طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکاتی در طراحی داخلی خانه

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 29 مرداد 1397 در ساعت 11 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دانستن قواعد و اصول طراحی داخلی خانه مثل بالانس و یا تعدل رسمی و غیر رسمی ، مقیاس ، تناسبات ، خطوط ، ریتم ، جریان ترافیک ، رنگ ، الگوها و متریال ها به طراحان و معماران شرکت دکوراسیون داخلی کمک میکنند که طراحی مناسب و با اصولی را برای یک خانه انجام دهند. دانستن تمام این قواعد و طراحی و اجرا بر اساس آن ها  بسیار کار ظریف و سختی است به طوری که شاید حتی یک جزییات کوچک مثل قرار دادن یک میز کوتاه در کنار یک مبل راحتی بتواند کل دکوراسیون اتاق را به هم بریزد.

این قواعد طراحی داخلی خانه میتوانند به طراحان در مواردی مانند چیدمان مبلمان ، طراحی درست نقاط کانونی و مهم اتاق ، تعادل در رنگ های بکار رفته ، متریال ها و حتی تجسم فضای بزرگ در اتاق های کوچک کمک کنند.

تعادل در طراحی داخلی خانه

یک اتاق را به شکل یک قایق تصور کنید وقتی یک سمت قایق را بیش از حد سنگین میکنید باعث کج شدن قایق میشود . به طور مشابه هم برای یک اتاق همین اتفاق می افتد ، یک اتاق میتواند به صورت بصری بدون تعادل باشد وقتی که یک سمت یا بخشی از آن پر از جزییات و مبلمان باشد .

اصول اصلی تعادل :

  • رنگ های تیره وزن بصری بیشتری نسبت به رنگ های روشن دارا هستند
  • الگوهای شلوغ وزن بیشتری نسبت به صفحات روشن دارند
  • بافت های زمخت و خشن نسبت به صفحات نرم و سیقلی سنگین تر هستند

وقتی یک اتاق را طراحی دکوراسیون داخلی میکنید ، فضای شما به 4 برش و نما تقسیم میشود ، به صورت بصری شما باید تعادل را بین تمام این 4 نما قسیم کنید . اگر بیشتر مبلمان بکار رفته به یک سمت باشد یک شیب بصری نامتعادل به اتاق میبخشد ، طراح داخلی هدفش حفظ تعادل در چیدمان وسایل داخلی است تا وزن به طور مناسب در اتاق تقسیم شود . رنگ ، الگو و بافت ها دارای وزن های خوبی هستند . رنگ های تیره ، الگوهای شلوغ یا پیچیده از نظر بصری حس سنگینی رو القا میکنند درعوض رنگ های روشن و متفاوت و پارچه های نرم احساس سبکی رو به بیننده میدهند.

تقارن

تقارن باعث میشود فضای داخلی منظم ، آرامش بخش و رسمی بنظر برسد ، قاعده دکوراسیون منزل به سبک رسمی ، تقارن است . آرایش مبلمان به طور متقارن کار آسانی بنظر میرسد که شاید بتوان با تعداد مساوی مبلمان و تقسیم در جهات مختلف اتاق به آن رسید ولی اگر مبلمانمان به تعداد مناسب و شکل های متقارن باشد در غیر این صورت برای ایجاد تقارن نیاز به یک طراح داخلی داریم. 

نامتقارن

نامتقارنی و یا تعادل غیر رسمی برای کسانی که فضاهای غیررسمی ، پرهیجان ، خلاقانه و پرانرژی را ترجیح میدهند مناسب است . در یک فضای نامتقارن شما هنوز باید یک تعادل بصری را ایجاد کنید ولی میتوانید از مبلمان و اشیا در اشکال ، اندازه ها و رنگ های مختلف استفاده کنید ولی این کار کمی دارای ریسک است و فقط یک طراح باتجربه میتواند از طراحی مناسب در این سبک بر بیاید.

تاثیر خطوط در طراحی داخلی خانه

اگه نگاهی به دور تا دور اتاقی که در آن نشسته اید بیاندازید ، متوجه خطوط بسیاری که به جهات مختلفی حرکت میکنند مثل : خطوط پنجره ها ، خطوط افقی مبل و میزهای شما ،  خطوط عمودی آواژورها و پرده ها ، خطوط منحنی میزهای کروی و ... میشوید .

خطوط در یک اتاق به فضا احساس حرکت و پویایی میبخشند و جو فضا را عوض میکنند. حال به خصوصیات حالات مختلف این خطوط میپردازیم :

  • خطوط مستقیم : به طور مثال خطوط درها ، پنجره ها و میزهای مستطیلی شکل جز خطوط مستقیم به حساب می آیند . این خطوط حسی قوی و مردانه به دکوراسیون داخلی خانه میدهند.
  • خطوط منحنی : این خطوط را در قوس ها  ، میزها و قالیچه های کروی  میتوان پیدا کرد . خطوط منحنی حسی زنانه و برازنده و باوقار به فضا میبخشند.
  • خطوط افقی : خطوطی مثل خطوط تخت ، سقف و کف ، قفسه های عریض و میزهای کشیده را شامل میشد ، این خطوط حس قدرت و صلح را در فضا ایجاد میکنند.
  • خطوط عمودی : به طور عمومی پنجره های بلند ، راهروها ، بوفه ها و مواردی که ارتفاع بلندی دارند میتوانند دارای خطوط عمودی باشند . خطوط عمودی به فضا ارتفاع ، حس داستانی و قصه ای و همچنین حالت رسمی میدهند .
  • خطوط مورب : ممکن است این خطوط را در پارچه ها ، پایه های میز ، یا تابلوها و آثار هنری ببینید ، این خطوط به فضا حس پویایی و حرکت میدهند .

رنگ در طراحی داخلی خانه

رنگ کلید موفقیت در طراحی داخلی است که میتواند مثل معجزه عمل کند و یا کاملا فضا را از بین ببرد ، رنگ ها قابلیت این را دارند که از لحاظ بصری یک فضا را بزرگتر و یا کوچکتر کنند ، سقف ها را بالا و یا پایین بیاورند و حتی روی انتخاب ها و تصمیمات ما تاثیر بگذارند. رنگ های روشن میتوانند نور را منعکس کنند و از لحاظ بصری با عقب کشیدن دیوارها فضا را بزرگتر نشان دهند . رنگ های تیره نور را جذب میکنند و باعث میشوند فکر کنید که دیوار ها به شما نزدیکتر هستند . رنگ های سرد حالت تدافعی و عقب نشینی دارند در صورتی که رنگ های گرم دارای حالت تهاجمی و پیشرونده هستند .

 استفاده از رنگ های زیاد در یک فضای کوچک باعث از هم پاشیدن فضا میشود . رنگ های روشن و پارچه های درخشان به هر فضایی حس لوکس بودن را میدهد . رنگ های آبی روشن ، طیف های سبز و خاکستری و سفید و حتی کرم باعث حس آرامش میشند .

الگوها ، نقش و نگارها در طراحی داخلی خانه

الگوها ، فرمها و طراحی های دکوراتیوی هستند که به صورت یکسانی تکرار میشوند . الگوها و نقش و نگارها تاثیر زیادی در متمایز شدن چهره و شخصیت یک فضا میشوند . برای نمونه الگوهای به شکل گل و یا برگ ها با رنگ روشن به اتاق حس تازگی و دوستانه ای میدهد در عین حال الگوهای با گل بزرگ و رنگ های تیره حس رسمی و محافظه کارانه ای به اتاق  میبخشند .

 مواردی هستند که بهتر است در انتخاب الگوها و نقش و نگارها رعایت کنیم در ادامه شرکت بازسازی ساختمان هیرادانا به آنها اشاره خواهد کرد :

  • الگوهای شلوغ و رنگ تیره اتاق های کوچک را کوچکتر نشان میدهند .
  • الگوهای افقی در اتاق های کوچک باعث پهن تر دیده شدن اتاق میشوند و الگوهای عمودی باعث بالاتر رفتن سقف میشوند.
  • در فضاهای کوچک از کمترین الگوها استفاده باید استفاده شود .

بافت و متریال

هرچیزی در اطراف ما دارای متریال و بافتی است . بافت چیزی است که در دکوراسیون داخلی حکم جادو را دارد . در غیاب الگوها و رنگ های روشن بافت ها و متریال ها میتوانند موجب هیجان و زیبایی در هر فضا بشوند .

  • بافت هایی که میتوانید لمس کنید و بافت هایی که فقط از لحاظ بصری استفاده میشوند یک فضا را زنده و پویا میکنند.

مقیاس و تناسبات در طراحی داخلی خانه

مقیاس معمولا به زابطه ابعاد یک شی با اندازه بدن انسان ، خود فضا و اتاق مرتبط است . تناسبات هم به رابطه بین ابعاد اشیاهای مختلف درکنار هم گفته میشود . برای نشان دادن اینکه مقیاس و تناسبات به چه صورتی در کنار هم کار میکنند به یک اتاق ناهارخوری فکر کنید ، صندلی ها باید با چه ابعادی در رابطه با میز ناهارخوری باشند و لوستر بالای میز باید در چه ارتفاع و اندازه ای باشد و رابطه تمام اینها با خود سالن غذاخوری . کارایی یک فضا وقتی تمام وسایل دارای ابعاد و وسایل متناسب و با مقیاس درست باشند بهتر میشود . اگر از چند وسیله بلند در کنار  وسایل کوتاه بکار استفاده کنید ،فضا غیرراحت و نامتناسب میشود .

ریتم در طراحی داخلی خانه

ریتم کلید تمام عناصر و قوانین طراحی داخلی خانه میباشد که باعث میشود دید شما وقتی وارد یک فضا میشود یک مسیر درست را طی کند . یک طراحی داخلی موفق باعث میشود دید شما تشویق شود که دورتا دور فضا را ببینید و تمام جزییات ، سبک و تمام چیزهایی که طراح مدنظرش بوده را ارزیابی کنید . اگر ریتم های یک فضا به درستی طراحی شوند بالانس و تعادل به درستی در اتاق حفظ میشود . در دنیای طراحی داخلی ریتم از چهار قانون تشکیل میشود :

  • کنتراست ( تضاد ) : ریتم وقتی بوجود می آید که طراحی از رنگ ها و اشکال متضاد در کنار هم شکل بگیرد. برای مثال سنگ مشکی بر روی کابینت های سفید در آشپزخانه یک طراحی با ریتم داری کنتراست بحساب می آید.
  • تکرار : همچنین ریتم از تکرار یک عنصر طراحی شده در یک فضا بوجود می اید که میتواند رنگ ، بافت ، الگو ، شکل و خطوط باشد . استفاده از عناصر مشابه باعث ایجاد وحدت میشود و طراحی یک فضا منظم بنظر میرسد.
  • سلسله مراتب : ریتم را میشود در اشیا مشابه در اندازه های مختلف بدست آورد و یا یک طیف رنگی خاص از تیره به روشن . چشم و دید انسان یک سلسله مراتب مناسب را دنبال میکند .
  • انتقال :  ریتم انتقالی نسبتا عملی ظریف است ، که به چگونگی تغییر یک عنصر به عنصر دیگر را تعریف میکند . هدف یک ریتم برای کنترل مسیر دید این است که در حین این مسیر دید و چشم دچار وقفه نشود . به طور مثال اگر ریتم انتقالی درست انجام شود یک قاب عکس و یا تابلو میتواند دید چشم را به سمت راه پله و یا راهرو هدایت کند .

مقالات بیشتر در زمینه های مختلف نظیر بازسازی ساختمان ، بازسازی منزل ، طراحی نما و انواع طراحی دکوراسیون اعم از دکوراسیون مغازه و دکوراسیون اداری را در وب سایت تخصصی هیرادانا مطالعه نمایید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات