طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکات پایه در طراحی نما

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 11 شهریور 1397 در ساعت 9 : 56 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا در ادامه این بخش شما را با نکات پایه در طراحی نما آشنا می کند. در واقع شرکت بازسازی ساختمان هیرادانا یک شرکت معماری و دکوراسیون داخلی است که در زمینه های مختلفی همچون بازسازی ساختمان ، بازسازی منزل ، دکوراسیون مغازه و دکوراسیون اداری فعالیت دارد. با ما در ادامه این بخش از هیرادانا همراه باشید. 

طراحی نما

1.نمای خارجی ساختمان باعث ایجاد حس مثبت در فضاهای عمومی و ساکنین میشود

2. نما به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان است و طراحی آن باعث حفظ اصالت ساختمان میشود.

بررسی اجمالی

نمای یک ساختمان که از خیابان و محیط اطراف دیده میشود نقش مهمی در جذابیت و زیبایی منطقه خود دارد. نما باید به درستی طراحی شود و دارای مقیاس و ظاهر خوب ، نسبت های دقیق ، ریتم ، رابطه مناسب بین قسمت های سلب و شفاف و متریال های مناسب باشد. باید در طراحی نما به این موارد کاملا اشراف داشت و آنها را رعابت کرد تا ساختمان چه از فاصله نزدیک و چه از فاصله دور باعث کشش توجه بیننده شود و نقطه عطفی در منطقه خود باشد. این بسیار ضروری است که تمام نماهای یک ساختمان به طوری طراحی و اجرا شود که بخش جدایی ناپذیر از ساختمان باشد.

خطوط و شکست های اصلی ساختمان

خطوط رایج و اصلی که در ساختمان وجود دارد باعث ایجاد یک ریتم در نمای ساختمان میشود . استفاده از این خطوط و شکست ها باعث افزایش بیشتر توجه مردم میشود و باعث میشود یک ساختمان در محیط اطراف خود متمایز شود . در جاهایی که نمای ساختمان عقب میرود باید اطمینان حاصل کرد که فضاهای خارجی در این عقب رفتگی ها جذاب و قابل استفاده باشند.

طراحی نما برای داشتن تناسبات دلپذیر ، ریتم و ارتباط بین قسمت های سلب و شفاف

طراحی ساختمان باید جذابیت داشته باشد و بطور زنده با محیط اطراف خود مشارکت کند که این عوامل از طریق ترکیب این موارد بدست می آید:

  • استفاده از در و پنجره به صورت ریتمیک با ایجاد چند دیوار خالی بینشان.
  • در ساختمان های مجلل ریتم ها به صورت عمودی باشد.
  • طرح های دارای عقب رفتگی و اختلاف سطح ، در این قسمت ها از بالکن ها ، پنجره ها و شیشه های بزرگ و گل و گیاه میتوان استفاده کرد.
  • پویایی و جنب و جوشی که ممکن است در ساختمان وجود داشته باشد باید در نما و جداره بیرونی هم خودش را نمایان کند.
  • از متریال ها و جزییاتی استفاده شود که نشان دهنده طرح باشد
  • در نظر گرفتن پایه و اساس و اصول طراحی و سبک مورد نظر
  • در ترکیب یک نما قسمت های میانی و بالای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

استفاده از ویژگی هایی مانند : سایه و آفتاب

استفاده از پتانسیل هایی مثل جذب نور طبیعی هم به ساکنین جنب و جوش و زندگی میدهد و هم برای بیننده های خارجی جذاب و دیدنی است.بالکن های جلو آمده و یا در داخل خود ساختمان روشی است برای کنترل نور واردی به ساختمان به طوری که مثل یک سایه بان  عمل میکند و نور ورودی را به داخل ساختمان کنترل میکند.

نمای پرتجمل و غنی

تعداد و ترکیب جزیات و عناصری که در نما به کار میروند و روابط متقارن و متضادی که بینشان برقرار است چه از دید نزدیک به نما چه از دید دور تایین کننده کیفیت و جذابیت های بصری نما هستند. طراحی نما در شهرهای بزرگ و پر رغابت  باید در هر مقیاسی ، در فاصله های مختلف از نزدیک تا دور پرجزییات و غنی باشد.

طراحی بالکن ها بسیار مهم هستند

بالکن ها و پنجره های بزرگ  میتوانند به بیان معماری کمک کنند و  برای ساکنین دید منظر مناسبی ایجاد کنند. بالکن ها بهتر است محصور باشند تا مسئله محرمیت بهتر رعایت شود و فضای خصوصی را به راحتی برای ساکنین ایجاد کند  این بالکن ها در بعضی مناطق بسیار مهم هستند مثلا در مناطقی که نور خورشید و یا باد بسیار شدید هستند. در طراحی بالکن ها باید مواردی را رعایت کرد :

  • اکثر شیشه ها و در و پنجره ها باید کشویی باشند تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشیم
  • فضای کافی جهت میز و صندلی در نظر گرفته شود
  • پوشش کف بالکن باید در مقابل آب مقاوم باشد
  • بالکن ها باید در اختیار خود ساختمان و نما باشند و طراحی آنها نباید منفصل و نامرتبت با کل ساختمان و کانسپت نما باشد.

در نظر گرفتن پشت ساختمان

نماهای پشت و عقب ساختمان اغلب  قابل دیدن هستند مگر اینکه ساخت و ساز های اطراف بلندتر از ساختمان ما باشند. به همین دلیل طراحی باید به شکلی باشد که زیبایی شناسی کلی ساختمان و نمای اصلی از بین نرود. این موارد را بهتر است در طراحی نمای پشتی ساختمان رعایت کرد :

  • راههای عمودی مثل راه پله ها و آسناسور ها و راهروهای افقی و کوریدور ها ممکن است در پشت ساختمان و در نمای پشت قرار دارند پس باید در طراحی نما به این موارد توجه کرد و استفاده خوبی از این المان ها کرد.
  • بالکن هایی که در نمای پشتی قرار میگیرند  باید مسئله محرمیت را رعایت کنند به این دلیل که بین آپارتمان های دیگر قرار دارند و از ساختمان های کناری به آنها دید وجود دارد.
  • هر دیوار خالی باید با متریال و یا الگوی خاص و حتی رنگ و دیگر جزییات از بقیه جدا شود تا از نظر بصری باعث ناهمگونی نشود.

توجه به المان ها و موارد الحاقی به نما

در طراحی نما باید به مواردی مثل لوله ها ، در ورودی و پارکینگ ، سلول های خورشیدی و حتی دیش های ماهواره ای توجه کرد و این موارد نباید مثل زائده ای به نمای ساختمان بچسبند و به جاگیری آنها و نوع طراحی آنها باید فکر شود و با  نمای ساختمان به خوبی همخوانی داشته باشند.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات