طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری گوتیک

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 19 آبان 1398 در ساعت 16 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از سبک های معماری برجسته در اروپا در دوران قرون وسطا معماری گوتیک است . در این دوران به دلیل حاکمیت کلیسا بر جوامع سبک تازه ای بنا شد که اغلب آن را در بازسازی منزل و کلیسا به کار میبردند . به نوعی میتوان گفت این سبک یک سبک مذهبی در اروپا شناخته میشود . این سبک پس از سبک رومانسک در اروپا ظهور پیدا کرد و دلیل پیدایش آن نیز بازسازی ساختمان کلیسای سن دنی در پاریس بود . سبک گوتیک بر خلاف سبک رومانسک که از طاق های گرد و دیوارهای ضخیم استفاده میکرد بیشتر بر روی ارتفاع ساختمان ها به خصوص کلیسا و نحوه نورپردازی آن ها نظر داشت .

ویژگی های سبک گوتیک

این سبک که در کلیسا های آن زمان و دوران بعد توانست خود را نشان بدهد تحت تاثیر کلیسا و حاکمیت انها بود و تماما در خدمت کلیسا و بر آوردن خواسته های مذهبی و معنوی آنها در معماری آن زمان بود . این سبک دارای ویژگی هایی است که آن را تعریف میکند . در شرکت معماری و طراحی داخلی هیرادانا این ویژگی ها را بررسی میکنیم .

طاق های نوک تیز : همانطور که گفته شد سبک رومانسک قبل از سبک گوتیک رواج داشته است . سبک رومانسک به داشتن طاق های رومی و نیم دایره ای شهرت داشت . این طاق ها باعث میشد که وزن سقف افزایش پیدا میکرد و برای مقاوم ساختن این ساختمان ها از دیوار های ضخیم و هم چنین پنجره های کوچک استفاده میکردند . اما با تغییر سبک به گوتیک و استفاده از طاق های نوک تیز وزن سقف نیز کاهش پیدا میکرد و دیگر از دیوار های ضخیم در این سبک خبری نیست و همچنین محدودیت ساخت پنجره های کوچک نیز برداشته شد و پنجره های بزرگ و وسیع در این سبک و در کلیساهای این سبک نمونه های زیبایی را ایجاد کرده است .

پشت بندهای معلق و مایل : سازه های سبک رومانسک به دلیل پشت بندهایی صافی که داشتند نمیتوانستند ارتفاع بالایی را برای ساختمان ها ایجاد کنند اما سبک گوتیک با استفاده از این پشت بند های مایل توانست در بازسازی و دکوراسیون داخلی ساختمان هایی با ارتفاع سقف بالایی ایجاد کند . این ارتفاع زیاد ساختمان های سبک گوتیک نیز به دلیل توجه به خدا و صعود به سمت او در این سبک ایجاد شد .

قوس جناغی : این قوس ها باعث شدند طاقهای گهواره ای سنگینی که در سبک های پیش از آن استفاده میشد در طراحی ها جای خود را به این قوس های جناغی بدهد که این قوس ها این امکان را به ساختمان ها میدادند که بلند تر و دیوار هایی باریک تر را به وجود آورند .

پنجره های شیشه ای رنگی : در این سبک به کاربرد پنجره های رنگی در وسعتی بزرگ توجه ویژه ای شده است . این پنجره ها ضمن زیبا و جذاب کردن اجرای دکوراسیون داخلی منزل فضاهایی پرنور و درخشان را در ساختمان های این سبک به وجود می آوردند  .

مبلمان در معماری گوتیک

معمولا متریالی که برای این مبلمان و صندلی ها و نیمکت های درون فضای دکوراسیون لوکس کلیسا استفاده میشد چوب و مخصوصا چوب بلوط بود که بسیار محکم و مقاوم هستند . مبلمان استفاده شده در این سبک آراسته به انواع تزئینات و نقوش است که باعث جذاب شدن این مبلمان در فضای داخلی ساختمان ها میشد . هم چنین استفاده از مبلمانی بزرگ و وسیع از ویژگی های مبلمان استفاده شده در این سبک است .

رنگ در معماری گوتیک

رنگ های استفاده شده در این سبک ، رنگ های تیره بود و کمتر شاهد رنگ های روشن هستیم به جز رنگ هایی که در شیشه های پنجره های این سبک استفاده میشود . رنگ های بنفش ، قرمز ، قهوه ای در طیف تیره آنها بسیار پرکاربرد است . دیوار های به رنگ ساده و یکدست در این سبک نیز بسیار مورد استفاده بوده است .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات