طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک و مفهوم ذن ZEN در طراحی داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 9 اسفند 1400 در ساعت 14 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مفهموم و کانسپت ذن از آیین و تعلیمات بودایی نشات میگیرد که از هند شروع شد و به سرعت به کشورهای چین و بلاخص ژاپن راه یافت و کشورهای دیگر آسیا را هم دربرگرفت . در این مدارس مذهبی و فلسفی قسمت ها و دایره های گسترده ای از زندگی تعلیم داده میشود که هنر و فرهنگ را هم در برمیگیرد و تاثیر گسترده ای بر شکل گیری و دسته بندی زیبایی شناسی شرقی گذاشته است. مطمئنا نمیشود تمام ویژگی ها و خصوصیاتی که برای ایجاد یک خانه با مفهموم ذن نیاز است را برای شما در یک مقاله بازگو کنیم بسیاری از این اصول و قواعد نامفهوم و دشوار هستند و تنها در کشورهای مبدا این کانسپت میتوان آنها را به وضوح درک کرد.

توصیه میشود از پنجره های بزرگ و سرتاسری برای افزایش بهره وری از نور طبیعی استفاده کنید و در تاریکی آسمان هم نور شب باید غالب بر نورهای گرم مصنوعی باشد و باعث ایجاد یک گرگ و میش کوچک شود . پرده ها باید بی تکلف و ساده باشند ، پرده هایی که کمترین نقش و نگار و طرح را دارند بهترند .  از آنجایی که سبک و مفهوم ذن به خودی خود میل به سادگی دارد ، خانه باید با مبلمانی که شکل های هندسی منظم دارند و نوک تیز هستند شکل بگیرد و از لبه های منحنی شکل پرهیز کرد. استفاده درست از رنگ های روشن و مبلهای با طیف رنگی کرم که ارتباطی درست با کف چوبی تیره رنگ داشته باشند. این سبک از دکوراسیون منزل به شکل خوبی با فضاهای کوچک و تکنولوژی روز ارتباط برقرار میکند . برای اتاق خواب بهتر است از تخت های کوتاه استفاده کرد.

خانه را نباید با دکوراسیون زیاد و شلخته از بین برد و هیچ چیزی نباید بیش از حد در خانه وجود داشته باشد . نکته بسیار مهم این است که نباید هیچ تقارنی در طراحی و دکوراسیون داخلی و حتی بهتر است در پلان ساختمان هم تقارنی وجود نداشته باشد . و هیچ جزییات و تزییناتی نباید تکرار شود . وسایل و لوازمی طبیعی مثل گیاهان ، ساقه و شاخه ها ، بامبو ، سنگ ها در اولویت تزیینات و دکوراسیون قرار دارند . یک گل در گلدان شیشه ای میتواند بر مفهوم سبک ذن تاکید کند . شما میتونید از تابلوهای هنری با قاب نازک مشکی بر روی دیوار استفاده کنید . شومینه های ساده اگر به درستی طراحی شوند میتوانند به خوبی با این سبک هماهنگ شوند . سبک ذن هم میتواند در کل خانه ایجاد شود و هم میتواند به صورت جداگانه فقط برای اتاق های مخصوصی طراحی شود.

شاید تعریف طراحی دکوراسیون داخلی در ابتدا برای شما ساده و راحت به نظر برسد و شما شروع به دکوراسیون منزل خود کنید بدون اینکه که به اصول و قواعدی که در این رابطه وجود دارد توجه کنید . در منابع و تعلیمات ذن ، مدارسی که این تعلیمات را آموزش میدهند به مدارس تفکر و تعقل شناخته میشوند . پس از این توضیحات ما هم نیز سعی میکنیم برخی از ویژگی های این سبک و مفهوم را بیان کنیم .

تعریف زیبایی شناسی سبک و مفهوم ذن کمی ساخت و نامفهوم بنظر میرسد زیرا گستره و پیچیدگی این سبک بسیار زیاد است . ما در اینجا به ویژگی و خصوصیات اصلی این سبک در طراحی داخلی خانه میپردازیم . آوردن مثال هایی از نوع طراحی و دکوراسیون در سبک ذن میتواند به ادراک و فهم شما از مفهوم ذن کمک کند .

استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک مثل سنگ و چوب و کمترین استفاده از مواد صنعتی مثل سرامیک و کاشی . ماد طبیعی به فضا حس و حال طبیعت را میدهند و در مفهوم ذن این حس بسیار مهم است و فرد باید در لمس با طبیعت باشد .

ما از طریق لمس و دیدن اشیا و وسایل که میتوانیم حس و حالمان را تغییر دهیم . در این رویکرد بسیار مهم است که خود را با اشیا و متریال ها وفق دهیم و در اصل باید مواد و اشیایی را انتخاب کنیم که بعد از درک و گرفتن حس آنها یک زیبایی و جدابیت خاصی به ما منتقل شود. در این سبک شما به درگیری و مقابله با روند مد و مصرف گرایی قرار میگیرید برای رسیدن به هدف و درک مفهوم ذن در خانه خودتان باید به سرعت به تغییر مواد و وسایل خانه خود بزنید .

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات