طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما و انواع آن

شاید تصور کنید که طراحی نما ساختمان کاری بسیار آسان میباشد و با الگوبرداری از چند ساختمان میتوانید به راحتی یک نمای مناسب داشته باشید. در واقع اینگونه نیست و باید اصولی برای طراحی نما ساختمان رعایت شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.اولین موردی که در طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است، بودجه کافی میباشد. نماهای بسیار شیک و زیبایی وجود دارند که میتوانید آنها را برای ساختمان خود انتخاب کنید ولی باید ببینید که آیا بودجه کافی برای طراحی و اجرای این نوع نما را دارید یا خیر.

اقلیم منطقه در طراحی نما ساختمان یکی از نکاتی است که نمیتوان آن را کم اهمیت در نظر گرفت. همانطور که میدانید کشور ما چهارفصل میباشد و برخی از نقاط کشور آب و هوای خشک و برخی دیگر آب  و هوای مرطوب دارند. در مناطقی که آب هوای مرطوب دارند نمیتوان از نماهایی که در مناطق خشک برای ساختمان ها به کار میرود استفاده نمود. حتی نور نیز در این مناطق تعیین کننده نوع نما میباشد. برخی از مناطق شمالی کشور وجود دارند که در بیشتر ساعات روز ابری میباشند و به همین دلیل باید نمای ساختمان به گونه ای طراحی شود تا نور کافی به داخل ساختمان برسد.

بافت منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد را فراموش نکنید. در طراحی نمای ساختمان باید به ساختمان های اطراف خود توجه کنید. اگر ساختمان های اطراف شما نمای کلاسیک داشته باشند بهتر است شما نیز از نمای کلاسیک استفاده کنید. در این مواقع اگر از نمای مدرن استفاده کنید تضاد ایجاد شده بین ساختمان شما و ساختمان مجاور جلوه بسیار بدی را ایجاد خواهد کرد و در واقع هزینه ای که کرده اید بیهوده میباشد.

در طراحی نما ساختمان نورپردازی را فراموش نکنید. در گذشته طراحی نما بدون در نظر گرفتن هر گونه نورپردازی انجام میشد که همین موضوع باعث بی روح و کسل کننده شدن نما میشد. نورپردازی نه باید بیش از اندازه باشد و نه باید آنقدر کم باشد که نور به نما به اندازه کافی نرسد. از نورپردازی های مختلف نیز برای این کار استفاده کنید. به طور مثال در برخی قسمت ها از نورهای سفید و در برخی قسمت ها از نورهای سبز، قرمز و از این دست رنگ های شاد استفاده کنید.

در طراحی نما ساختمان نوع کاربری بنا تعیین میکند که از چه نوع طرح و چه متریالی باید برای طراحی و اجرا استفاده نمود. به هیچ وجه نمیتوان طرح و متریالی را که برای نمای ساختمان مسکونی به کار میرود را برای ساختمان های اداری استفاده نمود.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :