طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 7 تير 1399 در ساعت 13 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری دارای سبک های مختلفی است که کم و بیش هرکسی ممکن است با آن آشنا باشد.اما اصالت از بارزترین ویژگی های یک سبک میباشد.اینکه بدانیم چگونه خلق شده؟از کجا آمده؟ویژگی آن چیست؟در ادامه کارشناسان شرکت معماری  هیرادانا مقاله ای در زمینه شناخت سبک کلاسیک و نحوه پیدایش آن مقاله ای را برای شما همراهان عزیز تهیه و به اشتراک گذاشته اند.با ما همراه باشید.

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

معماری کلاسیک در یونان شکل گرفت و رومیان آن را بسط و گسترش دادند. معماری کلاسیک به  معماری یونان و روم باستان به خصوص قرن پنجم قبل از میلاد و قرن سوم میلادی اشاره دارد .تصویر ساده و رایجی که بعد از شنیدن نام کلاسیک و یا دکوراسیون داخلی کلاسیک در دنیای امروز در ذهن‌ها نقش می‌بندد مستطیل شکل است که چندین ستون در روبرو یا اطراف آن قرار دارد که برای تحمل وزن اسپر یا همان پیشانی این معابد در نظر می‌گرفتند که انعطاف پذیری بالایی داشتند .

در واقع تا قرن‌ها به این ویژگی سبک کلاسیک به عنوان راز زیبایی ساختمان‌ها و تناسب آن نگاه می‌کردند .ساختمانهای چوبی در این دوره جای خود را به ساختمان های سنگی دادند. این سبک بر روی استفاده از ستونها و سنتوری ها یا همان آغازین بالای درب تاکید دارد و در واقع از ستون به عنوان مقیاسی برای تمامی ابعاد یک معبد استفاده می‌شد.

 یونانی‌ها و رومی‌ها به اعتقاد بسیاری از مردم در هنر و مجسمه‌سازی به درجه کمال رسیده بودند و جهان غرب تحت تأثیر معماری آن قرار داشت و کلاسیک دوباره از طریق معماری رنسانس در قرن ۱۶ و ۱۷ احیا شد و استفاده از آن به همراه بعضی دیگر از سبکها احیا شده از جمله گوتیک در قرن نوزدهم ادامه پیدا کرد .در قرن بیست میلادی که معماری مدرن در سراسر جهان رواج داشت ساخت بناهایی به سبک کلاسیک به طور کامل پایان نیافت.

ستون های سبک کلاسیک

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

 ستون شناخته‌شده‌ترین جز معماری کلاسیک به حساب می‌آید و وزن سقف را تحمل می‌کند. ستون‌ها به خصوص از لحاظ بصری در طراحی نمای کلاسیک نقش بسیار مهمی دارند و معمولاً از مجسمه و نقش برجسته برای دکور آنها کمک می‌گرفتند .

ستون دوریک :این ستون‌ها در نگاه اول ساده و کودکانه به نظر می‌رسد زیرا ترکیبی از تیر و ستون از این ستون ها از یک نوع درگاه که بر روی آن یک عنصر سه گوش سنتوری قرار گرفته است محافظت می کند و می توان گفت این ترکیب یکی از ساده ترین سیستم های سازه و فرم ساختمان است.

یونانی‌ها تقریباً تمام ساختمان هایشان را به ستون های عمودی و  سبک های مسطح می ساختند اما رومی های سبک را توسعه دادند و با استفاده از طاق توانستند تعداد ستون های حامل را کاهش دهند و فضای بیشتری را به فضای داخلی بنا اختصاص دهند. شیوه دوریک از جمله سبک های مورد علاقه یونان و مستعمره های غربی آنها به حساب می‌آمد و شیوه ایونی در یونان شرقی توسعه پیدا کرد که با سرستونهای پیچ خورده یا حلزونی شکل شناخته شدند. هر دوی این شیوه ها در  بهترین دستاورد معماری یونانی در آکروپلیس شهر آتن قابل مشاهده است. این شیوه ها در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد بیشتر برای ساخت ایران و سالن تئاتر کاربرد داشتند.

 در اصل هلنیستی معمولا از ساختمان های بزرگی ساخته شده که به جزئیات و طراحی داخلی کلاسیک و دکور معماری توجه ویژه کردند. در این دوره بسیاری از ساختمان‌ها غیر مذهبی بودند و شیوه ستون سازی ایرانی و به خصوص شیوه جدیدتر کورنتی رواج پیدا کرد و از ستون بندی معماری یونانی ایده گرفتند و دو شیوه جدید دیگر را به نام شیوه آمیخته همان ترکیبی و شیوه توسکانی نیز به آن اضافه کردند.

 اما همچنان شهرت بیشتری در شیوه کرنتی وجود دارد معماران روم این تنها از ستونها برای تحمل وزن ساختمان بلکه به عنوان بخشی از دکور هم برای نمای ساختمان استفاده می کردند .آنها همچنان به تقارن در معماری و طراحی نمای ساختمان وفادار بودند اما از گونه های متنوع تری استفاده کردند.

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

ویژگی معماری کلاسیک معماری یکی از مهمترین هنرهای تمدن باستان به شمار می‌رفت و قوانین مخصوصی را برای آن در نظر می‌گرفتند .معمار معروف یعنی ویتروویوس از ساده‌ترین قوانین را مطرح کرد که یک ساختمان بی نقص باید آن را اجرا کند

 ۱-داشتن دوام و استحکام

۲-کاربری و زیبا بودند و زیبایی

۳_ سبک کلاسیک در سردترین حالت خود معمولا با تقارن و چیدمان مرتب همراه بود

 از نمونه های سبک کلاسیک می توان به موارد زیر اشاره کرد

 معبد ارکتیون

 معبد پارتنون-یونان

 معبد زئوس

معبد پانتئون-رم

کلیسای سنت پیتر(واتیکان)

معماری کلاسیک چگونه خلق شد؟

 

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات