طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

همه چیز در مورد نمای کلاسیک

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 11 شهریور 1397 در ساعت 9 : 56 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این بخش از شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان هیرادانا برای آشنایی با سبک طراحی نمای کلاسیک ،ابتدا به تاریخچه این سبک و چگونگی پیدایش آن پرداخته ایم.

سبک کلاسیک از یونان و روم باستان الهام گرفته شده است به همین دلیل هم در بعضی مواقع به آن نمای رومی هم گفته میشود این سبک با توجه به اینکه بسیار وام دار یونان و روم باستان است ولی آن را در معماری تخت جمشید به صورت نسخه ایرانی میتوانیم ببینیم که شامل ستون های بلند و قطور به همراه سرستون های سنگ کاری شده و کتیبه های زیبایی است که باعث ایجاد و القای حس قدرت، عظمت و صلابت شاهنشاهی میشده است .

استفاده از این سبک طراحی نما و در کل سبک معماری کلاسیک در دنیای امروز مختص به کشور ایران نمیشود و نمونه های با ارزش و لوکس آن در بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای متمول دیده میشود .

ولی چرا نمای کلاسیک اینگونه پرطرفدار  شده است و اینکه نمای کلاسیک چه ویژگی ها و خصوصیاتی به ساختمان میبخشد ؟

نمای کلاسیک با توجه به پیشینه خود و اینکه بیشتر خصوصیات خود را از یونان و رم باستان گرفته است خود این امر نشان دهنده این است که این نوع سبک برای نشان دادن عظمت ، شکوه و قدرت ساکنان خانه بوده است به طوری که خود خانه بتواند گویای تجمل و بزرگی ساکنان خود باشد و در دید رهگذارن این خصوصیات را از مالک نشان دهد . با توجه به این موارد مشخص است که چرا امروزه نمای کلاسیک این گونه پرطرفدار است به نوعی این سبک نشان دهنده این است که ساکنین این خانه در یک کاخ زندگی میکنند و از فرهنگ و قدرت بالایی برخوردار هستند.

ویژگی های نمای کلاسیک

اما اگر بخواهیم از ویژگی های طراحی نما کلاسیک صحبت کنیم بهتر است ابتدا از متریال غالب این سبک صحبت کنیم . سنگ های تراورتن روشن و کرم متریال غالب این نوع سبک نما هستند که از دوران یونان باستان از سنگ های سفید برای نمای بناها استفاده میکردند که علاوه بر اینکه سنگ باعث جلوه شاهانه میشود میتواند جزییات به کار رفته در نما را به خوبی نشان دهد و رنگ های روشن هم به این کار کمک میکنند. ولی یکی از مهمترین ویژگی های این سبک المانها و جزییاتی است که در طراحی نمای کلاسیک باید به آن توجه کرد و اگر این جزییات و المان ها را از نمای کلاسیک حذف کنیم در واقع دیگر یک نمای کلاسیک نداریم . این المانها را میتوان به چند گروه اصلی تقسیم کرد :

  • ستونهای بزرگ و با ارتفاع بلند
  • ستون های کوچک تزئینی در کنار ستون های بزرگ
  • استفاده از سرستونهای زیبا
  • استفاده از قوس های بزرگ و گیرا با نقش های برجسته بر روی آن ها
  • استفاده از کتیبه ها ، گلویی ها  ، هلال و قاب پنجره
  • تاج های بزرگ در مرکز و بالای ساختمان

البته استفاده کردن از همه این جزییات و المان ها دلیل بر زیبایی و طرحی مناسب و درخور سبک کلاسیک را ارائه نمیدهد بلکه چگونگی استفاده از این المانها و ترکیب و چیدمان آنها است که باعث زیبایی یک اثر میشود و فرق بین یک اثر معماری شده و غیر معماری شده را نشان میدهد علاوه بر بحث طراحی نمای کلاسیک مسئله بسیار مهم دیگر اجرای آن است که اگر طراحی هرچقدر هم شکیل و زیبا باشد اگر اجرای درستی برای آن انتخاب و از افراد متخصص استفاده نشود نتیجه پایانی کار به شدت بی ارزش میشود. در ادامه مقالات می توانید در زمینه های مختلف معماری و دکوراسیون داخلی اعم از دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری ، بازسازی ساختمان و غیره اطلاعات جامع و کاملی کسب نمایید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات