طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ویژگی ها و مزایای نمای خشک

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 16 شهریور 1398 در ساعت 15 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با گسترش تکنولوژی و تولید فرایند های مختلف در صنعت ساختمان سازی و معماری و همچنین بوجود آمدن روش های اجرای نما و سبک های مختلف طراحی نمای مدرن  ویژگی ها و مزیت هایی برای ساختمان فراهم شده است که صنعت ساختمان سازی را بیشتر از گذشته متنوع و با کیفیت میکند . یکی از روش ها و متدهای مدرن نما طراحی و اجرای نمای خشک است که علاوه بر زیبایی و قابلیت سازگاری با کاربری های متنوع مثل نمای مسکونی ، نمای اداری و نمای تجاری دارای مزایای دیگری مانند استحکام بالا ، دوام و طول عمر طولانی و همچنین کاهش مصرف انرژی در داخل ساختمان میشود . حال ما در این مقاله سعی در توضیحی اجمالی در باب مزایا و محاسن طراحی و اجرای نمای خشک هستیم ، که شرکت بازسازی ساختمان هیرادانا  با سابقه و تجربه چندین ساله در امور طراحی و اجرای نما از جمله طراحی و اجرای نماهای خشک میتواند شما را در بازسازی نمای خود یاری کند .

میتوان مزیت های نمای خشک را به چند دسته کلی و اساسی تقسیم کرد که هریک از این موارد ویژگی هایی دارند که در دگیر نماهای مدرن و یا نماهای سنتی یافت نمیشود . حال بهتر است بیشتر با این ویژگی های طراحی و اجرای نمای خشک آشنا شویم .

1. زیرسازی و سازه

در نماهای تر و نماهای سنتی تر برای دوام و زیبایی نمای اجرا شده نیاز به یک سطح کاملا یکپارچه و صاف وجود دارد تا چسبندگی متریال ها با دیوار تضمین شود . ولی در طراحی و اجرای نماهای خشک نیازی به داشتن سطح پیوسته و صاف نیست . سازه نماهای خشک از طریق اتصالات نقطه ای مستقیما به سازه اصلی ساختمان مرتبط میشود . این مورد یکی از ویژگی ها و محاسن اساسی نماهای خشک محسوب میشود که در مقایسه با نماهای تر و طراحی و اجرای نمای کلاسیک که با ملات اجرا میشوند و نیازمند سطحی آماده برای نصب هستند و باید دیوارها را کاملا صاف و بدون نقص اجرا کرد است ، در نماهای خشک ، سازه نما با طراحی مهندسی شده در قسمت ها و نقاطی که از پیش محاسبه شده اند بر روی سازه سوار میشوند و متریال ها خشک که میتوانند شیشه ، سرامیک و ... باشند بر روی سازه نما قرار میگیرند . این ویژگی مزیت های فوق العاده دیگری را به دنبال خود دارد که میتوان از ایمنی بسیار بالا در نصب و سازه نما و متریال های نما در مقایسه با نماهای سنتی ، آسانی کار و اجرای نمای خشک و زمان اجرای پایین نسبت به دیگر اجرای های نما نام برد ، که هزینه های بالاسری را بشدت کاهش میدهند .

همچنین باید بدانیم که سازه های نماهای خشک که میتوانند آهنی و یا آلمینیومی باشند را بر هر نوع از اسکلت و سازه ساختمانی مانند سازه های بتنی و فلزی طراحی و اجرا کرد و در این مورد هیچگونه محدودیتی برای این نماها وجود ندارد .

2. عایق بندی مناسب

در اصل یکی از اهدافی که نماهای خشک تولید شدند حفاظت بدنه اصلی ساختمان و سازه ساختمان در مقابل شرایط مختلف جوی ، رطوبت و تغییرات دما بود که پوشش نماهای خشک این نقش را بر عهده دارند .  کنترل و مدیریت حرارت و تهویه داخل ساختمان توسط نماهای مدرن خشک باعث کاهش مصرف انرژی و هدر رفت حرارت میشود و همچنین در تابستان هوای تسویه شده در داخل فضا را کنترل میکند که هزینه های جاری انرژی را در داخل ساختمان به شدت کاهش میدهد .

در زمان طراحی نماهای خشک با ارائه نقشه ها و جزییات اجرایی دقیق و مهندسی شده میتوان از نماهای خشک خود ایستا و پنل های با ضخامت بالا استفاده کرد که کاملا ضد رطوبت هستند و اجازه نفوذ آب را به هیچ وجه به بخش های ساختمان نمیدهند . همچنین باید دقت نمود که طراحی و اجرای نمای ساختمان خشک باید با توجه به شرایط اقلیمی صورت بگیرد و محاسبه شود و جزییات اجرایی برای اجرای دقیق و مناسب داده شود .

3. گپ میانی و یا گپ هوا

سیستم و سازه های نمای خشک به گونه ای هستند که دارای یگ گپ میانی در بین نما و سازه و بدنه اصلی ساختمان شکل میگیرند این فاصله میتواند از 12 سانتی متر به بالا شروع شود و با توجه به فاکتورهای مختلفی این گپ محاسبه میشود در اصل این فاصله از دیوار نهایی ساختمان تا پشت پنل های ضد آب و رطوبت هستند . این فاصله میانی دیواره ساختمان تا نمای نهایی مزیت های فراوانی را برای ساختمان ایجاد میکند به مانند اینکه هوایی که در این گپ وجود دارد مانند یک لایه عایق عمل میکند و باعث میشود که هوای داخلی ساختمان ثابت بماند و تبادل حرارتی بین فضاهای بیرونی و داخلی به کمترین میزان خود برسد . البته باید دقت داشته باشید که برای رفت آمد و سرکولاسیون هوای داخل این گپ و ایجاد فرایند دودکشی باید بازشوهایی را برای نما در نظر گرفت و طراحی کرد . یکی دیگر از مزیت های این گپ میانی زهکشی و حفاظت بدنه ساختمان و مصالح بنایی دیوارها از نفوذ رطوبت و آب است .

4. پوشش نماهای خشک

پوشش هایی که برای نماهای خشک انتخاب میشود با توجه به کاربری ساختمان و نوع سبکی است که برای طراحی نما  انتخاب میشود پوشش نما علاوه بر زیبایی وظیفه حفاظت از ساختمان را هم بر عهده دارند . یکی دیگر از وظایف پوشش های نما جلوگیری از صدمات و ضربه های مکانیکی به سطح ساختمان و رسیدن رطوبت و آب به سطح داخلی ساختمان است . مزیت که پنل ها و پوشش های نما دارند استقلال آنها از یکدیگر است که آنها را به صورت جداگانه نصب میکنند و در صورت خرابی و یا احتیاج به تعویض نیازی به برداشتن دیگر پنل ها و تعمیرات کلی برای نمای ساختمان نیست و تنها پنل مورد نظر را تعویض مینمایند . همچنین اتصالات بین سازه نما با پنل ها نما کامل ایمن و استاندارد است و نسبت به نماهای سنتی و ملاتی از مقاومت بالایی برخوردار هستند با همین ویژگی است که این نماها در زمان زلزله استحکام بالاتری نسبت به دیگر سبک های نما دارند .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات