طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی بیشتر با سبک طراحی داخلی مراکشی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اگر کمی با سبک طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی مراکشی اشنایی داشته باشید و یا دست کم عکس هایی از این نوع دکوراسیون داخلی منزل و یا حتی دکوراسیون اداری دیده باشید بهترین کلماتی که میشود با آن ها سبک مراکشی را توصیف نمود شکوه و غنای مالی و معنوی میباشد . اگر بخواهیم کمی درباره کشور مراکش بدانیم کشوری در شمال آفریقا و در ارتباط با دریاهای مدیترانه و اقیانوس اطلس میباشد که دارای مردمی خون گرم و مهمان نواز است ، کشور مراکش به دلیل زخایر ملی بالا و هنر مجذوب کننده خود نگاه بسیاری از کشور های متنول دنیا را به خود جذب کرده است . ولی ما در شرکت طراحی داخلی هیرادانا در این مقاله سعی داریم تا بیشتر با سبک بازسازی ساختمان و یا طراحی داخلی مراکشی با شما صحبت کنیم و موتیف ها و ویژگی های این سبک طراحی داخلی را بیشتر بشناسیم . همانطور که میدانیم نوع فرهنگ و روابط اجتماعی و انسانی تاثیر بسزایی در هنر و البته معماری آن مردم دارد ، سبک طراحی داخلی مراکشی هم از فرهنگ مردم که نمونه ای عالی از فرهنگی رنگارنگ با روابط اجتماعی قوی و جشن های پی در پی میباشد  است . در واقع بهتر است بدانیم که مردم مراکش هیچ لحظه ای را برای شادی از دست نمیدهند و این ویژگی ها را میتوان به راحتی در معماری داخلی مراکشی مشاهده نمود . حال به ویژگی های اصلی و شاخص در طراحی داخلی مراکشی میپردازیم .

رنگ در طراحی دخلی مراکشی

از ویژگی های اصلی در سبک طراحی داخلی مراکشی باید به نوع تنالیته رنگی و استفاده از رنگ های مختلف و شاد در کنار هم است . در طراحی داخلی مراکشی و بازسازی منزل  در سبک مراکشی استفاده از رنگ های آبی ، قرمز ، صورتی ، فیروزه ای و بنفش و در بعضی موارد سبز بیشترین استفاده را در طراحی داخلی دارند . این مجموعه رنگ ها در اصل برای ایجاد گرما و سرزندگی سبک مراکشی استفاده میشوند . البته نباید فراموش کنیم که این مجموعه رنگ هایی که نام برده شد بیشتر در مبلمان و وسایل منزل و بلاخص در کاشی های مراکشی استفاده میشود . ولی رنگ های بکگراند در طراحی داخلی را میتوان به چند رنگ غالب سفید ، آبی و فیروزه ای و طلایی خلاصه کرد . به دلیل حجم زیاد رنگ در سبک مراکشی برای رسیدن به آن نتیجه دلخواه و قابل قبول طراح و مجری باید دارای تجربه و ذوق هنری بالایی باشند تا بتوانند ترکیبی مناسب از این رنگ ها را در کنار هم ایجاد کنند . در غیر این صورت آشفتگی بین چیدمان رنگی ایجاد میشود و باعث خستگی چشم و از بین رفتن تمرکز و آرامش ساکنین میشود .

نقوش و جزییات مراکشی

یکی دیگر از ویژگی های اصلی که سبک مراکشی را از دیگر سبک های دکوراسیون داخلی جدا میکند نقوش و جزییات پیجیده و زیبای سبک مراکشی است . این جزییات و پیچیدگی تزیینات را میتوان در بیشتر المان های معماری سبک مراکشی مشاهده نمود . پله ها ، سقف ها ، طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه ، پنجره ها ، ابزارهای دیوار و بسیاری موراد دیگر . به طور خاص میتوان این نقوش و جزییات معماری داخلی مراکشی را به چند بخش کلی تقسیم بندی نمود ، دسته اول نقوش ریسمانی هستند که به صورت رسیمانی با شکل ها و فرم های متفاوتی به دور یک فرم و یا المان خاص معماری گردش میکنند و آن را به نوعی در خود محاط می نمایند . و زیبایی و جذابیت خاصی را به آن میبخشند ، از دیگر مواردی که میتوان به آن اشاره کرد تزیینات صدفی در طراحی و دکوراسیون داخلی مراکشی است ، همانطور که اشاره کردیم به دلیل مرز آبی زیاد مراکش یکی از منابع الهام آنها در معماری صدف های دریایی است که به خوبی میتوان آن را به صورت یک المان معماری اصیل مراکشی در بخش های مختلف دکوراسیون داخلی مشاهده نمود .

آرک و قوس های مراکشی

شاید اصلی ترین و شاخص ترین ویژگی در سبک طراحی داخلی مراکشی قوس ها و ارک های سبک مراکشی است که به آنها Moorish arches هم گفته میشود . قوس های مراکشی دارای انواع متفاوتی هستند و طیف وسیعی را شامل میشوند به مانند قوس های نوک تیز ، پیازی ،  گرد و ... . از قوس های مراکشی در هر جایی از دکوراسیون داخلی منزل و یا محیط کار میشود استفاده کرد به خصوص در دنیای امروز که میتوان از این قوس ها به صورت دکوراتیو و با نگاهی مدرن بهره برد .

کاشی و اکسسوری در سبک مراکشی

حتما تا به اینجای کار متوجه وسواس خاص مراکشی ها در جزییات و پیچیدگی های معماری و طراحی داخلی شده اید . یکی دیگر از ویژگی هایی که سبک مراکشی را از دیگر سبک های مرتبط با خود مانند کلاسیک و یا عربی جدا میکند ، استفاده از کاشی های خاص مراکشی است که زیبایی و جذابیت خاصی دارند و نمونه های آن را کمتر در دیگر سبک های طراحی داخلی میتوان مشاهده نمود .طرح های خاص با رنگ های گرم و دلنشین و تفاوت زیاد در نوع چیدمان و آرایش کاشی ها علاوه بر متمایز کردن این سبک طراحی زیبایی و جذابیتی خاص را به دکوراسیون داخلی خانه میبخشد .

از دیگر هنرهای خاص مراکشی ها میتوان به صنایع فلزی آنها اشاره کرد ، هنر قلم زنی در مراکش از شاخصه های اصلی و هنری در مراکش میباشد . به همین دلیل هم نمونه ها عالی از این هنر فلزی را میتوان در اکسسوری های سبک مراکشی مشاهده نمود .  لوستر ها ، آویزها ، وسایل آشپزخانه و بسیاری از موارد دیگر را مراکشی ها از صنایع فلزی تهیه میکنند .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات