طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری پهلوی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 27 مرداد 1397 در ساعت 9 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری پهلوی

طراحی دکوراسیون و معماری در دوره های مختلف متفاوت بوده است. در این بخش از شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا قصد داریم به سبک معماری پهلوی بپردازیم. در دوره پهلوی تمام بخش های ساختمان اعم از طراحی نما ، دکوراسیون داخلی و غیره نسبت به  امروز متفاوت بوده است. بعد از جنگ جهانی اول کودتایی نظامی در ایران رخ داد که ماحصل آن فروپاشی سلطنت قاجار و به روی کار آمدن رضاخان و حکومت پهلوی شد.در بیست سال نخست اول حکومت پهلوی معماری ایرانی هم تغییرات گسترده ای کرد که این تغییرات برگرفته از تحولات و دگرگونی های معماری اروپا و غرب بود.با اینکه رضاخان هیچوقت به سفر خارجی نرفت ولی با استفاده و بیشتر کردن تعداد کارشناسان غربی در زمینه های مختلف از اقتصاد تا باستان شناسی و معماری و شهرسازی توانست پیشرفت بسزایی را در این زمینه ها برای کشور ایجاد کند. البته تعدادی و نفراتی که برای تحصیل به اروپا رفته بودند توانستند معماری آن زمان که معماری مدرن بود و پس از جنگ جهانی در اروپا رونق گرفته بود را به ایران بیاورند و آن را اجرا کنند.

معماری معاصر را که تاریخی صدساله را باید در بر بگیرد را بهتر است اینگونه تقسیم بندی کنیم معماری دوران اول که از سال 1300 تا 1320 است معماری دوره دوم که از 1320 تا 1340 است و دوران سوم از سال 1340 تا به حال را دربر میگیرد . در اصل از سال 1300 است که شهرهای ایران فرمی و شکلی امروزی به خود میگیرند.در معماری دوران اول که به حکومت رضاشاه مربوط میشود معماری ایرانی از معماری هخامنشی و سنتی ایرانی الهام گرفته بود مانند ستون های بزرگ و عظیم در تعداد زیاد که با این کار شکوه و عظمت خود را به بیننده القا میکرد.در دوران رضاشاه که حکومتی پرقدرت بر ایران سلطه داشت عملیات های عمرانی و معماری زیادی در کشور حاصل میشود که از این موارد میتوان به ساخت راه آهن ، مدارس ، دانشگاها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد عموما معماری این نوع بناها هم دارای سبک نئوکلاسیک بودند که به نوعی از معماری هخامنشی و کمی هم معماری آلمانی الهام میگرفتند البته بعضی از معماران این بناها خارجی و بلاخص آلمانی بودند .

در معماری دوران حکومت رضاشاه یا همان معماری دوران اول با این تمایلات و نگرشها روبرو میشویم:

1 –سبک معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن غربی که با گذشت زمان خواهان بیشتری پیدا میکرد

2 –سبک معماری نئوکلاسیک ایرانی که از دوران و هنر هخامنشی الهام میگرفت و از موتیف های معماری آن زمان مثل ستون ها و تزیینات و طاق های آن دوران استفاده میکرد .

3 -سبک کلاسیک غربی و تزیینات آنها

4 –سبک تلفیقی که از متریال ها و تزیینات ایرانی با ترکیب موتیف های معماری غربی بوجود می آمد

5 – تمایل و اشتیاق بیشتر به معماری برونگرا که از دوران قاجار در ایران شکل گرفت.

پس از برکناری رضاشاه از حکومت و تبعید او عملیات های عمرانی کشور برای مدت کوتاهی دچار افت شد ولی در سال 1320 که محمدرضا پهلوی به سلطنت رسید و کمی بعد از آن دوباره ساخت و ساز در کشور به سرعت قبل خود بازگشت. در این دوران که 37 سال به درازا کشید معماری ایرانی تحت نظر اروپای ها و آمریکایی ها بود که در آن دوران در آن کشورها سبک های مدرن در اوج خود بودند و بعد از سبک مدرن و سبک پست مدرن در این دوران به روی کار آمد .و تمام این فراز و نشیب های سبکی در غرب بر معماری و هنر ایران هم تاثیر بسزایی میگذاشت.که این تاثیرات از طریق دانشجویانی که در کشورهای غربی تحصیل میکردند وارد هنر و دانشگاهای ایرانی میشد.از جمله این تاثیرات و نگرش هایی که مثبت و کارآمد بودند مسئله هنر کهن و ساختمان های باستانی و تاریخی بود که در این نگرش ها باید حفظ و مرمت میشدند.شاید به طور خلاصه بتوان گفت که هر سبکی که در غرب بوجود می امد در ایران هم نمونه هایی از آن به چشم میخورد از سبک های مدرنیسم که خود به سه بخش اولیه ، میانی و پایانی تقسیم میشود تا پست مدرنیسم که بعد از مدرنیسم بوجود می آید و معماری های سنتی ایرانی تا معماری های کم ارزش ، همه در این دوران در ایران یافت میشوند.

خصوصیات معماری و هنر پهلوی

برونگرایی

معماری برونگرا که در مقابل معماری درونگرا قرار میگیرد اصلیترین مولفه برای تغییر نوع و سبک معماری معاصر است ، معماری برونگرا از دوران قاجار بوجود می آید ولی در دوران پهلوی به اوج خود میرسد .

پنجره به نوعی شاخصه اصلی معماری برونگرا است و در این دوران اهمیت آن چندبرابر میشود ، بالکن ها هم که فقط برای شاهان و در کاخ های آنها استفاده میشد به معماری عموم مردم راه یافت و استفاده بیشتری از آن در معماری شد.

در معماری درونگرا فضای خصوصی و عمومی در معماری داخلی وجود داشت ولی در معماری برونگرا نما و بدنه خارجی بناها و ساختمان ها تغییر بسزایی یافت و تزیینات به بیرون ساختمان منتقل شد .

سبک نئوکلاسیک

به طور خلاصه این سبک به شکلی است که از معماری سنتی و کهن ایرانی الهام میگیرد مخصوصا در بدنه خارجی و نمای ساختمان که تزیینات آن دوران را دارد ولی در معماری داخلی از اصول و قراردادهای مدرن و نو استفاده میکند.از موتیف هایی که بسیار استفاده میشده در این سبک میتوان از ستون و سرتون های هخامنشی و ساسانی نام برد و طاق های پیروزی که در آن دوران بسیار استفاده میشده است . معماری پهلوی معماری ایرانی قبل از خود را دنبال نکرد و بیشتر به معماری دوران هخامنشی و ساسانی روی آورد همچنین فلسفه و تفکرات میهن پرستی که توسط رضا شاه به اوج خود رسید باعث رونق سبک نئوکلاسیک در ایران شد همچنین موتیف هایی وارد معماری شد که کاملا از معماری و سبک های کلاسیک اروپایی نشات میگرفت مانند مجسمه های بسیار بزرگ با ارتفاع زیاد .

متریال

با توجه به اینکه در دوران پهلوی سبک نئوکلاسیک با الهام از معماری هخامنشی و ساسانی رواج پیدا کرد ، متریال های استفاده شده در آن دوران هم دوباره رونق پیدا میکند برای مثال سنگ که در زمان ایران باستان بسیار استفاده میشده است دوباره در معماری دوران پهلوی استفاده میشود .البته متریال های جدیدی هم وارد معماری ایرانی میشود که سیمان و بتن نمونه ای از آن ها است.

نقشه

نقشه و پلان یک بنا در دوران پهلوی از مواردی است که بیشترین دگرگونی و تغییر را داشته با توجه به نیازهای جدید که در این دوران بوجود می آید پلان های معماری بدون بومی سازی و در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی تغییر کردند.

تزیینات

با توجه به معماری برونگرا که در این دوران رواج پیدا میکند تزیینات از به بدنه خارجی ساختمان و نمای بنا برده میشود در صورتی که تزیینات در گذشته محدود به داخل ساختمان و معماری داخلی میشده است .

دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری ، بازسازی ساختمان ، بازسازی منزل و غیره از دیگر تخصص های شرکت طراحی داخلی هیرادانا می باشد که در سایر بخش ها می توانید اطلاعات جامعی در این زمینه کسب نمایید. با ما همراه باشید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات