طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

وظایف مجری بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 41 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شرکت بازسازی ساختمان و تعمیرات ساختمانی هیرادانا در فرایند بازسازی ساختمان و هر عملیات ساختمانی در فاز اول به تهیه طرح های دو بعدی و سه بعدی میپردازد که در صورت نیاز با توجه به خواسته های کارفرما اصلاحیات بر روی طرح ها انجام میپذیرد و در انتها بعد از تایید نهایی کارفرما طرح ها امضا شده و بر اساس طرح های نهایی عملایت اجرا شروع میشود .

شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا با چندین سال سابقه حرفه ای و تجربه بیش از صد و هفتاد پروژه موفق در امور بازسازی ساختمان ، تعمیرات ساختمان ، دکوراسیون داخلی و طراحی و اجرای نما به شما کارفرمایان ضمانت کامل را در تطابق کامل اجرا با طرح های تایید شده و بالاترین کیفیت و دوام را میدهد . و پروژه های ما گواه بر این ادعا هستند .

در این مقاله سعی میکنیم به طور خلاصه و مفید شرح مختصری از اصطلاحات و وظایف مجری بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی را توضیح دهیم :

  • دیوار چینی

به دیوار های ساخته شده از آجرهای فشاری که میتوانند از ترکیب با سنگ تشکیل شوند گفته میشود ، برای ملات بین آجرها میتوان از سیمان ترکیب شده با آهک و یا سیمان با ماسه و ملات باتارد استفاده کرد . یکی روش ها و متدهایی که برای سهولت اجرا در نماهای آجری استفاده میشود این است که آجر نما را با دیوارچینی به صورت همزمان اجرا میکنند که سطح خارجی دیوار را از آجر نما و آجر تراشیده شده استفاده میکنند و در قسمت داخلی دیوار چینی را از آجر فشاری بهره میبرند . نوع دیوار و زخامت آن که تاثیری مستقیم بر روی استقامت دیوار دارد بسته به نوع کاربری مشخص میشود .

  • شمشه کشی

برای شمشه کشی بر چهار طرف دیوار کروم های گچی نصب میکنیم و با ریسمان این کروم ها را به هم متصل میکنیم بهتر است که فاصله کروم ها و ریسمان ها از دو متر بیشتر نشود . بعد از فیکس کردن ریسمان ها و کروم ها ، شمشه های گچی آلمینیومی و یا چوبی را قرار میدهیم و با ملات مورد نظر پوشش کامل را ایجاد میکنیم .

  • فرش کف

برای فرش کردن کف باید در هر چهار طرف اتاق و کف سنگ های صاف و ساییده شده را به شکلی که کاملا با هم تراز شده باشند قرار دهیم ، بعد از فیکس کردن و تراز کردن سنگ ها ریسمان نازک و محکمی را بین آنها میکشیم ، به این ترتیب کف و زمین ما برای فرش کردن مناسب آماده میشود .

  • گونیا کردن گوشه ها و کنج ها

برای ایجاد یک زاویه قائمه ویا 90 درجه باید دور ریسمان را به شکل عمود بر هم قرار دهیم یکی از ریسمان ها را 60 سانتی متر و دیگری را 80 سانتی متر علامت گذاری میکنیم وقتی وتر این دو ریسمان را به هم وصل میکنیم باید 100 سانتی متر باشد و اگر 100 سانتی متر نبود باید یکی از ریسمان ها را باید تا جایی جابجا کنیم تا به زاویه 90 درجه برسیم .

  • قرنیز

در کنج و قسمت اتصال دیوار با فرش کف قطعاتی از متریال های مختلفی مانند سنگ و یا چوب قرار میگیرد که مزایایی زیادی دارد از جمله شستشویی راحت کف ، حفظ کردن تراز و عمودی بودن دیوار ، جلوگیری از پاخوردگی دیوار و صدمه دیدن ، ارتفاع قرنیز ها معمولا 10 سانتی متر گرفته میشود .

  • سفید کاری دیوار با گچ

برای سفید کاری با گچ بعد از انجام شمشه باید یک لایه آستر روی دیوار بکشیم تا برای گچ کاری آماده شود . برای این کار گچ را با الکی که دارای سوراخ های نیم میلیمتری است الک میکنیم و با مقدار مناسبی از آب مخلوط میکنیم و بعد از مخلوط کردن و رسیدن به ملات مناسب استادگچ کار گچ را روی آستر دیوار میکشد .

  • کاشی کاری

برای عملیت نصب کاشی و کاشی کاری در ابتدا خمیری که با خاک رس محیا شده است را آماده میکنیم سپس ردیف و رج اول کاشی را بر روی دیوار تراز شده با ملات سیمان گچ و یا خمیر خاک رس که به خوبی کوبیده شده است چیده میشود . در دو سمت دیوار کاشی هایی را که به طور موقت با یک سانتیمتر فاصله از دیوار قرار گرفته اند را با ریسمانی بهم متصل میکنیم و شمشه ای آلمینیومی در قسمت جلوی کاشی هایی که در حال نصب هستند قرار میدهیم و به این ترتیب کاشی ها به شکلی منظم و کاملا تراز چیده میشوند .

 

  • فرش کف سویس ها

برای رسیدن به فرش کف مناسب برای سرویس ها باید در ابتدا لوله ها جاگذاری شوند و ایزولاسیون و شیب مناسب آبرو ها را کنترل کنیم . در مرحله بعد یک لایه پاستر سیمان اجرا میشود این لایه باید به گونه ای اجرا شود که میزان مناسبی فضا برای ملات سیمان باقی بماند در زمانی که هنوز پلاستر سیمان خشک نشده است یک لایه ملات سیمان معمولی بر روی پلاستر قرار میگیرد که ارتفاع و زخامت آن 5 سانتیمتر است . این مرحله از عملیات موجب میشود که دوغاب به درز بین سرامیک ها وارد شود و اتصال بهتری بین سرامیک و لایه پلاستر برقرار شود . در مرحله بعد تراز سرامیک ها کنترل میشود و روی سرامیک ها را با چکش های لاستیکی میکوبند تا اتصال قویتری ایجاد شود ، در مرحله آخر روی سرامیک ها را یک پارچه نم دار قرار میدهند که به مدت یک شبانه روز بر روی سرامیک ها میماند تا رطوبت کافی به سرامیک ها وارد شود و در آخر سرامیک ها را با پارچه تمیز میکنند .

  • آجر نما

به آجرهایی که بصورت تراش خورده در رنگ های مختلف از بهترین خاک رس و بدون ترکیبات مواد گیاهی به زخامت بین 3 تا 6 سانتیمتر ساخته میشوند آجرهای نما میگویند . آجر نما برای اجرا توسط استادکار بریده میشود و در آب قرار میگیرد سیراب شدن آجر باعث میشود که آهک آن از بین برود و به تبع آن مقاومت آن افزایش بیابد . همچنین لبه هایی که تراشیده شده اند برای مراحل بعدی یعنی سابیده شدن آماده میشوند . در مرحله آخر لبه هایی که تراشیده شده است با قطعات آجری سیقل داده میشوند که از این کار خمیری از خود آجر بدست می آید که درزها و لبه های شارپ آجر پوشیده میشود . در انتهای این مرحله بهتر است که منتظر شویم آجر به طور کامل خشک شود و بعد به دیوار چینی آن بپردازیم .

  • بندکشی آجر

بعد از اتمام مراحل نماچینی   ملاتی از ترکیب سیمان پرتلند و ماسه بادی ساخته میشود و استاد کار این ملات را با استفاده از قلمی مخصوص که سر این قلم به شکل منحنی است روی بند های آجر میکشد . این عملیات تا جایی ادامه پیدا میکند که درز بین آجرها به خوبی تمیز شود . در انتها قسمت هایی که از بند های آجر بیرون زده است را با یک پارچه تمیز میکنند .

  • سنگ نما

در مرحله نخست و ابتدایی یک قطعه سنگ در مقابل دیوار کروم بندی شده قرار میگیرد و ریسمان های صاف و گونیا شده بر روی آن نصب میشوند . در مرحله بعد ردیف اول سنگ ها شمشه کشی میشود و به همین ترتیب ردیف های بعدی هم بندکشی میشوند و بعد از اطمینان حاصل کردن از شاقول بودن تمامی بندها ، سنگ های ردیف اول نصب میشوند سنگ ها را ابتدا با گچ به طور موقت نگه میدارند و در مرحله بعدی پشت سنگ ها را با ملات سیمان پر میکنند حتما باید این مورد را در نظر گرفت که تمامی سنگ ها باید اسکوپ شوند . به اتصالات آهنی که بین سنگ و دیوار قرار میگیرد اسکوپ میگوند و در صورت عدم وجود اسکوپ اتصال قوی بین سنگ و نما برقرار نمیشود و احتمال سقوط و جداشدن سنگ از دیوار و نما بسیار بالا است .

  • نمای سیمانی

برای اجرای نماهای سیمانی در ابتدا و مرحله نخست ملاتی را با استفاده از ماسه پاک که دانه هایی درشت نداشته باشد و سیمان پرتلند تهیه میکنیم و سپس دیوار را به صورت عمودی کروم بندی و بند کشی میکنیم بند ها باید در هر صد سانتی متر با کروم به دیوار متصل شوند . در مرحله بعد دیوار را با ملاتی که آماده کرده ایم پر میکنیم و روی آن را شمشه کشی میکنیم تا کاملا سطحی صاف بدست آید . و حالا آستر کار آماده است و باید روی آن را با ترکیبی مناسب از پودر سنگ و سیمان پوشش دهیم این عملات و مرحله میتواند به صورت پاشیدن و یا کمچه صورت پذیرد و همچنین برای داشتن سطحی کاملا صاف و بدون موج میتوان از تخته ماله استفاده کرد . در مرحله نهایی به تشخیص استادکار شیارزنی ها و خط کشی ها انجام میشود و میتوانیم انواع مصالح و رنگ ها را برای تزیین سیمان استفاده کنیم .

  • نصب پارکت

برای نصب و اجرای پارکت در بازسازی منزل بر روی کف های بتنی و یا موزاییکی در ابتدا کف را با دستگاهای کف ساب صیقلی میکنند و بعد از آن روی کف را با خمیرهای چسبی سیمانی و شیمیایی ماستیک میکنند و به وسیله شمشه سطح آن را کنترل میکنند تا هیچگونه ناصافی وجود نداشته باشد و بعد از آن تا 48 ساعت فرصت وجود دارد تا قبل از خشک شدن چسب ها پارکت را نصب کرد ، بعد از جاگذاری پارکت روی آن را با غلطک های سنگینی میغلطانند تا از چسبندگی مورد نیاز اطمینان حاصل شود . در مرحله بعدی عملیات نصب پارکت روی پارکت را از هرگونه خاک و آلودگی پاک میکنند تا بتوان پوششی که از جنس لاک های پرایمری است را بر روی پارکت ها کشید این لاک های پرایمری باعث میشوند که درزها و ترک های پارکت ها از بین برود و هیچگونه درز و روزنه ای برای جذب گرد و خاک و یا آب برای پارکت ها باقی نماند . در ادامه تمام سطح پارکت را با سنباده های مخصوص پرداخت میکنند و دوباره گرد و خاک و آلودگی ها را از روی پارکت پاک میکنند و در انتها برای نمایان شدن رنگ اصلی پارکت روی آن را پلیش میکنند .

 

  • ایزولاسیون

در مرحله نخست و اولیه باید سطح مورد نظر از هر گونه آلودگی و گچ پاک شود ، محل آبروها باید مشخص شوند و با استفاده از پوکه های معدنی و یا خرده های آجر کروم بندی ها با درنظر گرفتن درصد شیب لازم انجام داد ، در مرحله بعد بین کروم ها  را نیز مجددا با پوکه های معدنی و یا خاک پر میکنند . در مرحله آخر که ریسمان کشی و ملات نهایی انجام میشود تا  48 ساعت باید به طور منظم سطح کف را آب پاشی کرد با این فرایند بستر و کف مورد نظر آماده ایزوله شدن است .

  • ایزولاسیون با استفاده از قیر

بهترین متد برای ایزولاسیون بام روش قیرگونی است برای عملیات قیرگونی در ابتدا قیر را با حرارت زیاد نرم و رقیق میکنند و روی سطح بام میکشند و روی آن را با گونی پوشش میدهند و قسمتی از آن را روی ناودانی ها میشکند در مرحله دوم لایه دوم قیر ریخته میشود و گونی ها عمود بر لایه قبلی انداخته میشود . و در انتها بعد از آخرین لایه قیر آزمایشات مربوطه برای ایزولاسیون انجام میشود و فرایند قیرگونی بام به پایان میرسد .

  • ایزوگام

ورقه های ایزوگام موجود در بازار به شکل لوله ای  و لاستیکی هستند که بعد از کنترل کیفی سطح بام و ریسمان کشی ، ایزوگام ها را روی سطح میچسبانند و با حرارت زیاد روی سطح ایزوگام درزها را به هم جوش میدهند و در مرحله بعد لکه گیری ها صورت میگیرد و در آخر آزمایشات و کنترل های نهایی برای بام انجام میشود .

  • آزمایش ایزوله بودن بام

برای اطمینان برقرار کردن از سلامت و ایزوله بودن بام میتوان دهانه آبروها و ناودانی ها را با خاک رس و یا انواع دیگر ملات ها پوشاند و روی سطح های ایزوله شده را از آب پر کرد تا 24 ساعت اگر رطوبتی به زیر سقف منتقل نشود عملیات ایزولاسیون به درستی انجام گرفته است .

  • تیرچه و بلوک

برای عملیات و اجرای سقف هایی که از تیرچه و بلوک ساخته میشوند در ابتدا تیرچه های استاندارد که از میلگردهای آجدار و فوندوله های سافلی و بتنی ساخته شده اند را به محل اجرا و نصب منتقل میکنند . در مرحله بعدی در زیر تیرچه ها به فاصله کمتر از 120 سانتی متر چوب کشی میشود و در انتهای چوب ها شمع های قرار میدهند که به خوبی وزن سقف را به زمین منتقل کنند . در مرحله بعدی در بین تیرچه ها بلوک هایی که از سیمان سفالی و یا ماسه ساخته شده اند را قرار میدهیم ، به دلیل خستگی بتن و پایین آمدن سطح آن مرکز دهانه ها را کمی بالاتر میبریم و به این قسمت چتر بتن گفته میشود و به منظور حفظ مقاومت بتن بعد از گذشت چند سال است که باعث میشود نیرو و فشار وارد شده بر تیر به شکلی صاف منتقل شود . برای تقسیم فشار سقف آرماتورها را به شکل عمود بر تیرچه ها قرار میدهیم و حداقل فاصله بین آرماتورها باید 40 سانتی متر باشد . در مرحله آخر روی سقف را از بتن پر میکنند و برای بالا بردن مقاومت و خالی شدن هوای بین بتن از ویبراتورهای مخصوصی استفاده میشود .

  • سقف کاذب

از سقف دوم و یا سقف کاذب برای موارد زیادی استفاده میشود مانند : زیبایی ، پوشش کانال ها ، لوله های تاسیساتی ، کابل های برق و تحمل فشارهای ضعیف . فرایند و عملیات اجرای سقف کاذب به این شکل است که شاخه های فلزی که به سقف اصلی متصل هستند را با آهن کشی ها و نبشی ها و سپری های مورد نیاز برای سقف کاذب مجهز میکنند . بعد از اطمینان از مقاومت و تحمل بار کافی آهن کشی ها ، رابیتس ها را که توری های فلزی مخصوصی هستند را به وسیله سیم های نازک و نرم به آهن کشی ها متصل میکنند . و در این مرحله سقف ما برای نازک کاری آماده است .

  • آگوستیک

برای اجرا و ساخت سقف های آگوستیک در ابتدا میله های فلزی را از سقف اصلی آویزان میکنیم ، سپس چوب های مخصوص روسی که پخته شده اند و  در ابعاد مناسب و آگوستیکی برش داده شده اند را به این میله ها متصل میکنیم . در این مرحله آگوستیک ها را که عموما از جنس یونولیت ، پلاستیک ، پلاستوفوم و مقوا هستند را با میخ های مخصوصی به این چوب ها وصل میکنند . آگوستیک ها در نوع های مختلف سوراخ دار و یا طرح های برجسته ساخته میشوند .

  • ملات باتارد

ملات باتارد مخلوطی از سیمان ماسه و آهک است که برای فرایند آجرکاری در صورتی که آجرها قرقاب شده باشند بهترین نوع ملات است . برای تولید و ساخت ملات باتارد بهترین روش این است که تمام مواد را با هم ترکیب کنند و سپس آب را به آنها اضافه کرد ، از مواردی که باید در ساخت ملات باتارد به آن دقت کرد ، آهک های مورد استفاده باید حتما به خوبی الک شوند و برای خودگیری بهتر سیمان باید از ماسه استفاده کرد در غیر این صورت بعد از 24 ساعت متلاشی میشود .

 

  • برخی از اصطلاحات معماری

ترانشه : به عملیات پی کنی و ایجاد شیار بر روی دیوار ترانشه میگویند .

شالوده یا پی : به پر کردن زیر دیوارها را با شفت شالوده میگویند .

مثنی : بالا آوردن سطح زمین را با سنگ چینی مثنی میگویند .

ازاره : به سنگ هایی به ارتفاع 1 متر که دور دیوارهای خارجی چیده میشود و در برابر شرایط جوی از دیوار محافظت میکند میگویند .

درگاه : به درب های چوبی که در قسمت های ورودی نصب میشوند درگاه گفته میشود .

پاشنه : به لولاهایی که در قسمت پایین درب و یا بالای هر لنگه نصب میشود پاشنه گفته میشود .

پکتفه : قطعاتی ساخته شده از آجر و یا خشت که به منظور یکنواخت شدن دیوار با ملات مناسب به دیوار میچسبد .

پلاستر سیمان یا اندود : به ملاتی که از سیمان سفید و خاک سنگ برای پوشش دیوارها استفاده میشود میگویند .

آهک سیاه : به مخلوطی که از آهک شکفته شده خاکستر و گیاه لوئی ساخته میشود و بجای ملات های سیمانی استفاده میشود .

اسکوپ : به قطعات فلزی که برای نگه داشتن سنگ بر روی دیوار استفاده میشود میگویند .

کروم : به علامت و نشانه هایی که برای تراز کردن سطوح و شمشه گیری در کف و یا دیوار استفاده میشود میگویند .

  • ساندویچ پنل

ساندویچ های پنل از دولایه ورق نازک تشکیل شده اند که داخل این لایه ها با انواع فوم ها پر میشود .

فوم هایی که در ساخت پنل های ساندویچی استفاده میشود وظیفه ایجاد لایه عایق را برعهده دارند . جنس های فوم ها میتواند پلی استایرن ، پلی یورتان و یا پشم سنگ باشد که در بین این متریال ها پلی یورتان نسبت به دیگر متریال ها مزایای بیشتری مانند وزن پایین ، مقاومت بالا و ضدحریق بودن فوم های پلی یورتان است .

ساندویچ پنل هایی که با فوم پلی یورتان ساخته میشوند از ورق های آلوزیک استفاده میشوند . ورق های آلوزیک از روی و آلمینیوم تولید میشوند که از ویژگی های آنها عایق مناسب صوت و حرارت ، مقاومت فشاری بالا و وزن کم است و از موارد مورد استفاده از آنها کلین روم ، سردخانه ، ایزوله ، سقف سوله و پوشش ویلاهای سبک نام برد .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات