طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

چگونگی و چیدمان پنجره ها در طراحی و اجرای نما

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 25 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همه ما میدانیم که مسائل بسیار زیادی در طراحی و زیبایی طراحی نما دخیل هستند . یکی از المان هایی که در نما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است پنجره ها هستند ، فاکتور و المانی که به هیچ عنوان قابل حذف از نما نمیباشد و در تمامی نماها نقش بسزایی دارد . به طور کلی طراحی و بازسازی نما کاملا وابسته به نوع ، ابعاد ، تعداد و ویژگی های پنجره های ساختمان است . نحوه چیدمان پنجره ها ، تقارن و یا عدم تقارن این چیدمان ها از موارد بسیار مهم هستند که طراحی نما را کاملا به خود وابسته میکنند . حال ما در شرکت بازسازی ساختمان  و نمای هیرادانا  در این مقاله سعی در بازکردن اصول طراحی و بازسازی نما با توجه به نوع پنجره ها و ویژگی که این المان اصلی به ساختمان میدهد هستیم .

ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان شما

این مسئله که نمای شما در چند طبقه ساخته خواهد شد و ارتفاع آن و مساحت کلی آن یعنی نسبت ارتفاع به طول و عرض ساختمان بسیار مهم است . برای طراحی های فاز دو و محاسبات متریالی مساحت پنجره ها از مساحت کلی نما کسر میشود . ولی باید توجه داشته باشید که هرچه میزان تناسباتی که بین ارتفاع و عرض ساختمان شما برقرار است دقیق تر و مناسب تر باشد طراحی و بازسازی ساختمان و نمای شما معمارانه تر و زیباتر انجام میپذیرد و شکلی به مراتب زیبا تر و جذابتر به خود میگیرد .

ضوابط کلی برای تعداد پنجره ها

در برخی از ضوابط های معماری و شهرداری ها فضاهای مشاعات و راه پله ها باید دارای نورگیر و پنجره باشند ، در این صورت برای هر طبقه یک پنجره برای راه پله نیاز است . در کنار این مورد اگر ساختمان شما دارای یک واحد باشد فضاهای اصلی این واحد نیاز به پنجره نورگیری طبیعی و تهویه مناسب دارند ، از فضاهایی که در طراحی دکوراسیون منزل  باید حتما دارای پنجره باشند ، آشپزخانه ، اتاق خواب و در بعضی موارد نشیمن و پذیرایی میباشد . حال در بعضی مواقع به دلیل محدودیت های زمین و معماری نمیتوان تمام این فضاها را در نما جانمایی کرد به همین دلیل بعضی از این فضاها را مجبور به نورگیری در پاسیو میباشیم که دیگر این پنجره ها از نمای اصلی حذف میشوند . این مسائل تنها نگاهی به ضوابط فضاهایی است که باید دارای نورگیر طبیعی و پنجره باشند حال اگر در هر طبقه دو یا چند واحد آپارتمانی وجود داشته باشد مجموع تعداد پنجره ها به مراتب بالاتر میرد . ولی باید به این موضوع توجه داشته باشید که تعداد و چیدمان اگر به درستی رعایت شوند میتوانید یک یک نمای کاملا متقارن داشته باشید . به طور کلی طراحی نما باید بر اساس ضوابط و مقررات شهرداری های منطقه انجام پذیرد که محدودیت های زیادی را برای طراحی ایجاد میکند ولی طراح و معمار نما با خلاقیت و روحیه معمارانه خود در طراحی و ترکیب و چیدمان المان های مختلفی مانند متریال ها ، پنجره ها و دیگر موارد میتواند زیبایی و جذابیت نمای شما را تضمین کند و در نهاید یک نمای ایده آل برای شما طراحی و اجرا نماید .

نوع و ابعاد پنجره ها

برای بدست آوردن ارتفاع و ابعاد مناسب هر پنجره باید به فاکتورهای زیادی توجه شود . یکی از این موارد ارتفاع هر طبقه و مجموعه طبقات ساختمان شما میباشد که تاثیر مستقیمی بر روی کار شما میگذارد .یکی دیگر از موارد شمالی و جنوبی بودن نمای شما میباشد و میزان نوری که میخواهید به داخل خانه هدایت کنید به طور حتم به این موضوع واقف هستیم که هر چه میزان ابعاد پنجره بزرگتر باشد نور بیشتری وارد خانه میشود . البته نباید فراموش کنیم که بحث محرمیت در پنجره ها بسیار مهم هستند به همین دلیل در اتاق خواب ها از پنجره های بزرگ استفاده نمیشود و پنجره های با ابعاد مناسب و متوسط بیشتر توصیه میشود ولی با این وجود میتوانید از پنجره های سراسری و بزرگ در فضاهایی مانند نشیمن و هال و پذیرایی استفاده کنید علاوه بر این مسئله بالکن و تراس ها یکی از المان های معماری هستند که میتوانند به مانند یک سایه بان برای پنجره های بزرگ عمل کنند و همچنین دید به داخل خانه را از بیرون ساختمان محدود نمایند که برای حفظ محرمیت بسیار مفید میباشد . یکی دیگر از مواردی که در فرم وشکل پنجره ها بسیار تاثیر گذار میباشد تناسبات ساختمانی شما است که آیا ساختمان شما عرض بیشتری دارد و یا ارتفاع بیشتر و یا شبیه به مربع است برای بدست آوردن فرم مناسب و چیدمان زیبا برای پنجره های خود نیاز به طراح و معمار با سابقه و خبره دارید که شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان هیرانما با چندین سال سابقه و انجام بیش از  150 پروژه موفق در سطح کشور میتواند شما را برای رسیدن به نمای مطلوب خود یاری نماید .

چیدمان پنجره ها

در نهایت به مسئله چیدمان و موقعیت قرار گیری پنجره ها نگاهی میکنیم . قرار گیری هر پنجره در جایی مشخص از نمای شما زیبایی و جذابیت نمای شما را تعریف میکند به همین دلیل است که زیبایی بصری بازسازی نمای شما تا حد بسیار زیادی به چیدمان پنجره ها مرتبط است . شما عزیزان میتوانید پنجره های خود را به صورت عمودی و افقی و کاملا شطرنجی تقسیم بندی نمایید به طوری که همه پنجره ها بر روی خط های افقی و عمودی ثابت چیدمان شوند . در طراحی نمای کلاسیک و یا رومی برای رسیدن به بهترین و زیباترین نما باید به طور حتم پنجره ها را متقارن چیدمان نمایید زیرا زیبایی این سبک از طراحی نما کاملا برای تعریف خود باید متقارن طراحی و اجرا شود ولی این مسئله در طراحی نمای مدرن صدق نمیکند و شما میتوانید بدون در نظر گرفتن اصل تقارن به چیدمان درستی از پنجره های خود برسید .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات