نورپردازی دکوراسیون مینیمال، اهمیت نورپردازی و ... را در بخش مقالات شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

1 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات